kael Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 Ik heb hier 2 soorten kolen staan, de ene zou krulkool zijn, de tweede twijfel ik intussen wat het is.Gaat die kweek de goede kant op? Die krulkool lijkt me OK maar die tweede lijkt nogal opgeschoten?Wanneer zijn die oogstklaar? Ook bereiding tips of recepten zijn heel welkom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 Het tweede soort is spruitkool. De spruitjes ontwikkelen zich later in het jaar op de stam in de oksels van de bladeren. Spruitkolen kunnen forse planten worden die ruimte nodig hebben om goed te kunnen produceren . Wat dat betreft staan deze planten nogal dicht op elkaar . Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 11, 2013 Share Posted August 11, 2013 Hier noemen we de eerste : Boerenkool. Worden ook forse planten. Zijn nog lang niet zo ver. Maar als je wil kan je wat bladeren proberen. Recepten heb ik niet voor je. De meeste mensen eten het gewoon als boerenkool-stamppot.2e is inderdaad Spruitkool ofwel : spruiten. Zijn nog lang niet zo ver. Worden veel groter nog. Reken op 1 plant van zo'n 70 cm hoog en ook veel breder dan nu. Spruiten ontwikkelen zich in de oksels van de bladeren tegen de stam aan. Zover zijn deze planten nog lang niet. Reken op november ofzo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kael Posted August 11, 2013 Author Share Posted August 11, 2013 OK, bedankt voor de snelle reacties, inderdaad, spruitjes, ik vind dat de plant nogal een tengere stam heeft. Ze blijft nu wel rechtop staan maar eens er spruiten aan zullen hangen? Maar tegen november zal deze allicht ook wel sterk genoeg geworden zijn.Ik denk dat ik mij net maar eens ga verwijderen, (is maar zo'n 55cm hoog) in het begin zat er wat vogelvraat op. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holland Posted October 26, 2015 Share Posted October 26, 2015 Ik heb ook een vraag over spruitkool Ze zeggen dat spruitkool na een paar nachten echte vorst smaakvoller wordt. Echter zijn mijn spruiten al behoorlijk groot. Kan ik ze nu al plukken en dan kort invriezen? Of is dit niet nodig? Of kan ik ze beter nog een tijdje laten zitten? Ik ben bang dat ze te groot worden. Quote Vriendelijke groeten, Holland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aluapje Posted October 27, 2015 Share Posted October 27, 2015 Dat wordt wel gezegd ja, ook die je nu op de markt koopt. Schoonmaken, 3-4 dagen in de diepvries en smullen maar!! Quote Ik kweek regenwormen in mijn compostbak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted October 27, 2015 Share Posted October 27, 2015 Dat wordt wel vaker gezegd ja maar is helaas niet waar. Van geoogste spruiten staat de stofwisseling nagenoeg stil en zodra ze ingevroren zijn al helemaal. De betere smaak na een paar nachtvorstjes ontstaat omdat de plant het zetmeel in de spruitjes gedeeltelijk omzet in suikers. Zie het als een soort antivries voor de plant. @HollandJouw spruitjes kun je gerust nu al naar behoefte oogsten. Ik ben er ook al mee bezig en ondanks dat er nog geen nachtvorstje overheen gegaan is smaken ze best. Ook als ze wat dikker worden al moet je dan wel oppassen , vooral bij de onderste spruiten , dat ze door het verder groeien niet los worden. Dat doet niets aan de smaak af maar een spruitje behoort voor de bite toch wat vastigheid te hebben vind ik. Nog een tip. Als je straks uitgeoogst bent , de plant dus 'kaal' is , zijn de koppen van de plant met hun jonge bladeren nog prima als kool te bereiden. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holland Posted October 27, 2015 Share Posted October 27, 2015 Dankjulliewel voor jullie reacties. Helemaal top Ik heb ze vandaag geoogst en ze waren superlekker Niet te geloven hoe vol mijn planten zitten met spruitjes. Ontzettend! Daar gaan we nog vaak lekker van eten deze winter Quote Vriendelijke groeten, Holland Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted October 28, 2015 Share Posted October 28, 2015 wij doen de boerenkoolbladeren meteen gestript in de vriezer omdat je ze dan zo fijn kunt verkruimelen van een smaakverbetering merk je dan niet veel mi volgens professor Struik komt dat omdat zo een blad langzaam moet dalen in temperatuur tot -een paar graden linkje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts