Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wanneer komt de broccoli?


Aanbevolen berichten

ik heb broccoli in een pot op m'n balkon staan en het zijn nu best mooie en stevige plantjes, maar nog steeds geen broccoli.

Ik heb ze begin april gezaaid in kleine bakjes die ik dan in een kleine kas zette. Toen ze daar te groot voor werden heb ik ze in een grotere bak gedaan en buiten neer gezet. Nu dus mooie planten, maar geen groente.

Hoelang duurt het voordat er broccoli gaat groeien?

 

2013081112523377441376218684.jpg

De broccoli is de tweede van rechts. Met die twee rode blaadjes erin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerlijk gezegd denk ik dat de broccoliplantjes te dicht op elkaar staan om echt grote planten te worden en dan ook mooie broccoli te geven. Een gezonde broccoliplant heeft een doorsnede van ongeveer 50 cm. Ik denk dat je het beste de planten apart in en een grotere pot kunt zetten, en dan net zo'n pot qua grootte als die blauwe in de hoek.

Groet,

 

Geert-Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeps... Ik had niet verwacht dat een broccoliplant zo groot zou worden.

Heeft het nog nut als ik ze nu nog ga overpoten?

 

Dan mag ik ook wel op zoek gaan naar geschikte potten...

*begeeft zich morgen richting kringloop voor goede en betaalbare potten*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n brocolliplant wordt veel groter, makkelijk 60 a 70 cm in diameter en idem hoogte. Dat is in ideale omstandigheden uiteraard. In pot zullen ze waarschijnlijk wat kleiner blijven, maar waar ik zeker van ben is dat er één plantje per pot moet staan, anders gaat het zeker mis.

 

Voorzichtig overplanten dus. Haal ze voorzichtig uit de aarde en probeer zo weinig mogelijk wortels te beschadigen. Knal ook wat compost in die potten, want dat hebben ze wel heel graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hm, ik vrees dat ik het dan niet helemaal goed heb gedaan...

Ik had zes groepjes met plantjes in die ene bak staan.

Ik heb nu 3 bakken met 2 groepjes. Maar één zo'n groepje bevat nog steeds meerdere plantjes.

En ik wilde juist gaan zeggen dat bij het overpotten vrij veel wortels beschadigd zijn, want het was eigenlijk gewoon 1 gigantisch grote kluit met wortels geworden

Volgens mij kan ik m'n broccoli voor dit jaar dus wel op m'n buik schrijven...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Broccoli staat niet graag in groepjes.

Stond dat ook niet op het zakje met zaad?

Het is op zich wel handig om vóór je iets gaat zaaien, je te verdiepen in de eigenschappen van de plant die je wilt gaan zaaien, en de omstandigheden waarin hij het beste groeit.

(Niet lullig bedoeld overigens!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, heb je helemaal gelijk. Ik was iets te enthousiast...

Alleen, nu zitten de verschillende plantjes dus wel helemaal met elkaar vergroeid (de wortels dan). Moet ik die dan alsnog uit elkaar gaan trekken?

Of kan ik dit maar beter stoppen en volgend jaar een nieuwe poging doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok, dat is een goeie inderdaad.

Dan zorg ik dat ik steeds de dikste steel overhoudt, want ik neem aan dat die dan het sterkste is.

In één zo'n steel/plantje komt dan één broccoli toch?

 

Ik hoop maar dat we nog even mooi weer hebben dan kunnen de plantjes nog even doorgroeien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...