mijke Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 Wij hebben erg weinig buitenruimte, maar we hebben wel aan beide kanten van het huis hele grote ramen met een vensterbank. Aan de voorkant is 's morgens zon tot ongeveer 1 uur 's middags, en een uurtje later verschijnt de zon aan de andere kant van het huis en daar blijft ie tot de zon weer onder gaat. Bovendien is het een doorzonwoning, dus sowieso is er de hele dag overal erg veel daglicht. Nu vroegen wij ons af welke groente je allemaal binnen (in pot dus) kunt telen, en wat de grootste uitdagingen dan zullen zijn? Over het telen in potten is op internet wel redelijk wat informatie te vinden, maar dat gaat er toch allemaal van uit dat de potten ergens buiten staan. Terwijl het voordeel van binnen kweken me juist lijkt dat het binnen veel warmer is en het raam natuurlijk een beetje als kas werkt, waardoor het (denk ik) binnen veel makkelijker is om buiten het seizoen om groentes te kweken. Of zit ik er helemaal naast? Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 Je hebt binnen toch altijd minder licht dan buiten, ook al is je raam nog zo groot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenneke Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 Ik had dit jaar wat veel tomatenplantjes, omdat ik buiten geen plek meer had heb ik de reserveplantjes binnen laten staan, eigenlijk met het idee om ze later weg te doen zodra ik zeker was dat het met de buitenplanten goed ging. Alleen kwam het daar niet van totdat ze zo groot waren dat ik het zonde vond.Uiteindelijk heb ik ze opgebonden aan een gordijnrails die ik niet gebruik en er kwamen tomaten in die nu aardig aan het rijpen zijn. Ze staan toch aan de noordenkant maar ik denk dat ik volgend jaar daar toch weer een paar tomaten ga neer zetten. Misschien dat ik toch eens ga proberen deze herfst al tomaten op te kweken voor het raam. Wie weet lukt het. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 Goh, zelfs op het noorden nog tomaten? Dat geeft de burger moed! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 Zoals al aangegeven tomaten kunnen binnen. Neem wel een ras dat niet te groot is/wordt(b,v, balkontomaat of zet je tomaat in een iets te kleine pot(rem je de groei wat af) dus geen gewone roma e.d. ook pepers en paprika kunnen heel goed binnen net als sla. Pluksla beter dan kropsla. Kruiden als basilicum,peterselie en bieslook gaan ook heel erg goed. Wat binnen ook heel erg goed kan zijn paddenstoelen. En als je iets speciaals(anders) wil laat even weten mogelijk heb ik tip's als do or dont's voor je. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 Of zit ik er helemaal naast? Ja. Helaas. Daar zit je helemaal naast toch wel. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, je zou het een en ander es kunnen uitproberen. Eigenlijk zou ik zeggen : probeer maar gewoon uit ?Maar een plant, toch bijna wel om het even wélke, wil gewoon buiten de frisse lucht in en in zoveel mogelijk licht. Dat zijn gewoon primaire behoeftes van een gemiddelde plant.Hebben wij met z'n allen bedacht dat er ook in ons landje subtropische of zelfs tropische gewassen moeten worden gekweekt ( tomaten, komkommers, meloenen zelfs ) en zulke dingen zijn dan grensgevallen. Niet voor niets staat dit forum bol van vragen en problemen rondom juist dat soort van teelt. Je kan dat binnen proberen, maar stelregel blijft : zo licht mogelijk ! Met een zonnig raam red je nooit meer lichtopbrengst dan halfzon op de daglengte berekend. Dat is voor veel teeelten gewoon te krap. En dan niet meegerekend dat de zon niet altijd schijnt in ons land. Een meter van je raam vandaan in huis, dan zit je al in schaduw of zelfs diepe schaduw. Al staat de zon er soms pal op. Het is gewoon niet anders. Daar zijn lichtmeters voor. Is allemaal al es uitgezocht.Daarbij komt, dat er ook zat teelten zijn die juist de frisse koelte buiten echt nódig hebben om zich goed te ontwikkelen. Die hebben de koele of zelfs koude nacht nodig en de warmte overdag. Het is te warm bij jou binnen 's nachts.Dan de stilstaande lucht. Witte vliegjes zullen je deel zijn. Luis ? : bergen luis. Neemt niet weg, dat het best grappig is om sommige dingen binnen te proberen. Wat kruiden voor het raam in de keuken. Grote potten Basilicum voor het raam. Een tomaat ( die verder niet écht lekker zal worden , maar goed: wél grappig natuurlijk.Gewoon doen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijke Posted August 12, 2013 Author Share Posted August 12, 2013 En als je iets speciaals(anders) wil laat even weten mogelijk heb ik tip's als do or dont's voor je. Nou om het concreet te maken hebben we bij de AktieMaxi voor 2 euro ( ) zaadjes gekocht voor broccoli, tomaat, prei, lente-ui, sperzieboon, spinazie en 6 kruiden (lavas, tijm, basilicum, peterselie, oregano en rucola). Er stond verder 0 informatie op de verpakking, dus geen ideeeee welke soorten we in huis hebben gehaald dus! De kruiden en spinazie kunnen we allemaal wel kwijt in de balkonbakken en -zakken die we hebben, op de lavas na, daarvan gaat er 1 de moestuin in. Van de rest hebben we nu 3 sperzieboonplanten, 4 broccoliplanten, 6 tomatenplanten, 1 lente-ui en 1 prei. De prei en lente-ui passen natuurlijk makkelijk in onze tuin. Maar 3 bonen, 4 broccoli en 6 tomaten gaat nevernooitniet passen op 2 vierkante meter Dus ik dacht 1 sperzie, 2 broccoli en 3 tomaten in de tuin, 1 sperzie, 1 broccoli en 1 tomaat op het balkon en dan de rest, dus 1 sperzie, 1 broccoli en 2 tomaten binnen. Tomaat moet wel lukken dus, maar de broccoli en de sperzie binnen? Ze mogen in principe het hele raam volgroeien als dat nodig is! Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 De kruiden en spinazie kunnen we allemaal wel kwijt in de balkonbakken en -zakken die we hebben, op de lavas na, daarvan gaat er 1 de moestuin in. Van de rest hebben we nu 3 sperzieboonplanten, 4 broccoliplanten, 6 tomatenplanten, 1 lente-ui en 1 prei. De prei en lente-ui passen natuurlijk makkelijk in onze tuin. Maar 3 bonen, 4 broccoli en 6 tomaten gaat nevernooitniet passen op 2 vierkante meter Dus ik dacht 1 sperzie, 2 broccoli en 3 tomaten in de tuin, 1 sperzie, 1 broccoli en 1 tomaat op het balkon en dan de rest, dus 1 sperzie, 1 broccoli en 2 tomaten binnen. Tomaat moet wel lukken dus, maar de broccoli en de sperzie binnen? Ze mogen in principe het hele raam volgroeien als dat nodig is!Ik zou de bonen en broccoli naar buiten(hebben echt ruimte en licht nodig) doen en de tijm, basilicum, peterselie, oregano binnen.Om je te laten zien dat het echt werkt foto's uit 2011(puntpaprika en peper) uit 2012 (mini romatomaat) Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijke Posted August 12, 2013 Author Share Posted August 12, 2013 Nou ik heb net geleerd dat wortels en bietjes niet te verpoten zijn ( ) en dus is er nu weer wat extra ruimte vrij in de tuin. Zouden er 3 broccoliplanten en 2 sperziebonen op 2 vierkante meter passen waar ook al 4 spruitjes, 2 pluksla, 2 rucola, enkele kruiden, aardbei en een frambozenstruik staan? Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 Dat gaat lastig worden maar de rucola is best snel klaar (deze kan niet binnen schiet zeer snel door) . Als je kans ziet om verticaal te gaan tuinieren(kan je meer over vinden met de zoekfunctie van het forum)zou je wat ruimte kunnen winnen. Zo zijn er zijn ook oplossingen met een constructie aan je raam voor plantenbakken(eventueel was rek). Dan zou je de kruiden(veel kan binnen) in een bak kunnen doen en de aardbei in een bak. Als het stamboontjes zijn kunnen deze ook in een bak. Let wel op bij je planten binnen dat je ze van onder af water geeft tegen verbranding en zet ze ook niet te lang in de volle zon. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijke Posted August 12, 2013 Author Share Posted August 12, 2013 We mogen in onze moestuin niet hoger dan een meter bouwen, maar op het balkon aan de zuidwestkant van het huis hebben we laatst zo'n hangding voor aan de muur gekocht met 9 vakken er in. Ik dacht dat daar in ieder geval wel de aardbei in zou kunnen inderdaad. En verder moet ik dan maar zien of het allemaal gaat passen in het tuintje En dan binnen wat geschiktere groentes bedenken. Ik vind het namelijk ook gewoon wel gezellig staan (en een goeie raambedekking, er is nogal wat inkijk hier) om de hele vensterbank vol met plantjes te zetten. En liefst dan wel die ook nog eetbaar zijn! Tomaat, peper, paprika en pluksla kan dus. Zou knoflook ook werken? En prei, lente-ui, bietjes, worteltjes, radijsjes, bleekselderij, komkommer en paksoi? Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 Tomaat, peper, paprika en pluksla kan dus. De andere dingen niet. Buiten wel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 En dan binnen wat geschiktere groentes bedenken. Ik vind het namelijk ook gewoon wel gezellig staan (en een goeie raambedekking, er is nogal wat inkijk hier) om de hele vensterbank vol met plantjes te zetten. En liefst dan wel die ook nog eetbaar zijn! Tomaat, peper, paprika en pluksla kan dus. Zou knoflook ook werken? En prei, lente-ui, bietjes, worteltjes, radijsjes, bleekselderij, komkommer en paksoi?Knoflook wil niet echt binnen tenzij je enkel voor het loof gaat. Prei, lente ui kan je wel binnen uit zaden kweken en dan later naar buiten maar kunnen niet binnen tot volle wasdom komen. De prie moet ook echt in vollegrond om wat te worden. Bleekselderij moet kunnen maar kijk niet naar het model . Wortel en radijs als de bak 25 cm diep is kan je parijse ronde of parijse markt als wortel met wat geluk binnen kweken en bij radijs de ronde soorten kan je in het voorjaar wat kleine radijsjes verwachten maar dat is eigenlijk niet de moeite. De komkommer en ook courgette en pompoen je kan het proberen maar ik heb er nog geen succes mee gehad.Wel met een gekochte geente snackkomkommer. bij de gewonekomkommer, courgette en pompoen wel mooie planten maar geen vrouwelijke bloemen. Als laatste de paksoi ? geen idee nog nooit een poging gedaan. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts