Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Klimspiralen héél handig voor in de bakken!


Aanbevolen berichten

Ik heb ze gekocht omdat ik het handiger vind dan rekken aan m'n bakken dan ben je zo gebonden aan één plek.

Deze spiralen zijn 30 cm. in het rond en loopt smaller af naar boven.

Het enige wat je nodig hebt is een bamboestok die je midden in je vak zet daar prik je dan het spiraal op en zet hem vast met bijgeleverde pin.

Laat de boontjes maar klimmen! Ze zijn te koop bij Wiltfang, op You tube staat ook een demo filmpje.

De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Ik ben zeer tevreden over de spiralen. De exemplaren van de Welkoop roesten niet en gaan dus echt jaren mee. Die van mij gaan aan hun derde jaar beginnen en zien eruit alsof ik ze net heb gekocht. Nou ben ik ook wel een tikkeltje onhandig hoor. Als ik een tomatenplant langs een gewone stok wil leiden weet ik het altijd voor elkaar te krijgen de stam te beschadigen met die klemmetjes. Ik zie niet heel erg de toegevoegde waarde van een spiraal. Of je moet het mooi vinden. Het oog wil ook wat.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bubbels: heb jij die spiralen zoals appelsientje liet zien? Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Je zegt enerzijds dat je heel erg tevreden bent met de spiralen, later zeg je weinig toegevoegde waarde te zien.. Heb je het over twee verschillende types?

 

Ik heb een hoekmuur met overkapping van ongeveer 1 meter breed aan beide kanten. Aan de ene kant begint dan een raam, aan de andere kant houdt de muur op, en ook de overkapping. Wel lekker de hele dag zon. Ik dacht hier twee tomatenplanten te planten, en vraag me dus af of een spiraal de tomaat dus minder breed maakt, ipv klimrek plaatsen. Ben een beginner, weinig idee nog mbt moestuinieren. Ik zag de spiraal van appelsientje en dat leek me een stabielere constructie dan de gangbare tomatenspiralen. De spiraal komt in bakken te staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het over zogenoemde tomatenspiralen (op de website van de wiltfang "groeispiralen" genoemd, zie http://www.dewiltfang.nl/steunen-en-leiden/plantsteunen/groeispiralen-1-50m-set-van-5/). Dat zijn smalle spiralen, 1.5m hoog. Daar ben ik heel tevreden over en ze die zijn zo goedkoop verkrijgbaar bij de welkoop.

De andere hier besproken spiralen zijn deze: http://www.dewiltfang.nl/steunen-en-leiden/plantsteunen/plantsteun-klimspiraal/

En die vind ik dus absurd duur.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Appelsientje:

 

Nog een vraag over de klimspiralen. Ik heb twee bakken van ongeveer 90 cm breed, daar zou ik eventueel drie tomatenplanten in kunnen planten. Ik kan nog kiezen voor een klimrek of een klimspiraal zoals jij hebt. Denk jij dat bij gebruik van klimspiralen de tomaten vrijer staan, minder dicht tegen andere tomatenplanten aankomen dan als ik ze vastbind aan een klimrek? Bespaar ik er wat ruimte mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb daar verder nog geen ervaring mee, dit is m'n eerste seizoen en ik ben pas in juni begonnen.

Ik heb een spiraal gebruikt voor peultjes en dat ging goed. Ik ga de spiralen volgend seizoen ook voor tomaten gebruiken

maar die wil ik dan in een pot gaan zetten.

De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!

Link naar reactie
Delen op andere sites

appelsientje: daar ben ik weer. Ben al wat bezig met een zaaiplan te maken. Wat heb ik er al een plezier van om met de moestuin bezig te zijn, maar er staat nog helemaal niets in de tuin... . Dus dat belooft wat.

Maar goed, een andere vraag; hoeveel peultjes zaai je bij de klimspiraal? in de MM moestuin boek las ik dat er 8 in een bak kunnen met een klimrek. Kun je er ook 8 in de pot/bak doen en die eromheen leiden? Hoeveel deed jij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...