Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardbeien: hebben de vruchten zon nodig?


henkg

Aanbevolen berichten

Aardbeien: hebben de vruchten zon nodig?

Door ruimtegebrek denk ik erover om ook een paar bakken met aardbeien zo neer te zetten dat weliswaar de planten ruim voldoende zon krijgen, maar de vruchten niet. De bakken zijn dan in de breedte gericht op het zuidwesten, maar de trossen wil ik naar me toe geleiden. Richting noordoosten dus. Dan kan ik er makkelijker bij. De bloemknoppen / bloemen staan dan nog wel in de zon (want rechtop), bij vruchtgroei niet meer (want afhangend).

Daarom mijn vraag: hebben de vruchten zon nodig?

Tjonge, dit is mijn 200e post/reply!

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@jeanne. Ik denk dat dat niet helemaal zijn vraag is.

 

Eigenlijk weet ik het antwoord niet goed. 1e idee is, ja , die aardbeien hebben zon nodig. Aan de andere kant: Wordt een appel niet rijp, omdat ie aan de andere kant van de boom hangt ? Of een kers ?

Ze zullen rijpen ja. En ook kleuren ja. Misschien iets aan zoet missen ? Maar echt zeker weten doe ik het niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar werden in de zonnige tijd de aardbeien heerlijk smakelijk en zoet. Toen het met de zon gedaan was en er alleen nog regen kwam groeiden de aardbeien vrolijk door en produceerden nog net zoveel aardbeien alleen deze smaakten erg waterig, smakeloos, zurig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar maakt de aardbei zelf de suikers aan ? of doet de plant dat ( de bladeren ) ? De aardbeienplanten van de vragensteller staan gewoon in de zon. Alleen hangen de aardbeien in de schaduw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke. zou kunnen . Ik weet dat dus helemaal niet eens. Maar dan zou ik als ik AH was 2 prijzen gaan vragen . 1: gewone kersen. en 2 : kersen gegroeid en gerijpt aan de zonkant van de boom

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is nie van moeten, maar aardbeien die geen zon op de vruchten krijgen zijn minder zoet dan hun soortgenoten die zich kunnen ontwikkelen in de zon.

 

Bij hoge temperaturen zal het enigzins beter gaan, maar bij minder zon-dagen zullen de vruchten duidelijker zuurder zijn.

 

Maar eetbaar zijn ze zeker.

 

Nu weet ik het niet of dit zo is, maar de vroegste zoals een Lambada gaat zowieso minder lichturen vangen dan een late soort.

 

Ik weet nog van vorig jaar dat ik de aarbeibakken met de doordragers Evie 2 ergens in september heb verplaatst naar de tunnelserre.

 

Had door de warmte in de serre een productie-boem, maar lekkerder werden ze zeker niet door de minder zonuren per dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later ...
Maar maakt de aardbei zelf de suikers aan ? of doet de plant dat ( de bladeren ) ? De aardbeienplanten van de vragensteller staan gewoon in de zon. Alleen hangen de aardbeien in de schaduw.

Tot op heden proef ik geen verschil tussen schaduw-aardbeien en zon-aardbeien, uiteraard bij dezelfde rijpheid. Mijn voorlopige leken-conclusie is dat de planten wel voldoende zon moeten krijgen, voor de vruchten maakt het weinig/niet uit.

Misschien dat Erwin Duivenvoorden (als ie dit al leest) hier iets over kan zeggen.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even terugkomend op je vraag henk en aan te sluiten op je eigen conclussie: de vruchten zelf hebben denk ik geen zon nodig om zoet te smaken of te rijpen. Van biologie lessen kan ik me herinneren* dat planten hun suikers maken met behulp van het bladgroen(korrels) onder de beschikbaarheid van water , kooldioxide en zonnenergie. Ik heb dat gegeven net even gegoogeld in combinatie met aardbeien en stuitte op onderstaande tekst. Ook licht en daarmee standplaats komen er in terug.

 

[knip...]Assimilatie is het proces van iedere groene plant, waarbij CO2 (koolstofdioxide) en water onder invloed van licht wordt omgezet in suikers en O2 (zuurstof). De bladgroenkorrels in de bladeren zorgen voor het omzetten van zonlicht in energie welk bij dit proces nodig is. Een aardbeienplant maakt dus suikers voor zijn vruchten en voor zijn dagelijks levensonderhoud uit onze afvalstof CO2.

 

Je moet de aardbeienplant dus als een klein suikerfabriekje beschouwen, waarbij de hoeveelheid blad de omvang van de fabriek bepaalt, en daarmee de hoeveelheid product die er maximaal gemaakt kan worden. De werkelijke hoeveelheid suikers die per dag uit de fabriek komt wordt bepaald door de hoeveelheid grondstoffen die er beschikbaar zijn: CO2 en water.

 

Maar nog belangrijker is de hoeveelheid licht die er beschikbaar is: met andere woorden hoeveel en hoe sterk schijnt de zon. Een laatste belangrijk punt is de temperatuur. Een aardbeienplant werkt het liefst bij 15 - 22 graden. Ook een goede gezondheid en tijdig zijn natje en droogje doen hem optimaal laten produceren. Een goede nachtrust met een lekkere afkoeling ’s nachts doet hem en zijn vruchten goed. De suikers uit de bladeren worden dan rustig naar de vruchten getransporteerd. Als je dit nu allemaal tot je laat doordringen, dan komen we bij de kern van dit college: waarom smaken de aardbeien van een zelfde plant niet altijd even lekker.

 

Je hebt bij aardbeienrassen in hoofdzaak twee typen: de junidragers en de doordragers. De junidragers dragen in één vlucht alle vruchten, en zijn na de vruchtdracht leeg en moeten weer een jaar wachten op nieuwe bloemen en vruchten. De doordragers daarentegen blijven de hele zomer door nieuwe bloemtakken produceren, en dus niet allemaal tegelijk.

 

We gaan nu eerst in op de junidrager zoals we kennen de Elsanta, Sonata, Darselect, Lambada, Korona en vele anderen. De junidragers gooien dus alle bloemtakken snel achter elkaar eruit, staan kort en hevig in bloei en geven zelfs al enige rijpe vruchten tijdens het bloeien van de laatste bloemetjes.

 

Heel veel bloemen en uitgroeiende vruchten vragen daarmee op het zelfde moment suikers van de plant. Deze verdeelt dan zo goed en zo slecht als dit kan die aangemaakte suikers over zijn eigen onderhoud, de bloemen en uitgroeiende vruchten. In het begin van de oogst geeft dit dus wel eens een gebrek aan suikers en iets minder zoete aardbeien. De allereerste hebben al vroeg wat extra gehad, omdat ze de eerste waren die aan tafel zaten, en de allerlaatste aardbeien zijn de meest verwende schatjes. Moeder Plant heeft dan niet veel meer om voor te zorgen, terwijl haar fabriek vol doordraait, resulterend in super zoete aardbeien.

 

De plant heeft het met name even moeilijk als er in het begin teveel bloemen en vruchten aan dreigen te komen. Voor de smaak is het dan beter om wat bloemetjes weg te plukken of zelfs een hele bloemtak weg te halen. (maar doe dat toch maar even niet (red. Jan).) Alles draait bij de aardbeienplant dus om het evenwicht tussen de aanmaak van suikers in de bladeren en de vraag naar suikers door de bloemen en vruchten. Is er meer vraag dan aanbod, dan daalt de smaak.

 

De clou van dit verhaal is dus dat de smaak van een aardbei niet alleen door het ras bepaald wordt, maar ook door het stadium waarin de oogst zich bevindt.

 

Marcel Dings

Aardbeienkweker

http://www.dingsaardbeien.nl

bron: http://www.hollandseaardbeien.nl/nieuws/column+'suikerfabriekje'

 

* schoot me weer te binnen dankzij documentaire documentaire focus: leven uit licht Nederland 2 afgelopen zondag 9 Sep 2012, 19:25 - 20:25

http://programma.ntr.nl/10132/focus/detail/aflevering/14737713/Leven-uit-licht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Jorg. Hoewel dit zelf niet wetend, had ik een dergelijk iets eigenlijk wel verwacht bij een van origine bosplant wat een aardbei is. Toename van suikers, omdat de aardbei in de zon hangt leek me al vrij onwaarschijnlijk en ook eigenlijk gewoon onlogisch.

Een antwoord op onze vraag dus. thnx !

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn ervaring worden de aardbeiden die onder de bladeren verstopt zit absoluut niet minder zoet dan degenen die vol in de zon hangen. Ik denk dus dat (zoals hierboven ook al ergens verondersteld werd) de plant het zonlicht echt alleen via zijn bladeren opneemt, en niet via de vruchten.

Opbinden van bladeren lijkt me dan ook eerder contraproductief te werken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank allemaal. Met name Jorg en Bit ("goedkopere schaduw-kersen"). Dit topic is door alle antwoorden weer een voorbeeld dat we moeten weten/begrijpen wat er nodig is (en wat niet) om planten goed te kunnen verzorgen.

 

Misschien tijd voor twee nieuwe topics:

- "Moeten rijpende tomaten in de zon hangen".

- "Druiven: worden die zoeter doordat de druiven zelf in de zon hangen, of omdat de bladeren vocht onttrekken aan de vruchten?"

Andere topics, deze gaat over aardbeien (hoewel wellicht geldend voor meer plantensoorten)

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja. Nu ga ik daar dus niet apart een nieuw topic voor starten. Maar bij druiven is het echt iets heel anders dan bij aardbeien. Je kunt druiven zien als een zakje vocht ( dat is bij aardbeien net ff wat anders ), waarbij de zak zelf maar heel dun is. De druif verliest ( verdampt ) vocht door de schil heen, en het suikergehalte stijgt navenant. Druiven in het zonnetje zijn wel degelijk van belang. Overigens ook daar met mate, want druiven zelf kunnen ook nog een zonnebrand oplopen . Dus nou niet gelijk alle trossen vrijknippen om meer zon te vangen. Maar ietsje zou je kunnen doen. De plant zelf in de volle zon ( gefiltert licht op de druif ) , een mooie zomer , voldoende wind, voldoende van alles verder is het beste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 years later...

Ik had indd dezelfde vraag en heb alles z'n beetje gelezen. Ik heb zelf 5 minuten geleden de grote bladeren weg geknipt zonder er bij na te denken of het wel kan. Nu weet ik dat met andere soorten planten met vrucht of anders dat als je de bladeren weg knipt dat de plant meer energy in de vrucht zal steken en niet in bijde dus zullen de aardbeien in theorie groter en zoeter smaken. (Denk ik) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Hercules Hoewel je er nu uiteraard niets meer aan kan doen is het wel een beetje zonde om juist nu de vruchtzetting en rijping volop bezig is de enige delen waarin een plant suikers kan aanmaken weg te knippen. Tenminste ik neem aan dat je wat van de grote frisgroene (zomer)bladeren weggenomen hebt. Niet dat het een grote ramp is, de plant maakt vanzelf nieuwe bladeren aan. Maar nu moet hij daar eerst energie in steken terwijl de vruchten ook volop suikers en andere assimilaten vragen. Tijdens het groeiseizoen hoef je eigenlijk alleen het oude blad wat begint te verkleuren weg te halen, dat oude afstervende blad kost de plant namelijk relatief meer energie om te onderhouden. De vegetatieve uitlopers kan je ook het best blijven weghalen tot na de oogst. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies, en ook omdat niet alle aardbeien gelijk afrijpen moet de plant blijven leven.

Afknippen van blad is ook volgens mij iets wat zeker niet gewenst is.

Zet ze ruim, en ze krijgen genoeg zon. Ook rijpen ze prima af onder het blad.

Ook groeien de aardbeien nog tijdens het afrijpen.

Zonder de grote bladeren maak je het voor de plant alleen maar moeilijker om hier energie in te steken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mee eens Patrijs. Daarom haal ik alleen het oude afstervende (geel en/of rood verkleurende) blad weg tijdens het voorjaar en de zomer. 

 

Met nieuwe aanplant (ook frigo) in augustus pas ik wel bladsnoei toe op de (nieuwe) bladeren met lange stelen, die knip ik dan tot de herfst begint telkens weg. Dan krijg je een dicht bebladerd plantje met veel bladeren laag bij de grond en groeit het hart ook snel in de breedte. Was een tip van een moestuinier en bestuurslid van onze vereniging. Heb er goede ervaringen mee.

aangepast door Stan W
Link naar reactie
Delen op andere sites

In deze vijf minuten heb ik precies een flinke portie aardbeien en met uitzondering slagroom op.

🍓🍓🍓

Dat in de herfst doe ik nooit, ik verwijder alleen de bloemen in de herfst en eventuele uitlopers.

In het voorjaar haal ik het sleetse blad weg en voor de netten controleer ik de harten op huisjesslakken die zich daar welwillen verstoppen.

 Naar mijn idee maken ze inde herfst de bloemen voor volgend jaar aan, daar hebben ze ook weer energie voor nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...