Contract volkstuin stopzetten of niet

In deze rubriek is ruimte voor de vele volkstuinverenigingen die Nederland en België rijk zijn

1) contract stopzetten
5
19%
2) contract niet stopzetten
22
81%

Totaal aantal stemmen: 27

simonvb
Woonplaats / locatie: Lokeren (Oost-Vlaanderen)

Berichtdoor simonvb » Di 31 Mei 2016, 22:35

Wat is jullie idee hierover:

1) Heeft een verboden gewas in zijn volkstuin staan (suikermaïs). Is bereid dit te verwijderen omdat het als verboden in het reglement staat.
Afbeelding

2) Te verwilderd perceel:
op deze foto gangpad links is gang met aangrenzend perceel
Afbeelding

Afbeelding

Rechts een gemeenschappelijk grenspad op onderstaande foto:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

3) Constructie voor frambozen storend voor het zicht en te dicht bij perceelgrens links:
Afbeelding

4) Planten die overhangen op de gemeenschappelijke weg. Heeft ondertussen deze plant teruggesnoeid. Rechts is een gemeenschappelijk gangpad:
Afbeelding

pippi
Moestuin Seizoen: Bekijk update (20)
Woonplaats / locatie: Zuid-Holland

Re: Contract volkstuin stopzetten of niet

Berichtdoor pippi » Di 31 Mei 2016, 23:00

Je bedoelt toch of de vereniging het contract zou moeten stopzetten? Nee, ik zou niet weten waarom. Ik zie niks 'verwilderd' in de zin van 'verwaarloosd', en betrokkene geeft blijkbaar netjes gevolg aan waarschuwingen over verboden gewassen e.d.

Als je het andersom bedoelt, nou, dan zou betrokkene misschien op zoek kunnen gaan naar een vereniging waar ze niet zo pietluttig doen. :roll:

Waarom mag er trouwens geen suikermais geteeld worden?

loes
Moestuin Seizoen: Bekijk update (36)
Woonplaats / locatie: 050

Berichtdoor loes » Di 31 Mei 2016, 23:10

wat is de bedoeling hiervan? andermans tuin online te kakken zetten??
catfunshop.nl handgemaakte kattenspeeltjes met kattenkruid uit eigen tuin!

AnnekeW
Woonplaats / locatie: Friesland

Berichtdoor AnnekeW » Di 31 Mei 2016, 23:27

Als ik dit lees ben ik blij dat ik thuis ruimte heb. Moet er niet aan denken dat er zo op elkaar gelet en bemoeid wordt.

pippi
Moestuin Seizoen: Bekijk update (20)
Woonplaats / locatie: Zuid-Holland

Berichtdoor pippi » Wo 01 Jun 2016, 00:39

loes schreef:wat is de bedoeling hiervan? andermans tuin online te kakken zetten??

Ik denk juist het tegendeel. ;) Zie jij veel mis met die tuin dan?

Ik heb nog geen tuin bij een vereniging, maar heb me al wel goed inlezen bij de verschillende volkstuinverenigingen hier, en het wisselt nogal qua regels. Dat houdt me nog wel een beetje tegen (afgezien van het feit dat ik er op dit moment echt nog niet genoeg tijd voor heb), want ik wil graag een tuin op een complex dat dichtbij zit *en* waar strenge regels gelden als het gaat om gif spuiten en het ruimen van door phytophthora aangetaste planten, maar ik wil ook mijn honden (aangelijnd) kunnen meenemen, ik wil liever geen strenge regels over 'onkruid', want heel vaak gaat het dan ook over wilde bijenplanten, en ik wil echt geen gemiep over 'rommelig', want ik vind juist die rechthoekige stukken dooie blote grond met keurig op afstand geplaatste mini-mono-cultuurtjes spuuglelijk, maar daar ga ik ook niet over klagen bij de vereniging. Ieder zijn ding. Ik zou ook wel graag een honingbijenkastje willen op een tuin, of in elk geval allerlei insectenkastjes voor wilde bijen en hommels, en ik zou graag naast water willen zitten want als je eenden in je tuin kan krijgen is dat toch wel een hele hulp in de slakkenbestrijding.

Kortom, ik kan me wel voorstellen dat het hier en daar botst tussen tuinders en de vereniging. Als je daar op een prettige manier over kan praten en goeie afspraken kan maken helemaal prima, maar van wat ik soms hoor zijn verenigingsbesturen soms ook wel wat star in hun opvattingen. Als mulchen met stro al als 'rommelig' wordt gezien en de boel afdekken met landbouwplastic als 'netjes en verzorgd', ja dan ben ik uitgeluld.

Ik denk dat er een omslag gaande is en dat het even duurt voordat de verschillende soorten moestuiniers elkaar 100% kunnen vinden in een goeie middenweg qua regelgeving. Komt best goed, denk ik, want uiteindelijk wordt hetzelfde doel nagestreefd.

loes
Moestuin Seizoen: Bekijk update (36)
Woonplaats / locatie: 050

Berichtdoor loes » Wo 01 Jun 2016, 01:47

pippi schreef:
loes schreef:wat is de bedoeling hiervan? andermans tuin online te kakken zetten??

Ik denk juist het tegendeel. ;) Zie jij veel mis met die tuin dan?

geen idee, dat hangt helemaal van de situatie af. de tekst impliceert dat er veel mis is en er staat verder weinig info om uit op te maken in welke context deze fotoreeks thuis hoort.
catfunshop.nl handgemaakte kattenspeeltjes met kattenkruid uit eigen tuin!

MartinH
Woonplaats / locatie: Vught

Berichtdoor MartinH » Wo 01 Jun 2016, 06:22

hahaha dan moeten ze mijn tuin zien, ik zou meteen verbannen worden naar een ver oord. Bij ons zit de gemeente ook te zeiken als er wat onkruid staat. Nou ze kunnen wat mij betreft de boom in :evil:

Nadi
Woonplaats / locatie: Eindhoven

Berichtdoor Nadi » Wo 01 Jun 2016, 06:38

Haha ik zie hier niets mis met de tuin op de foto's. Ja het is een "natuurlijker" tuin. Bij ons op de volkstuin heeft de een het super netjes (maar niet saai) sommige ook super netjes en wel saai. Sommige hebben zo iets als op de foto's sommige zelfs juist erger met allemaal wilde bloemen (fijn voor de bijtjes) enzovoorts. Ik vind het juist heel leuk op het complex te gaan lopen en de verschillende de tuinen te zien.
Ik snap het gemopper niet echt. Al ben ik eerder van de "nette" tuin vind ik dat mijn buren dat allemaal zelf moeten weten. Je huurt tenslotte een tuin. Het mag toch een beetje van jezelf zijn. Maar ik ben wel ontzettend dankbaar dat ik niet bij zo een vereniging zit. Zal alleen maar stress op leveren... ik word nu al opgewerkt gewoon en het is niet eens mijn tuin! :? :lol:

speets
Moestuin Seizoen: Bekijk update (2)
Woonplaats / locatie: Achterhoek

Berichtdoor speets » Wo 01 Jun 2016, 11:44

Gezellige tuin hoor :thumbup:
En inderdaad: die persoon is aanspreekbaar op klachten, dus waarom meteen zo streng?

Al gun ik hem een plek op een gezelliger terrein, waar niet alles zo keurig en saai hoeft te zijn.
Poetsen kun je thuis ook ;)

Jaydot
Woonplaats / locatie: Brummen

Berichtdoor Jaydot » Wo 01 Jun 2016, 12:29

Ik zit wel op een volkstuincomplex. Op de foto's zie ik geen enkel probleem, integendeel, zelfs bij mijn vrij strenge club zou er niets aan de hand zijn.

Bij ons ook een mengeling van "klassieke" nette tuinen (waar zelfs de paadjes geroundupt worden), BD-tuinen (en die zien er een heel stuk rommeliger uit dan op de foto's) en zelfs een permacultuur tuin. Iedereen is wel verplicht om zijn/haar helft van het pad dat aan z'n tuin grenst schoon te houden, maar er wordt geen probleem gemaakt van planten die wat uitbreken of overhangen.

Suikermais niet toegestaan? Waarom niet? Als het nou wiet was. Of winde. Breek me de bek niet los over de winde van mijn tuinbuurvrouw :x

Bij ons zijn vorig jaar twee mensen "er af gezet", maar dat waren ook tuinen waar het hele seizoen niets aan gedaan was, de brandnetels stonden huizenhoog tussen winde en zevenblad en er was geen groentegewas meer te bekennen.

Haha, minimonocultuurtjes, wat een prachtig woord!

Edit: Hoe meer ik kijk, hoe meer ik die tuin er hartstikke leuk uit vind zien. Vroeg me af, Simonvdb, is het je eigen tuin en krijg jij commentaar van het bestuur?? Als dat zo is, zou ik snel op zoek gaan naar een andere vereniging of zelf in het bestuur gaan zitten en ze omturnen :).
The difference between a flower and a weed is a judgement
Foonfoto dagboekje van mijn volkstuin

Terug naar “Volkstuinvereniging”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.