Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Het paprika en peper topic 2016


balkontuinder

Aanbevolen berichten

Vorig jaar was er een topic die begon met een algemene vraag en uitliep op een topic over voortgang paprika en pepers gezaaid in januari: https://www.moestuinforum.nl/peper-paprika-in-januari-gezaaid-t16247.html. Ik vond dit erg interessant en daarom voor 2016 weer eentje!

 

Welke paprika's en pepers ga jij dit jaar zaaien? Wanneer? Welke methode gebruik je? Wanneer verspeen je? En hoe groeien ze?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar had ik twee paprikaplantjes gekocht en die paprika's waren niet goed afgerijpt. Dat ga ik dit jaar beter doen. Ik heb afgelopen jaar paprikazaad (Mavras F1) gekocht en die ga ik deze maand binnen zaaien. Het worden paarszwarte paprika's als alles lukt. Vorig jaar was het seizoen te kort, aangezien wij hier wel al nachtvorst hebben gehad in oktober. Nu heb ik alles zelf in de hand en ben heel benieuwd of het gaat lukken. Heb geen ervaring met paprika's en pepers, dus ik lees mij goed in voordat ik los ga. Pepers staan ook op mijn verlanglijst, maar dan wel de mildere soorten. Daar moet ik nog zaadjes van kopen.

 

Een vraag alvast: ik lees dat je paprika's ook in een grote pot kunt laten groeien. Is dat wat, of is overpotten in de volle grond in de warme maanden beter?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

ik ga volgende soorten zaaien:

- Cal Wonder

- Chocolate

- Romano

- Pusztagold

- King of the North

- Paprika 'Frans' (zaadjes van Frans gekregen om te proberen)

 

Ik zaai half januari in een verwarmde = 25 °C, miniserre (66/50) uitgerust met thermostaat.

Vorige jaar pas in februari gezaaid en weinig paprika's gehad die volledig afrijpten.

 

Deze zomer ga ik ook voor het eerst kunnen uitplanten in mijn nieuwe serre, ik ben benieuwd.

 

Groeten,

Tom

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn keuzes voor dit jaar zijn:

 

Paprika:

- Kapiya UV

- Sweet Banana

- Mini Bell (mix)

- Yolo Wonder

 

Peper:

- Limon (eerste op 28-12-2015)

- Aji Angelo (eerste op 1-1-2016)

- Hungarian Wax Yellow

 

Ik gebruik de DENO methode. Dit scheelt veel ruimte en ik heb geen verwarm-matje dus dit is voor mij de meest makkelijke manier een goede warme omgeving te creeren. Omdat ik van de Limon en de Angelo niet zoveel zaad heb, ben ik daarmee alvast begonnen. Lukt het niet dan heb ik nog voldoende tijd iets anders uit te zoeken. Vorig jaar begon ik pas in maart met zaaien, maar dit jaar wil ik alles eind januari al gedaan hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit jaar voor het eerst een kas, dus ik ga ook vrolijk aan de gang met wat paprika's en Peper.

 

Al in November gezaaid:

 

2X Big Jim peper.

 

Geen idee of dit goed gaat komen. Zijn nu mooie compacte plantjes van circa 15 cm

 

Deze maand zaaien:

- Paprika Sweet Banana

- Paprika California Wonder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar was mijn eerste peper en paprika jaar. Het heeft wat hoofdbrekens gekost maar het is goed uitgepakt. Ik heb honderden verschillende pepers en paprika's kunnen oogsten, verwerken, bewaren en weggeven. De peperoogst was geweldig. De paprika's gingen wat moeizamer.

 

Ik ben half januari 2015 begonnen met een kleine test met een paprika en een pepersoort. En half februari ben ik met de echte zaai begonnen. Allemaal eerst onder LED lampjes.

 

Binnenkort begin ik weer met het zaaien van een paar liefst wat vroege soorten die wat kleiner blijven. Ik hou alles ook wat langer klein als het kan, door na het verspenen niet te snel te verpotten. Ik wil proberen een lang en gefaseerd seizoen te realiseren.

 

Natuurlijk had ik in 2015 teveel gezaaid, dus dit nieuwe jaar hou ik me een beetje in, selecteer meer uit en geef op tijd wat plantjes weg. Dit om te voorkomen dat je huis binnen een aantal maanden helemaal vol komt te staan. April/mei kan het het beginnen te knijpen want de plantjes kunnen dan vaak nog niet echt naar buiten, maar ze kunnen met z'n allen wel te groot worden voor binnen. Met een kas kun je gelukkig nog wat faseren in de weg naar buiten.

 

Ik begon in 2015 op tijd te zaaien (half februari) omdat ik bang was dat de pepers anders onvoldoende zouden kunnen rijpen. Mijn ervaring is geweest dat ze in de kas en later binnen nog gewoon doorrijpen, soms zelfs tot eind november. Dus daarover maak ik me nu minder druk.

 

Welke soorten ik zal kiezen, dat moet ik nog uitzoeken. Mijn zadendoosje is inmiddels redelijk gesorteerd. Ik ben benieuwd wat ik ga kiezen. Wordt vervolgd.

met groene groet,

 

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb intussen ook al pepers en paprika's gezaaid. Sommige voor in de kas, sommige voor thuis en sommige voor de volle grond. 18 stuks. Scoville varieert van zeeer heet tot zoet lekker voor de sambal...

- aji red

- aji crystal

- Brito mysterie pepper

- bisschops crown

-aji pineapple

- aribibi pepper

- cubanelle pepper

- numex big Jim

- habanero yellow

- sweet cayennepeper

 

- carliston mild

- rode blok paprika

- rode punt paprika

- paprika somborka

 

- chilly Chili

- prairi fire

- chupenita

- cabee rawit

Dit jaar ga ik nog voeden met tomatenmest, volgend jaar probeer ik aan A + B voeding te komen eens kijken of ik een leuke opbrengst kan verkrijgen. Vorig seizoen is namelijk tegengevallen, mede doordat mijn kas ook nog niet stond. Ik had flink wat glas schade door de voorjaars stormen vorig jaar.

 

Groetjes francis

Link naar reactie
Delen op andere sites

vorig jaar ook mijn eerste pepers gekweekt en dat beviel goed.

het kriebelt hier dan ook alweer maar ik wacht nog rustig af tot 1maart. of toch minimaal tot half februari.

ik heb namelijk geen verlichting waar de planten onder kunnen groeien, de vensterbank heeft geen onbeperkte ruimte. daarnaast kunnen de planten pas laat naar buiten want ik heb geen kas.

 

nog even zien welke 3 soorten ik dit jaar ga zaaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit jaar is het mijn 2de seizoen met pepers/paprika , eerste gezaaid januari en laatste maart vorig jaar. Oogst viel goed mee maar toch enkele bedenkingen zoals blokpaprika die in augustus 3 rijpe vruchten gaven en terug in bloei gingen en tegen oktober veel meer onrijpe vruchten gaven in alle maten .

 

Dan in 04/10/2015 zaaitest gedaan van geoogste zaden. En dan komen plantjes uit en zonder extra licht of warmte fileerde de planten niet met een gestaagde groei. Zo staan hier nu 8 planten die al sedert kort bloemknoppen ontwikkelen , die verwijdert worden . Het is de bedoeling de planten klein te houden doormiddel van snoei om te kijken of we zo sterkere planten (wortelgestel) krijgen en grotere productie van vruchten als planten naar buiten mogen en vruchten ontwikkelen.

 

Om vergelijk materiaal te hebben binnen enkele dagen nog een zaaironde en dan 2 de helft februari nog een zaaironde .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wacht tot eind januari, dan begin ik met de eerste pepers zaaien.

Het afgelopen jaar wilde de habaneros niet zo goed ontkiemen. Uiteindelijk kwamen een 5 tal plantjes op ( na 4 x zaaien).

Een van deze planten heeft in de kas vrucht gedragen, de rest was nog niet zover.

Deze laatste planten heb ik uitgegraven en staan nu in de vensterbank te overwinteren.

 

 

24221890ps.jpg

 

 

Maar goed, ik will graag veel pepers ( en Paprikas) en dus optijd beginnen.

~ Waarom zou je kinderen wonderen gaan uitleggen terwijl je ze ook een tuin kunt laten aanleggen. ~

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga vandaag de pepers zaaien via de DENO methode. (ik kan echt niet meer langer wachten hoor )

De volgende soorten:

 

Zwartze pepperoni (SuusP)

Habanero Yellow

Spaanse gele

Habanero Red

Jalapeno Purple

Ancho Mulato

Pimenta de Neyde

Pepperoncini

Cayenne Rood

Peper Fresno

 

Geen idee wat ik met zoveel pepers ga doen, maar de familie is enorm blij met sambals en pepperflakes, dus ik kijk wel hahaha... Ik ga iedereen voorzien van hitte, niet omdat het moet, maar omdat het kan!

Beginnend moestuinier met een moestuin van 42m2 onder glas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kocht vroeger steeds peper en paprikaplantjes. Het is mijn eerste jaar dat ik ga zaaien. Ik ga vermoedelijk 5 soorten paprika zetten en 5 pepers. Ik ga thuis eens moeten kiezen welke soorten (ik heb 8 soorten paprikazaad en 23 soorten peperzaad, Ik heb me laten gaan ). Ik overweeg om te starten op 1 februari. Echter ik heb mijn (onverwarmde) kweekbak ook nodig voor mijn tomatenzaad. Ik zou mijn tomaten willen zaaien op 1 maart. Ik had al gelezen dat je (onverwarmd) 2à3 weken moet wachten om de pepers/paprika's te laten kiemen. Maar ik vind nergens hoeveel tijd ze nodig hebben tussen kiem en het moment van verspenen. Kan iemand toelichten? Toch maar vervroegen? Moet ik me zorgen maken dat ik ze niet bijlicht? ( vensterbank wel op zuidkant).

 

Alvast bedankt!

Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Wij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pepers kun je heel goed vroeg zaaien. Ik doe dat om dezelfde reden als jij, dan heb ik daarna mijn kasje weer leeg voor tomaat en paprika.

 

Heb je http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/vruchtgewassen/peper/ ook gelezen? Met de DENO-methode die hierin genoemd staat, kun je paprika's pepers (en ook tomaten heb ik vorig jaar geleerd) een stuk sneller laten kiemen en kost het daardoor minder ruimte.

 

Update: de Aji Angelo (uit zelfgeoogst zaad, DENO op 1 januari 2016) is gisteren ook opgepot! Nu nog wachten op de Hungarian Wax Yellow van 5 januari, maar ik denk dat dit na het weekend pas ga doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Merci Balkontuinder! Ik ken de site van Diana redelijk goed. De zaadjes komen trouwens ook vandaar

 

Het nadeel van de DENO-method (nog nooit gedaan) is dat na de kieming er direct geplant moet worden in potten. Ik heb niet extreem veel vensterbank ruimte. Maar ik overweeg de methode nog wel om zeker te zijn dat ik met de tomaten kan starten op 1 maart.

 

Weet iemand hoeveel tijd ik moet voorzien tussen kieming en verspenen bij normaal zaaien in een tray.

Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Wij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Krikke, ze hoeven niet direct na kieming in (grote) potten gezet te worden.

 

Ik heb ze vorig jaar laten kiemen, en vervolgens in zaaibakjes gezet, tot ze een aantal echte blaadjes hadden ontwikkeld, en ze vervolgens in plastic wegwerpbekertjes gezet, en als laatste stap in p9 potten.

 

Hier kriebelt het ook al, ik ga zelfs een lichtbak maken, met wat ledstrips, die ik eigenlijk voor mijn aquarium had besteld. Maar mijn appartement zit waarschijnlijk tot in maart/april in de steigers. En ik heb dus bijna geen daglicht in mijn huis.

En mijn vriend is niet heel goed in water geven. (Ik ook niet, maar drie maanden lang mijn beste beentje voorzetten, lukt nog net.)

 

Ik hoop dat het dit jaar wel wat beter gaat met de peper-en paprikaplantjes. Vorig jaar, ontstond er een plaag van mijtjes in de potgrond. Ik heb de planten daarna overgezet in kokosvezel van de action. Maar helemaal vergeten dat daar geen voeding in zit.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jawel. Want als je zaadjes die je in het zand stopt niet kiemen, dan staan ze daar dus voor niks je kostbare ruimte in te nemen.

 

mijn opmerking ging over de potjes na het ontkiemen, daarin zit geen verschil.

Krikke noemde het een nadeel van de DENO-method dat na kieming er direct geplant moet worden in potten en de vensterbankruimte beperkt is.

dat nadeel zie ik dus niet want de potjes kunnen net zo klein/groot zijn als bij normaal zaaien. vanaf ontkieming maakt voor de vensterbankruimte dus geen verschil.

 

voor het ontkiemen en oppotten is de DENO-methode inderdaad wel extra ruimtebesparend

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een beslissing gemaakt. Mijn kamerplanten moeten een ander plekje zoeken De komende maanden krijgen pepers, paprika's en tomaten de volledige vensterbank(en).

 

Ik overweeg om nog enkele kweekbakken aan te schaffen.

 

kweekbak29391452859901.jpg

 

Ik zou daarin rechtstreeks zaaien. Ik zou ondertussen nog wat zaad via DENO methode laten kiemen (om die methode eens te testen en om niet opgekomen zaad te vervangen in kweekbakken).

 

Potjes in tray zouden 4cm op 6 cm zijn. Ik vermoed dat ik de pepers en paprika's daar kan inhouden tot april. Ik zou zaaien nadat ik de tray's heb ontvangen. Dus vermoedelijk binnen een dikke week.

 

Alvast denkt voor jullie raad!

Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Wij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Krikke83 dat klinkt allemaal goed. Het is gelukkig nog vroeg genoeg.

 

Ik startte vorig jaar half februari met 3 zulke kweekbakjes. Die heb ik na het kiemen onder de lampjes gezet. Na een paar weken heb ik ze verspeend in kleine koffiebekertjes met gaatjes. Dat ging nog wat ruimte betreft. In maart nogmaals verspeend in grotere potjes. Maar voordat alles naar buiten kon, stonden alle vensterbanken en ook een deel van de vloer hier in huis helemaal vol.

 

Ik doe het nu wat rustiger aan.

 

3 januari heb ik 3 zaadjes van de peper masquerade in een potje gestopt. Gewoon, om maar te kunnen beginnen. Inmiddels zijn ze goed gegroeid. En dit is een pepersoort die wat compact blijft en heel vroeg bloei en vruchten geeft. Een aantrekkelijke start voordat het allemaal echt begint.

 

DSC6273bew40050661452866281.jpg

 

Half februari ga ik de kweekbakjes vullen met zaadjes van verschillende pepers en paprika's. Ik zaai minder soorten dan vorig jaar. Wat niet goed groeit of teveel is selecteer ik zorgvuldig uit. Dan krijg ik geen problemen met de ruimte voordat ze naar buiten kunnen eind mei/begin juni. Met de tomaten wacht ik tot eerste helft maart, eerder zaaien leverde niet veel voordeel op en vroeg wel veel ruimte.

 

En dan maar wachten tot we de pepers zien. Hier peper masquerade in volle pracht vorige zomer. Dat was genieten! Nog even geduld.

 

DSC0788340063781452866266.jpg

met groene groet,

 

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...