Else Geplaatst: 13 augustus 2013 Geplaatst: 13 augustus 2013 Er zit sinds een paar dagen meeldauw op mijn courgetteplanten. Is dat erg en zo ja wat kan ik er aan doen? Ze maken nog wel gewoon bloemen en courgettes. Quote
Bit Geplaatst: 13 augustus 2013 Geplaatst: 13 augustus 2013 Het is het begin van de aftakeling. Maar gaat allemaal niet zo super snel hoor. Is wel gewoon rond deze tijd van het seizoen. Quote
Riverdale27 Geplaatst: 14 augustus 2013 Geplaatst: 14 augustus 2013 Is geen probleem. Die bladeren mag je gerust afsnijden als het niet meer om aan te zien is. Quote
Else Geplaatst: 14 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 14 augustus 2013 O gelukkig dat dat wel normaal is rond deze tijd. Dan kan ik de courgettes dus nog gewoon eten. Quote
Riverdale27 Geplaatst: 19 augustus 2013 Geplaatst: 19 augustus 2013 Courgetten zijn meestal niet aangetast. Enkel de bladeren. Ik heb hier en daar ook meeldauw maar de courgettes haal ik nog allemaal eraf hoor Quote
dennislp Geplaatst: 19 augustus 2013 Geplaatst: 19 augustus 2013 Wel het blad verwijderen en weggooien, niet gebruiken voor compost etc.Meeldauw is een schimmel en plant zich zoals alle schimmels voort d.m.v. sporen. De meeldauw is dus niet weg als je plant straks dood is. Dan zitten de sporen op je grond bijv. En uiteindelijk wil je niet dat hij op wel kwetsbare planten komt (planten waarvan je het blad eet bijv.).Ā Hier had een Aster een paar weken terug meeldauw. Niks aan gedaan, want die eet je toch niet. Achteraf stom, de snijbiet die er vlakbij stond zat vol met meeldauw. Waarschijnlijk afkomstig van die Aster.Ā En als je die plant/meeldauw aanraakt kan je dus ook sporen op je hand hebben. Het is dan slimmer om eerst je handen even te wassen voordat je verder tuiniert.Ā Ok, je kan het ook minder strikt nemen, ik beschrijf gewoon hoe ik er mee om ga.Ā En: maak het voor schimmels minder aantrekkelijk, zorg dat een plant gemakkelijk kan opdrogen na de regen. Gewoon zorgen dat de wind er goed door kan. Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Riverdale27 Geplaatst: 21 augustus 2013 Geplaatst: 21 augustus 2013 Damn... heb de bladeren zonder nadenken op de composthoop gegooid.Ā Wat nu? Quote
Nynkef Geplaatst: 22 augustus 2013 Geplaatst: 22 augustus 2013 Liggen ze nog bovenop? Dan zou ik ze er, ruim, afhalen Quote
Else Geplaatst: 22 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 22 augustus 2013 Ik las ergens dat knoflookgier helpt tegen meeldauw. Dat ga ik nu proberen. Hiervoor heb ik 1 hele bol knoflook fijn gemaakt in de blender met wat water, en dan aangevuld tot 1 liter met kokend water. Als het afgekoeld is zeven en in een plantenspoeier doen, en dan een week lang sproeien op de planten met meeldauw. Ik ben benieuwd of het gaat werken. Quote
Riverdale27 Geplaatst: 22 augustus 2013 Geplaatst: 22 augustus 2013 Liggen ze nog bovenop? Dan zou ik ze er, ruim, afhalen Ā Nee de meeste zijn al lang verwerkt... Quote
dennislp Geplaatst: 22 augustus 2013 Geplaatst: 22 augustus 2013 Zou me niet te druk maken om die bladeren die al verwerkt zijn. Ok, het is niet het meest handige. Maarja, terug draaien is lastig he?Enigste wat je volgend jaar bij de courgette enzo kunt doen is extra controleren of ze al meeldauw hebben. Maar dat is uiteindelijk zo voor alle ziektes: des te eerder je het aangetaste blad weg haalt, des te beter. Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
speets Geplaatst: 7 september 2015 Geplaatst: 7 september 2015 des te eerder je het aangetaste blad weg haalt, des te beter.Ja, mee eens, maar nu zit ik met een dilemma: de pompoenenstelen zijn nog niet verhout en de courgettes maken nog steeds nieuwe vruchten.Ā Het seizoen loopt ten einde dus 'iedereen' heeft er last van.Ik ben benieuwd wat jullie doen als de oogst nog niet binnen is: Ā * voor lief nemen * alles uittrekken * doorgaan met behandelen Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jenneke Geplaatst: 7 september 2015 Geplaatst: 7 september 2015 Ik ga gewoon door met behandelen en haal alleen de allerergste bladeren weg. Blad wat er, op wat witte vlekjes, na nog mooi gezond uit ziet laat ik zitten. Planten makken nog steeds vrouwelijke bloemen aan en staan er op zich mooi bij dus ik vind het zonde alles er uit te gooien. De komkommers die er naast staan hebben nog steeds geen last van meeldauw dus met besmetting valt het hier mee. Quote
Bit Geplaatst: 7 september 2015 Geplaatst: 7 september 2015 sja. Ik behandel helemaal niks. Sorry, maar daarom dus mijn eerdere reactie : hoort er gewoon bij. Soms kan het zijn dat door weersverandering de plant weer helemaal schoon blad bijmaakt hoor ( doen ze nu bij mij ). De vruchten blijven ook nog steeds komen.Komt er niks meer en takelt de plant inderdaad nu volledig af, dan gewoon opruimen. Meeldauw kun je inderdaad behandelen met allerlei middeltjes ( zijn ook zat topics over ) en als je dat wil/ de moeite waard vind kun je dat gewoon doen toch ? Volgend jaar ergens in augustus mee beginnen, kun je er ook preventief wat aan doen. Aantal dingen waar je aan kunt denken zijn : niet té zwaar bemesten, plant nooit te droog laten staan, plant lekker luchtig zetten, en goed zonnig ( 10+ uren zon op de zomerdag ), gezonde bodem. Quote
Jenneke Geplaatst: 7 september 2015 Geplaatst: 7 september 2015 Het hoort er inderdaad wel bij, die meeldauw, zeker bij de courgettes en inderdaad blijven ze hier steeds nieuw schoon blad aanmaken. Maar ik heb wel door het spuiten met water met een beetje baksoda het binnen de perken weten houden. Vorig jaar ging alles hier al begin augustus aan meeldauw ten onder zelfs de salie. Nu hebben alleen de courgettes meeldauw en staat verder alles er nog goed bij. Vandaar dat ik dat spuiten maar volhou zo om de paar dagen. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 8 september 2015 Geplaatst: 8 september 2015 Ik doe er ook niets aan. Op de courgetteplanten zit nu nog weinig tot niets, de pompoenplanten zien er niet uit. De meeste vruchten zijn al zo goed als 'klaar'. Dus dan ruim ik straks gewoon alles op. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
aalterse-willy Geplaatst: 8 september 2015 Geplaatst: 8 september 2015 Hier ook meeldauw op,de courgettes, heb er net wat bitterzout over gespoten, eens zien wat het geeft.Ze maken wel nog gezond nieuw blad aan.De meloenen in de kas hebben het ook sedert gisteren.De druiven buiten heb ik een paar keer met bitterzout gespoten en tot nu toe niets aan te zien, krijg wel mooiere vruchten dan vorig jaar, maar dat kan ook zijn door het ouder worden van de planten. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
HuubvG Geplaatst: 8 september 2015 Geplaatst: 8 september 2015 Op mijn nieuwe stukje tuin van buurvrouw had ik voor het gemak 16 planten gezet, terwijl 1 genoeg was geweest. Het zijn grote planten geworden, heb er genoeg kleine jonge glimmende (die zijn lekker) courgettes afgehaald.Er was sprake van meeldauw, heb eenmaal gespoten met waterglas, nu slaat het weer toe en deze week gaat de hele bubs eruit. Inclusief dikke vruchten wordt alles naar de composteerinstallatie gebracht en neem ik schone compost weer terug. Quote
Erny Geplaatst: 8 september 2015 Geplaatst: 8 september 2015 Heb gesproeid met Bakingsodamengsel en later met Bitterzoutmengsel. Maar toen was het nog droog... Nu regent het de hele tijd dus is sproeien wat lastig... Heb wel het idee dat door het sproeien de ontwikkeling van de meeldauw is afgeremd. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.