Alles dat geplaatst werd door loes
-
Kelvedon Wonder doperwt verdort na oogst
ik had de verdorde planten al weggehaald. maar zoals je ziet is het hier ook niet veel soeps meer nogal een verschil met de meikoningin (die zou 120-140 worden maar is hier al een goede 2meter. edit: las later bij vreeken "op vruchtbare klei of bij veel regen kan wel een hoogte van 2 m bereikt worden" check en check.)
-
Hoeveel m2 voor 2 man?
klopt, bij mij is het zoals gezegd alleen groente waarmee ik in het seizoen rondkom. ik heb geen grote hoeveelheden aardappels. alleen 2 kratten voor de lekker (al lijkt dat dit jaar mislukt) voor een jaar rond groente, fruit en aardappels is nogal wat meer oppervlakte noodzakelijk.
-
Slakken afweer met 9v
ziet er netjes uit Je conclusie is dat het batterij systeem heel goed werkt. je hebt echter veel meer factoren veranderd. Hoe toon je aan dat een van de andere factoren er niet voor zorgt dat de slakkenvraat is verminderd? Het stro en alle slakken uit de bak verwijderen lijkt mij ook een belangrijke factor.
-
Nu al phytophthora?
In theorie zou dat kunnen ja. Maar of de teler daar iets aan kan doen? Er gaan online mooie foto's rond waarop de aantasting bij de aardappel te zien is. Dat soort aardappels worden natuurlijk niet verkocht. Maar zo zichtbaar is het schijnbaar niet altijd direct. aardappels in de opslag worden ook nog regelmatig gecontroleerd. Dan ligt menig consumptie aardappel al lang bij de klant. Zo zijn er meer ziekten die zich via de pootaardappelen verspreiden. Maar ook via de grond of de lucht komt er vanalles langs. Het weer is ook niet optimaal dit seizoen. 101 mogelijkheden wat het in dit geval geweest kan zijn. Het andere ras ziet er gelukkig nog gezond uit.
-
NMM 2016 Noordelijke Moestuin Middag Zaterdag 25 Juni
het weer lijkt nu voor zaterdag weer prima. vrijdag wel slecht weer, hopelijk verdwijnt dat ook nog.
-
Kelvedon Wonder doperwt verdort na oogst
Kelvedon Wonder doet bij mij hetzelfde. als het morgen goed weer is zal ik weer een fotorondje doen dan kan je het verschil zien.
-
Hoeveel m2 voor 2 man?
volgens jelle van de makkelijke moestuin zou 1m2 per persoon al voldoende zijn. nou vind ik dat persoonlijk een beetje weinig, voornamelijk te weinig variatie. maar 200m2 is ook echt niet perse noodzakelijk. zeker als je efficiënt met de ruimte omgaat zoals je plannen om verticaal te tuinieren. ruimte voor een kasje is wel een pluspunt. zeker wanneer je het hele jaar door groente uit eigen tuin wil. ik kan met mijn +- 5m2 tijdens het seizoen bijna elke dag groente uit de tuin eten(2personen). op het moment vullen we alleen fruit aan uit de winkel. met wat moeite zou ik ook wel een deel van het najaar en de winter kunnen overbruggen maar ivm beperkte energie kies ik ervoor om weinig winterteelt te hebben.
-
Nu al phytophthora?
mee eens. volgens mij in dit topic niemand die zegt dat goed pootgoed het middel is tegen phytophthora. was dat maar zo makkelijk dan was de ziekte al lang uitgeroeid.
-
Nu al phytophthora?
Het klopt het kan net zo goed komen aanwaaien maar is dat een rede om dan maar helemaal geen voorzorgsmaatregelen te nemen? Phytophthora kan wel degelijk in de pootaardappels zitten dus gezond pootgoed gebruiken is stap 1. of dat nu gekeurd pootgoed is of dat je zelf goed weet waar je mee bezig bent maakt dan niet uit, zolang het pootgoed maar geen ziektes bij zich draagt.
-
Nu al phytophthora?
De bestrijding van aantasting is wettelijk verplicht. Deze regel geldt voornamelijk voor boeren al geldt dit volgens sommigen ook voor particulieren (dat laatste is mij nog steeds niet helemaal duidelijk). er zal niemand moeilijk over doen wanneer je in je eigen tuintje ander pootgoed gebruikt. maar of je dat moet willen? het risico op aantasting is groter en daarmee het verpesten van je eigen oogst incl mogelijk je tomatenoogst. als de aardappelziekte toeslaat ben je ook een besmettingshaard voor je omgeving. is het niet ons sociale plicht om de aardappelziekte te voorkomen en te bestrijden? En dan bedoel ik niet alles platspuiten maar goed pootgoed gebruiken, teeltwisseling aanhouden, planten verwijderen wanneer je ziekte vermoedt en deze niet op de composthoop gooien.
- Mais direct op mest gelegd: komt dit op?
-
Hoe staan de aardappels er bij in 2016
een verhoogde border is nog geen SFG. SFG(/MM) is zoals de naam al zegt een 30x30cm vakje. 1 foot =30.48 centimeters. aardappels in een 30x30 vakje werkt niet zo handig is mijn ervaring al gaat het in mijn kratten dit jaar ook niet denderend. in het ene krat is helemaal niets boven de grond gekomen en het andere krat zijn het zielige plantjes. de afwatering is prima dus de aardappels staan zeker niet TE nat. wat het dan wel is ?? ik denk toch verkeerd pootgoed.
-
NMM 2016 Noordelijke Moestuin Middag Zaterdag 25 Juni
zul je zien dat het zaterdag droog is en het zondag de hele dag regent...
-
Weer nieuw leven blazen in een verwaarloosde druif
ik heb ook geen flauw idee. De oude druif waarmee dit topic is begonnen heeft het niet gered. waarschijnlijk omdat er in de schuur een polsdikke wortel is doorgehakt. ik ben dus weer helemaal van 0 begonnen met de stekken van de oude druif. daarmee volg ik een handleiding van een leivorm en dat werkt qua snoeien weer totaal anders dan in een kas of een pergola.
-
Keuzes, keuzes, keuzes.
Die keuzes zou ik lekker bewaren voor de definitieve tuin op 1min fietsen
-
Keuzes, keuzes, keuzes.
niets mis hoor met de eerste maal spitten, zeker niet nu je direct van start wil en dit seizoen nog iets wilt kweken. dat is toch de snelste manier om de grond tijdelijk weer luchtig te krijgen. daarna kan je werken aan een meer duurzame oplossing. ligt ook wel aan de grond, de ene grond is er erger aan toe dan de andere grond. vanaf start niet spitten hoefde ik met mijn grond niet te proberen, die grond was zo vastgeklonken dat het water niet dieper kwam dan een paar cm. 1maal alles omgespit (om laten spitten ) en sindsdien niet meer nodig geweest. 2week geleden nog een stukje van de bestrating afgesnoept voor een grotere border. toen wist ik even weer hoe extreem vast de grond oorspronkelijk ookal weer was, ook dat stukje moest echt worden omgespit voordat er iets in kan groeien. wat betreft de wormen, denk dat je dochter daar nog van gaat schrikken. een tuin waarin niet wordt gespit is juist nog aantrekkelijker voor de wormen
-
Een groene en een gele courgetteplant uit hetzelfde zaad :-0
met gele courgette bedoel je dan de kleur van het blad? want de planten die gele vruchten produceren hebben normaal gesproken gewoon groen blad.
-
Foto's van: je oogst
Frau Miezes aardbeien lagen er bij mijn foto niet tussen, die hebben de keuken niet gehaald
-
Tomaten beschermen tegen aardappelziekte
Dat is geen vergissing hoor Antoine, De schimmel kan inderdaad in de grond zitten en verspreid zich via de lucht. het zit niet in de regen maar vochtigheid zorgt ervoor dat schimmels zich kunnen ontwikkelen. de planten droog houden is toch echt een bewezen werkbare methode. als er geen besmetting is dan is het ook niet meer zo'n groot probleem om de planten elk jaar op dezelfde plek planten, zeker wanneer de planten in potten worden gezet en de grond wordt vervangen. hangt ook nog af van de ziektedruk. in mijn omgeving ligt de ziektedruk blijkbaar niet zo hoog want ik teel al een paar jaar tomaten gewoon in de buitenlucht zonder afdakje zonder enige vorm van aardappelziekte. op sommige andere plekken kan dit beslist niet en is het vragen om problemen. je stopt met spuiten voordat de vruchten komen? maar de aardappelziekte komt meestal pas later in het seizoen wanneer de planten al vol vruchten zitten.
-
Foto's van: je oogst
geen idee wat dat roodachtige betekend. het kan ook nog vertekening van de foto zijn (mobielfoto). dat kan ik alleen niet meer controleren want de aardbeien zijn al op. dit was namelijk de oogst van gisteren. erg lekker, het zijn verschillende rassen door elkaar dus ook de smaak was telkens anders. morgen weer oogsten. als ik eraan denk zal ik eens opletten ik verschil zie bij de rassen.
-
Vriezer ontdooien / schoonmaken: hoe vaak?
open deur waarschijnlijk: wanneer het nodig is ik heb zowel een kistje als een kast met laden (koel-vries combi). de vrieskist staat nu bijna 1 jaar aan en heeft nog geen noemenswaardige ijsvorming. de vieskast heb ik toevallig vorige week ontdooit. die heeft meer last van ijsvorming dan de kist. de kast wordt vaker geopend en de kou valt naar buiten bij het openen. voor het ontdooien zijn 2 vriezers inderdaad ideaal kwam ik nu achter. eerder was ik in de weer met koelboxen en tassen, nu gewoon alles in de andere vriezer gemikt overzicht heb ik wel, ben met het ontdooien geen verrassingen tegen gekomen.
-
ardbeien netten strategie
met horgaas komen de bestuivers niet meer bij de bloemen
-
Foto's van: je oogst
- Klaagbank #3
op een winter met een sterke El Niño volgt in nederland/belgie meestal (niet altijd) nat voorjaar. dat lijkt dit jaar dus te kloppen. geduld, komt nog wel- Het weer in 2016
nee die hebben we niet gehad. kan best zijn dat dat de bui was die hier boven ongeveer ontstond. eind van de middag/begin avond wel een paar gewone buitjes gehad. vandaag was het tussen de buien door ook nog best lekker buiten. - Klaagbank #3
Over Moestuin Forum
Op Moestuinforum.nl vind je alles over moestuinieren in Nederland: van moestuinproblemen en oplossingen tot plagen en ziekten in de moestuin, het kweken van groente of fruit, inspirerende moestuinrecepten en het gemakkelijk bijhouden van je moestuin.