Jump to content

Onderontwikkeling bladeren in tomatenplanten

Recommended Posts

Er is iets raar aan de hand met mijn tomatenplanten in de serre. Sinds een tijd groeien ze raar. Bovenaan lijkt het op krulkop, maar het is het niet. (trouwens ook nog geen voeding gegeven dit jaar)

De bladeren die er bijkomen ontwikkelen zich niet goed. De takken worden abnormaal lang, en de blaadjes erop blijven extreem klein. Sommige van die extreme zijtakken ontwikkelen zich ook verder als nieuwe kop, lijkt het. (nee, het zijn geen dieven)

Een hele tijd hebben de planten zich goed ontwikkeld, en die onderste bladeren zien er dan ook normaal uit. Alleen de laatste paar weken lukt het niet meer.

Ik heb 16 planten staan, 10 rassen. Zo goed als allemaal lijken ze er last van te hebben, sommige rassen meer. Sungold en Tigerella (toevallig mijn twee favorieten) hebben het het ergste.

Enige wat ik dit jaar anders heb gedaan, is heel weinig water gegeven. Er valt zo veel water uit de hemel, dat er volgens mij ook voldoende water in de grond zit voor de serre planten. Planten zien er voor de rest niet uitgedroogd uit.

Iemand een idee wat hier het probleem kan zijn?

Heb je de bodem bemest sinds vorig jaar?

Dat lijkt op een tekort aan iets...

Ik zou met een meststof op basis van vinasse bemesten.

Dat is een volledige bemesting met een goede npk voor tomaten en is goed voor het bodemleven.

En misschien kan je je bodem verrijken met wat koemestkorrels of zo.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Ik heb heel veel compost aangebracht. Lijkt mij ook een tekort of teveel aan iets. Ik heb hier een bus vloeibare bio tomatenmest staan. Zou ik dit geven? Maar wat als ze net teveel hebben van iets.

Hier wat foto's

e725abb6c187621c4ca4773018ca0c28.jpg

6f0206e38072a724e6d979521742aee6.jpg

73834f57a367744ef9690bb521914f25.jpg

7781990617993bc2784dad6b64f56ec0.jpg

1764a13fb2699f6f5ddd589dfc73c8d7.jpg

9b84ee0d409c194ab8d8a1df59d7c740.jpg

Wat voor soort compost heb je gebruikt?

En voelen de takjes heel hard aan?

Misschien heb je teveel kalium.

een groeitop die ontstaat op een blad-tak wijst op teveel kalium denk ik.

Kan het zijn dat ze te weinig water krijgen?

Hier regent het ook veel maar er zijn delen in de serre die ook nu vrij snel opdrogen.

Als een plant te weinig water krijgt gaat die kleine bladeren aanmaken en gaan veel bladeren krullen om vochtverlies tegen te gaan.

Te weinig water kan inderdaad de oorzaak van krulkoppen zijn, maar ik denk dat het er dan nog iets anders uit ziet. Bij krulkoppen krult de stengels naar binnen. Hier lijken het (bijna) alleen maar de bladeren te zijn die krullen.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Een krulkop komt door teveel energie. Jonge planten hebben vaak last van krulkop maar dat verdwijnt vanzelf.

Soms duurt het langer en verdwijnt het pas als er tomaten beginnen groeien.

Te weinig water kan echt geen krulkop veroorzaken.

Te weinig water veroorzaakt het krullen van blaadjes.

Dat is een manier om vochtverlies tegen te gaan.

Veel planten kunnen dat doen.

Op de site van plantaardig had ik het volgende gevonden. Toen ik in het begin last had van krulkoppen heb ik meer water gegeven, en nnu zijn ze verdwenen.

Volgens Plantaardig:

--Ook kan het zijn dat de planten wat meer water kunnen gebruiken, dit zal immers het verbruik van de aangemaakte bouwstoffen stimuleren.

http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/gekrulde-bladeren-in-de-kop-van-de-tomatenplant-krulkoppen/

Toto, dat is toch precies wat Itoero zegt: het komt door teveel energie.

Als je dan meer water geeft, gaat de plant (dat teveel aan) energie verbruiken.

Het water is dus het middel om de oorzaak (= energie-overschot) aan te pakken.

Te weinig water is dus niet de oorzaak is, zoals jij beweert. Dan haal je een en ander door elkaar

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Ik interpreteerde het als oorzaak. Doordat je te weinig water geeft, kan de plant minder bouwstoffen omzetten, is er dus een overschot en krijg je krulkoppen.

Als je bij een grotere plant overbemest met kalium dan gaan middennerven van bladeren verharden en lichtjes krullen....ook bij krulkoppen verhard de middennerf en krult die.

Kalium speelt dus zeker een rol bij het vormen van krulkoppen.

Ondertussen een week wat meer water gegeven. 2l per plant om de dag.

Denk niet dat te weinig water oorzaak is. Dan zie je toch dat de plant in zijn geheel slap gaat hangen, is hier niet het geval.

Ziet er nog steeds niet goed uit. Begin me toch zorgen te maken. Weet niet wat ik moet doen. Nog tips?

In het filmpje wordt gezegd dat 1 plant op 10 hier last kan van hebben. Bij mij zijn het bijna alle 16 planten in de kas.

Heb gisteren nog iets raar opgemerkt. Dacht eerst dat dit beestjes waren, maar het lijkt een soort afscheiding uit de plant zelf...

Kent iemand dit misschien?

5855e0ad0941065f0fe07814d41eccdf.jpg

d25e0aca0a67dd9fb35efc80dae2e19d.jpg

962b2016cb4fb4e51a959894a8bbf01d.jpg

5dede431ada0ea21525d4638df07d709.jpg

Heb "gutteren" moeten opzoeken. Maar dat zouden echt waterdruppels zijn. Die bij mij plakken echt vast, kan je niet wegvegen.

Toch nog iets anders...

Heeft iemand mss een goede website, met veel verschillende tomaatproblemen op beschreven? Google helpt me niet echt verder...

Het lijkt wel of je een groeiremmer als 2,4 D in lage concentratie hebt gebruikt (http://txwinelover.com/2012/08/24-d-what-is-it-and-why-should-you-care/24d-tomato/ ). Het kan natuurlijk best een virusziekte zijn (en dat denk ik), die is overgebracht door een zuigend/stekend insect. Dat is de meest natuurlijke manier van plantenvirus verspreiding. Dan is besmetting van één plant al voldoende om via dieven met een schaar of mes zélf je hele tomatenbestand te besmetten.

De planten zien er echt niet goed uit. En met zo'n miniblaadjes zal hij ook wel niet voldoende aan fotosynthese kunnen doen. Ik heb ook de indruk dat de vruchten die er al aanhingen niet (veel) groter worden. En (veel) nieuwe bevruchtingen lijken er ook niet te zijn.

Eén plant ziet er zo miserabel uit en blijft klein; die wordt helemaal niets meer, denk ik.

Enkele planten maken boven de slechte bladeren terug redelijk normale aan. Andere planten blijven misvormde bladeren vormen.

Ik heb al redelijk wat zitten zoeken op internet over voedseltekorten en ziektes bij tomaten. Het lukt mij niet om er echt één op te plakken.

Een virus lijkt tot nu toe voor mij ook het meest waarschijnlijke.

Nu is de vraag: kan dit kwaad? Moet ik best de bladeren verwijderen, of de gehele planten? Of kan het niet per sé veel kwaad?

Ondertussen na de aardappelen ook beginnende aardappelziekte bij de tomaten opgemerkt her en der. Voorlopig bladeren verwijderd...

Wat een kutjaar!!!!

Voor mij is het moestuinieren begonnen door de lekkere eigenkweek tomaten. De rest is er wat bijgekomen... Als heel de oogst van tomaten mislukt... Ik wil er nog niet aan denken...

Om depressief van te worden...

Kijk eens naar bijgaand plaatje van een struiktomaat: http://vegetablemdonline.ppath.cornell.edu/DiagnosticKeys/TomLeaf/2_4D_Tom.htm

Daarom moest ik denken aan schade door het 'hormoonachtig' herbicide 2,4-D; geeft groeivervorming aan planten.

Ik vind de bobbeltjes op de stengel ook zo vreemd...

Ik zou de planten toch ruimen. Het voelt niet goed en de vraag is of de tomaten wel goed zullen rijpen/zullen smaken. Je kunt nu misschien nog

bladgroenten in je kas zaaien/planten.

Als je het niet over je hart kan verkrijgen, dan zou ik de planten aanhouden die boven de misvormde bladeren weer goede aanmaken. En dan hopen op het beste...