Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Mellie

Leden

Alles dat geplaatst werd door Mellie

  1. 1,5 kg aardbeien voor aardbeiensaus en een stuk of 15/20 flessen vlierbloesemlimonadesiroop. Was een drukke dag. Kwam ernstig flessen te kort. Zit nu wat in Spa flessen, maar liever heb ik glas. Heb deze lichting siroop overigens 1:1 gemaakt met suiker vanwege de houdbaarheid. Die ik in de koelkast heb, is per liter vocht 750 gr suiker. Als ik wat weggeef, is dat dan van die lichting. Die heb ik zuurder gemaakt omdat we altijd extra citroen erbij uitknijpen. Nu weet ik inmiddels dat een citroen uitknijpen of extra citroen erbij doen, blijkbaar een wereld van verschil is [emoji38]. De nieuwe is zo goddelijk. [emoji39]
  2. Mellie reageerde op MrWahloh's topic in Voordeur
    Ja welkom! Leuk hoor en zeker ook een stuk lekkerder. Lief dat je ouders een stuk border hebben afgestaan aan je. Groene groetjes en zaai ze [emoji1]
  3. Ik ben vandaag voor de 4e x alweer op pad gegaan om lindebloesem te plukken. Nouuu… nog steeds niet. Vorig jaar was het allang uitgebloeid. Nu moet het nog in bloei komen. Sjongejonge, dat duurt wel erg lang! De fietstocht er naar toe ging gepaard met veel vogelgeluiden, waaronder een koekoek. Ik zag ook dat daar nog voldoende vlierbloesem staat wat niet te ver heen is. Ook handig om te weten. In mijn eigen tuin heb ik alleen onkruid en aardbeien geplukt. Ook eindelijk weer een eitje geraapt. Sinds vorige week pas de 4e.
  4. Ik kwam het tegen onderweg maar school. We liepen langs een voortuintje waar niks groeit en uit het hekje groeide een staak van iets. Vond ik dusdanig uitdagend blijkbaar, dat ik ernaar greep. Ook omdat het zo raar kronkelig groeit. Dat rood vond ik ook opvallend. Ik heb dus een soort van de plant geaaid en zo ben ik eraan gekomen. Ik ga morgen wel even bij ze aanbellen dat het gifsumak is… want heb er nog steeds last van. De blaasjes zijn bijna allemaal al geknapt. Stond heel veel spanning op. Ik was bij de apotheek geweest, maar ze zei dat de zalf die ze er voor heeft, alleen op recept te krijgen is. Ha heeft vrijdag pas plek… ik mag aannemen dat het dan wel weer voorbij is. Hoop ik… De blaasjes op mijn hand zijn nog redelijk intact. Mijn hand is nog het pijnlijkst, maar niet meer zo hevig als eerst gelukkig. Het zijn echt brandwonden, zo voelt het althans. Edit:@Flup goeie tip ga ik nu direct doen!
  5. Mellie reageerde op jasmin's topic in Kruiden
    Ik heb diep respect voor jouw geduld! Ik had allang opgegeven [emoji38] Buiging [emoji2310] en hoed [emoji147]
  6. Aardbeien geplukt. Ben jam aan het maken met gekochte en geplukte aardbeien. Ik vind de Vima zanta, maxim en cherryberry het lekkerst van de nieuwe lichting. Hmm, en ook de rumba eigenlijk. Ahahha keuzestress Vind ze allemaal lekker smaken eigenlijk. De Elianny vind ik beduidend minder in vergelijking.
  7. Ik eet ze gewoon rauw op. Plukken, evt wassen en dan zo uit het vuistje of mooi op een bord met wat grassier olijfolie. Echt heerlijk! Als ze nu al zo mooi in bloei staan, zou ik er gewoon een hap van nemen. Kijken of het je bevalt. Ziet er prachtig uit die volle bossen.
  8. Wat een heerlijke foto@mdubbelm
  9. Daglelies smaken ook heerlijk! Ik vind het een van de smakelijkste bloemen die er zijn. Zó lekker krakend en knapperig met milde pizza nasmaak. Echt proberen!
  10. Mellie reageerde op RobN's topic in Groente
    Gisteren ging ik andijvie plukken en zag de knoflook liggen. Lekker veel roest, geel, helemaal plat en snotterig. Begonnen met plukken. Erg smerig als zo’n stengel als slijm tussen je vingers door glijdt. Brrrr Dus maar geoogst. Stuk of 20 bollen denk ik. Mijn beste knoflook ooit. Eindelijk fatsoenlijke bollen [emoji2957] jammer dat ze er nu al uit zijn. Rest laat ik lekker staan [emoji1303]
  11. Gisteren in 100% composteerbare suikerrietbakjes de wedstrijdvenkel gezaaid. [emoji1316] [emoji1316] 2 x 9 zaadjes. Heb er nog 4 of 5 geloof ik. Maar echt heel kleine zaden allemaal. Zaten maar een paar ‘normale’ bij. Denk dat ik er daarom ook meer heb. Zo klein heb ik ze zelden gezien. 1 bakje staat buiten onder afdakje zodat het niet weghoost. Andere staat binnen. Benieuwd wie het beter gaat doen. The game is on mensen! [emoji1320]
  12. @jorieke ik vind daglelies heel mooi!
  13. Ooo@jootje wat krijg jij ze mooi in een krop! Geen idee waarom, maar bij mij worden ze heel bossig. Bij mij ligt de andijvie al in een zout water badje. Heeeeel veel kruipers komen er uit en door alle stortregens ook heel veel aarde. Wordt vaak wassen nog [emoji1] En knoflook 🧄🥸
  14. Andijviestamppot met groene en roze andijvie en verse knoflook!
  15. Ehm andijvie geplukt. Gewone en de roze variant en voor ik het wist, zat ik knoflook eruit te trekken… Lag allemaal plat en heel veel roest. En toen kwam van het een het ander, dus nu loopt het eten uit [emoji51]
  16. Ow ja snijbiet heb ik natuurlijk ook en prei jaarrond. Genoeg keuze eigenlijk als je nog een lading kolen meerekent [emoji2957]
  17. Vlierbloesem geplukt. Laatste x alweer (en pas de 2e x!) met alle zon van ooit, is het hard gegaan. Kippenhok gedaan en de meisjes verwend. Vandaag had ik de kas willen doen, maar zo geen zin met die hoosbui.
  18. Ik zaai niets specifieks voor de winter, maar vind het wel fijn dat ik elke winter dingen zoals peterselie, rucola en sla kan blijven oogsten. Dat blijft gewoon doorgaan. Ook de nz spinazie en Palm kool heb ik gedurende de winter staan wat ik voor de kippen of mijn groene sapjes gebruik. De sla staat in bakken bij het huis en dat hebben ze in de winter van 2021 bij -17 overleefd (op 2 planten na). Dus dat werkt kennelijk ook. Ow en ik heb 1 venkel plant van 5 jaar oud wat geen knol meer geeft, maar wel veel venkelgroen wat ook wel lekker is in de winter. Als je straks een wedstrijdvenkel uitloper hebt, terugknippen. Dan blijft hij groeien met groen. Als je niets specifieks wilt zaaien, kun je ook gewoon wat laten staan. Overleefd het het niet, ook geen man overboord. Kan in het voorjaar weer weg. Denk ik dan altijd.
  19. Dit heb ik gezien en aangeraakt. Een baby gifsumakje blijkbaar en erg pijnlijk… dit ga ik niet meer vergeten [emoji3525][emoji3064] En wijnruit trouwens ook niet. Wist ik ook niet daarvan dat die zulke reacties teweeg kan brengen. Bedankt voor het meedenken allemaal! En ik maar denken dat het een beest was…! (En het doet nog steeds pijn, snuf [emoji21]) Edit: het is dus langer dan 24 u geleden inmiddels en de blaasjes groeien nog steeds. Alle kleine blaasjes zijn nu groot. Mn rechts is heel pijnlijk. Morgen hopelijk weg [emoji1320]
  20. Hmm… Ben alleen in de tuin geweest en heb op heel veel brandnetels na, geen van genoemde planten… Ik ga wel even gifsumak googelen. Nee ken ik niet.
  21. Oor de nieuwsgierigen onder ons: Diverse stadia van druif zaailing Bij het derde blad kun je het al goed zien dat het een druif wordt.
  22. Ik ben gestoken door iets… iemand? 🪰 [emoji3082] [emoji219] Geen idee wat, maar heel pijnlijk. Iemand enig idee wie de bezorger van dit leed kan zijn? Ik woon aan het water, er juist nogal wat. Heb alleen een insect gezien wat fiks groter dan een mug was en een gekromde angel om u tegen te zeggen had, weggejaagd. Heb toen niets overigens gevoeld, maar dat is het enige wat anders dan anders was. Het zijn branderige blaasjes waar heel veel spanning op staat. Het blaasje op de foto hierboven is het grootst. Die zat er direct. Er liep een grote rode streep boven en later werden dat allemaal kleine blaasjes. Nu is het 1 streep aan blaas. De bovenste foto waren eerst bulten en later werden dat allemaal kleine blaasjes. Ze branden allemaal, nu 1 dag later overigens al!, maar de grootste het ergst. Welke thuis dokter kent deze boef? Waar moet ik voortaan voor opletten?!
  23. Oeh lekker Jeanne!
  24. Mellie reageerde op AngelaB's topic in Voordeur
    Deze aanpak is voor mijn moestuin Maar zo veel mensen, zo veel wensen natuurlijk. Vind het zelf heel fijn om het werk wat gedaan moet worden, in stukken te verdelen. Dan weet ik waar ik naar toe werk en wat ik af wil hebben. In je eentje is een tuin veel werk. Ik kan me voorstellen dat Angela nu ze er alleen voor staat, overweldigd is wat haar te wachten staat. Dan is een beetje inperking wel zo prettig. Maar misschien wel helemaal niet en gaat ze als een beest door haar tuintje! You never know [emoji51] Welke kant het ook op gaat: succes@AngelaB!
  25. Rozemarijn Pepermunt Tijm Oregano Basilicum Frambozen blad Zwarte bessen blad Braamblad Alles was droog. Verpulverd en in potjes gedaan. Rozemarijn was een piepbeetje te veel [emoji14]

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.