Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Hallo allemaal. Weer een nieuw forumlid erbij :-)

MoestuinMijke

Recommended Posts

Hallo medeforumgebruikers,

Vandaag maar eens besloten om mezelf te registreren want ik kom erg veel nuttige topics tegen en heb zelf ook regelmatig vragen over tuinieren.

Samen met mijn moeder heb ik sinds anderhalf jaar een flinke moestuin op een tuinencomplex. De tuin is 10x20 m en tot nu toe hebben we die ruimte nog niet volledig kunnen benutten.

Ik ben erg benieuwd naar wat er zoal besproken wordt hier, en wellicht kan ik jullie van nuttige informatie voorzien (al zal dat nu waarschijnlijk nog vooral omgekeerd zijn )

Groeten, Mijke

Hallo Mijke, welkom aan jou en je moeder!

we komen allemaal wel dingen tegen die vragen opwerpen of juist antwoorden. Daarom is zo'n forum als dit zo nuttig, en leuk en gezellig...

Ik ben een maand geleden ook aan een volkstuintje begonnen, met de nadruk op -tje, want het is maar 50 m2, en niet zo groot als dat van jou en je moeder. Omdat er bij mij al van alles op stond (wat overigens de reden was dat ik dat nam en niet een ander -makkelijker- stukje) heb ik aan de ene kant een leuke oogst om mee te starten (bramen, herfstframbozen, appels en een enkele peer misschien) en aan de andere kant enorm veel werk met al het onkruid en snoeiwerk, dat in de loop van een paar jaren gebrek aan onderhoud is opgebouwd.

Wat hebben jullie er zoal op staan?

Veel plezier in je tuin en op het forum!

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Hoi Marijke,

Wij hadden misschien ook kleiner moeten beginnen, 200m2 is wel behoorlijk Maar goed ieder jaar doen we weer wat meer.

Afgelopen jaar verliep het seizoen een beetje stroef, we konden pas vrij laat starten waardoor we voor veel groenten al te laat waren met zaaien. Dat is dit jaar al beter gegaan maar ik merk dat het nog te weinig gewoonte is om meerdere malen per week naar de tuin te gaan, ondanks dat ik het altijd heerlijk vind als ik er bezig ben.

We hebben dit jaar tomaten, puntpaprika's en aubergines uit de kas (2,5 x 2,5 m). Er staat ook een druif in de kas waar inmiddels een paar trosjes aan zitten. Verder hebben we heel veel courgette's (verschillende soorten), aalbessen, frambozen (nog niet zoveel) aardbeien, sla, radijs en hopelijk binnenkort wat spinazie en boontjes. Mijn trots dit jaar is de watermeloen! Ik had zaden gekregen maar had niet verwacht dat het veel zou worden in ons Hollandse klimaat, maar de twee planten doen het verbazingwekkend goed deze week kan ik de eerste meloen oogsten en ik ben erg benieuwd hoe de smaak is!!

Groetjes, Mijke

OHMIJNGOD heet jij nou serieus mijke? Hallo en welkom, medemijke!

Heremijntijd, zo vaak kom ik niet iemand tegen met dezelfde naam (en schrijfwijze!). Ik ben er bijkans ondersteboven van!

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Welkom!

Ben wel benieuwd naar je watermeloenen. Vorig jaar bij mij ook prima gelukt, zelfs buiten tegen mijn klimrek.

Bij jou in de kas of buiten? Dit jaar ook zelf plantjes gezaaid die flink groeiden, maar ze hebben niet zo lang overleefd. Ik denk door de hevige regenval na een paar dagen dood gegaan. Welke soort zijn die van jou?

Jullie zijn misschien wat te groot begonnen, ikke te klein... ik merk nu al dat mijn 50 m2 teklein is voor al mijn plannen Van de weeksprak ik eenmeneer op de vereniging, die vertelde dat er bij hem elk jaar wel iets niet loopt. En dat ligt echt niet altijd aan hem, dat is gewoon zo. Dus misschien heb je met bepaalde zaailingen gewoon die pech gehad? Bij mij is er ook van alles niet opgekomen of na korte tijd alweer verdwenen. we hebben ook wel een winter gehad!

Het gaat volgend jaar vast nog leuker worden!

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.