Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Bittere lijsterbessen?

mw vogel

Recommended Posts

hallo allemaal,

heeft iemand ervaring met lijsterbessen? ik weet dat ik vroeger wel eens lijsterbesgelei heb gegeten en ik dacht dat ik het lekker vond, vandaar dat ik het zelf ook wilde proberen. nu heb ik een kilo reine claude pruimen gecombineerd met een halve liter (prachtig oranje!) lijsterbessensap (restant van 1 kilo gekookte bessen). geleisuiker erbij, mooie jam, maar er zit een bittere smaak bij. zijn dat de bessen? heb ik de verkeerde soort gebruikt? de smaak lijkt nu op marmalade (en de kleur ook!), mijn man vindt het wel lekker. maar ik vraag me af of de jam eigenlijk wel eetbaar is

graag jullie ervaringen!

Nou bij mijn weten zijn lijsterbessen sowieso vies. Je KUNT ze eten, en dat wordt ook wel gedaan vanwege het hoge vitamine C gehalte, maar om nou te zeggen dat ze lekker zijn... Nee. Zie ook deze link: http://www.tuinadvies.be/bomen_lijsterbes.htm

Ben je niet toevallig in de war met de vlierbes? Die is namelijk een heel stuk beter te nassen

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Een gelei van een vrucht hoeft lang niet direct te smaken als de vrucht zelf he ? Het is niet zo zeer de smaak-componenten die maken dat een lijsterbes vies is. Het is de structuur en het mond-contact.

Dat vermijd je met een gelei. En daardoor kan de smaak ; de "echte smaak " van een lijsterbes tóch heel goed tot zijn recht komen.

Vergelijk maar eens een jam van rozenbottels. Superlekker. Terwijl de rozenbottel zo eten echt niet een super-tip is

Gelei van lijsterbes kan écht heel lekker zijn. Koekjes er van trouwens ook, maar goed, dan doe je er wel veel andere zaken bij.

Ja en nee. Van de lijsterbes zélf nog nooit gelei gemaakt ( wel van bramen, rode bessen, vlier, peer ), maar mijn zus maakt dat dus wél van lijsterbes. Is wat bitter ja. Hoewel je het zoeter kan maken toch ?

Lekker bij vlees : stoof / wild / gevogelte en een Barollo of een oudere Bordeaux ofzo ( dan lekkeraan de bittere kant laten ) Late herfst of winterkost.

Lijsterbes en vijgen zijn ook een goede combi trouwens. ( heft iets van dat bittere op met zoet van de vijgen )

Chutney's wellicht ?

Hoi,

ik ben nieuw hier. Ik was op zoek naar recepten om alle oogst te verwerken van dit jaar .

Dat bittere smaakje kan heel goed van de lijsterbessen komen. Wat ik van mijn oma heb geleerd is om de geplukte lijsterbessen een nachtje in de vriezer te bewaren voor dat je ze verwerkt. Dit zou het bittere tegen gaan.

Ik heb het nog niet zelf geprobeerd, maar was het wel van plan ergens deze week.

"Door alleen goed gerijpte bessen te plukken (vanaf september) en die een nachtje in een azijnoplossing te leggen en daarna te koken verdwijnt de bitterheid en de giftigheid"

Juist, dan heb je dus geen bittere maar zure gelei? Kan toch ook niet de bedoeling zijn. Iemand hier ervaring mee?

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Ja, dat van de vorst had ik idd ook gelezen, en toegepast: drie etmalen in de vriezer. Voordeel is dat bij het ontdooien het sap er letterlijk uitdruipt. Maar de bessen zijn blijkbaar nog steeds bitter... Nu heeft mijn man in zijn eentje de eerste pot al leeggegeten, dus dat lukt met die andere drie vast ook wel Voor mijzelf heb ik dan nog een voorraadje van 32 potten jam die ik wel lekker vind, dus... geen reden tot klagen!

Bedankt voor alle reacties en ik houd me uiteraard aanbevolen voor een recept zonder bitterheid....