Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Beetje zelfvoorzienend en nieuw hier


arjanm

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Even voorstellen: Ik ben Arjan, en woon nu met vrouw en dochtertje in de Achterhoek. Een paar jaar terug hebben we in Engeland gewoond, en ben daar altijd erg geinteresseerd geweest in zelfvoorziening (John Seymour, River Cottage, etc) en mijn favoriete website was www.downsizer.net.

 

Terug in Nederland heb ik helaas weinig boeken/websites over zelfvoorziening kunnen vinden, zonder in de alternatieve hoek terecht te komen (earthships, communities, etc). Daarom ben ik blij dat ik dit forum gevonden heb, het doet me erg denken aan www.downsizer.net, maar dan lekker nederlands

 

Niet dat we erg zelfvoorzienend zijn. We hebben een moestuin achter het huis (ongeveer 100 m2 schat ik), en naast het huis nog een grasstrook van zo'n 100 m2, waar we 4 appelbomen in gezet hebben en wat we verder vol willen zetten met allerlei meerjarige eetbare struiken/planten. Verder bak ik zelf altijd brood (meestal in de bbm, soms in de oven), ik brouw zelf wat bier en landwijntjes, we maken jam en chutney met ingredienten uit eigen tuin. Nog geen dieren, maar kippen komen er nog wel een keer.

 

Hier een foto van onze moestuin uit aug 2008. De coniferen kun je niet eten, dus die zijn inmiddels verdwenen en vervangen door bramen.

 

197exu.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi! Ik kon ook vrij weinig vinden in het Nederlands, ben wel op http://www.selfsufficientish.com/forum/index.php ingeschreven maar vind het moestuinforum toch leuker. Gelukkig mag ik van Luc (moderator) heel wat over zelfvoorziening vragen/schrijven/melden hier, ook als het niet helemaal over groenten gaat

 

Welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi! Ik kon ook vrij weinig vinden in het Nederlands, ben wel op http://www.selfsufficientish.com/forum/index.php ingeschreven maar vind het moestuinforum toch leuker. Gelukkig mag ik van Luc (moderator) heel wat over zelfvoorziening vragen/schrijven/melden hier, ook als het niet helemaal over groenten gaat

 

Welkom!

 

Daarom is het hier ook leuk, juist om de breedte van de onderwerpen!!

 

En op een of andere manier haakt alles weer in elkaar...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom is het hier ook leuk, juist om de breedte van de onderwerpen!!

En op een of andere manier haakt alles weer in elkaar...

 

Precies, dat sprak me meteen aan hier. Er zijn genoeg andere forums over (moes)tuinieren, of kippen, of koken, etc. Maar het leuke vind ik nu juist een forum dat deze onderwerpen combineert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi! Ik kon ook vrij weinig vinden in het Nederlands, ben wel op http://www.selfsufficientish.com/forum/index.php ingeschreven maar vind het moestuinforum toch leuker. Gelukkig mag ik van Luc (moderator) heel wat over zelfvoorziening vragen/schrijven/melden hier, ook als het niet helemaal over groenten gaat

 

Dat forum ken ik ook inderdaad, en het forum van homefarmer.

Het is net of het in Engeland meer leeft. Volgens mij hebben ze daar wel een stuk of 4 tijdschriften voor zelfvoorzieners/smallholders. Hier in NL geen een voor zover ik weet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hai arjan, van een andere Isher...heb je daar nog nooit aktief gezien...hopelijk hier wel!

veel plezier alvast op dit forum

 

inderdaad blijft nederland op VEEL gebieden achter, het enige blad dat we hebben dat in de buurt komt is www.genoeg.nl maar dat gaat meer over consuminderen.

Homefarmer is GEWELDIG...dikke aanrader!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel.

 

Ik heb de moestuin in 4 vakken ingedeeld, en daarin verbouwen we:

1. aardappels (vroege Frieslanders en late Nicola) en prei

2. bonen/erwten, boerenkool (andere kolen doen het bij ons niet echt)

3. sla, mais, postelein, courgette, etc

4. wortel, pastinaak, schorseneren, bieten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...