Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Pigmentloze bramen

znikki

Recommended Posts

Onze bramenstruik heeft een grote opbrengst, maar tussen de zwarte bramen bevinden zich erg veel pigmentloze bramen, mijn vraag; hebben we hier te maken met een gebrek aan iets, of is er iets anders aan de hand?

Living in a world where unicorns eat rainbows and poop butterflies..

Wat bedoel je met pigmentloze bramen znikki ? Zijn dat complete pigmentloze vruchten of is een gedeelte van de besjes waaruit de braam bestaat wit ? Plaats eens een foto van het verschijnsel.

Ik denk aan een aantasting door de bramengalmijt. Het verschijnsel is dan dat een gedeelte van de 'blaasjes' rose blijft en niet afrijpt maar ik heb het ook meegemaakt dat ze i.p.v. rose (vuil)wit bleven.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Jawel. Wat Frans zei dus. Moet ik wel zeggen dat bijna gehele bramen die zó wit zijn ( lijkt wel albino ) , ik nog nooit gezien heb. Apart wel.

Maar Bramengalmijt ja ( larfjes in de bloembodem, maar er maar es 1 open )

• 10 years later...

Sorry voor het ophalen van zo’n oud topic, maar ik heb het in mijn braam en was aan het googlen. Kwam uiteindelijk hierop: 

IMG_0275.thumb.jpeg.b4031a552e154fe49dea34e3138d95c7.jpeg

Dus misschien toch geen mijt! Even voor de toekomstige googleaars 😜

Als je het dit jaar in je bramen hebt dan is zonnebrand zeer onwaarschijnlijk. Aantasting door bramengalmijt is 100 x waarschijnlijker.

Ik weet dat verkopers het liever niet hebben over aantastingen in fruit die veroorzaakt worden door schimmels of insecten. De zon, tja dat is een ander verhaal. De meeste mensen willen dat die in de zomer flink schijnt dus daar wil je ook niet over gaan klagen ...

Het beeld van de aantasting is gewoon wat anders. Bij zonnebrand zie je vaak een verkleuring naar wit aan de zonkant. Bij bramengalmijt zie je dat de verkleuring rondom is, en meestal rood ipv zwart. Het verschil is niet altijd even gemakkelijk te zien, maar schade aan de bramen is zeker niet altijd bramengalmijt! En tegen zonnebrand moet je andere maatregelen nemen.

> weet dat verkopers het liever niet hebben over aantastingen in fruit die veroorzaakt worden door schimmels of insecten.

Grappig genoeg is de schermafbeelding van Birdie91 van deze pagina: https://fruitbomen.net/informatie/ziekten-en-plagen/ziekten/bramengalmijt Geen probleem dus om het over de bramengalmijt te hebben!

Sterker nog, het is gewoon een onderdeel van het hebben van een fruittuin. Ik ben altijd blij om te leren en dat is één van de redenen dat ik dit forum in de gaten houdt. Je steekt daar toch altijd wat van op.

Edited by Frank Houweling
spelling
  • Like 2

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Ik heb zeker planten die zonneschade hebben geleden - geen bramen. We hebben niet veel zonnige dagen gehad, maar sommige dagen waren wel erg zonnig/weinig bewolkt.

Het plots wisselen van de zonintensiteit zorgt voor meer schade dan alleen intensiteit op zich. Planten hebben zich dan niet goed aangepast aan de hoeveelheid licht en bam! Het zonnetje schijnt fel.

Als je dan een tuin hebt op het zuiden met weinig schaduw kan het hard gaan.

• Like 2