Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Amandelboom


oro

Aanbevolen berichten

Ik weet dat een amandelboom het niet zo goed doet in ons koude klimaat maar ik vraag me toch af of het niet mogelijk zou zijn om een microklimaat te creeren door de amandelbomen te beschermen van de koude noordwind .

Heeft iemand ervaring met amandelbomen ? kunnen ze het goed doen in ons klimaat ? en dan bedoel ik het oogsten van de amandels , niet de bloesem .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Amandel is geen probleem in ons klimaat. Het probleem is echter wél de bloesem, omdat hij zo vroeg bloeit ( net na de perzik ) is hij daar gevoelig voor de vorst.

De struik of boom zelf kan goed tegen onze koude. Beschermen tegen koude wind ( N - N-O - O ) is aan te raden.

Heeft tóch bevruchting plaats gevonden, kan je rekenen op gewoon een goede oogst in ons klimaat.

 

Zelf heb ik nog maar een kleine staan nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Amandel is geen probleem in ons klimaat.

 

Zelf heb ik nog maar een kleine staan nu.

 

@Bit, staat je boompje nog in pot of inmiddels al in de volle grond?

 

het prachtige (boompje van mij, ontsproten uit een gedroogde pit van a.h hiha ) is inmiddels al 1.50 m en staat in de volle grond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Amandel ( zie dat topic ( Amandel zaaien heet dat geloof ik ) komt van een zéér exclusief soortje van een westhelling van berg zus of zo in de Zuid-Pyreneën

Nee. Ik zocht amandelen om zelf te zaaien een 2 tal jaren terug. Dus ik op ebay amandel"seeds" gekocht. iets van 6,- voor 5 pitten whahhaha. Ja wist ik veel. Ik wou goeie. hahah.

Persica heeft me er toen fijntjes op gewezen , dat de amandelen van de appie wel wat goedkoper zijn Ik kreeg de pitten wel in hun huisje, dat wel

 

Amandel 2 jaar terug gezaaid / gezet. Via koelkast ed. en het 1e jaar en de 1e winter in pot gehouden. Staat inmiddels in de tuin. Schat hem op 1.20 nu. Volle mooie struik. Zal een foto maken van de week.

Dit jaar gewoon onbeschermd de winter in, en de bloei hou ik in de gaten, en komt dat ( weet ik nog niet, maar denk ik wel, ik denk bloemknoppen te zien zitten ), nog in een vorstperiode, dan gaat daar een mat tegenaan ( ding staat met de rug tegen een wandje )

 

Nee, geen soort dus. Gezaaid. onbenoemd. Maar dat geeft prima amandelen hoor !

 

Dan, in een eerdere tuin heb ik wel amandelen gehad van gekochte struikjes, maar daar is de lol toch anders. Dan is het gewoon afwachten of de struikjes die wel elk jaar bloeiden, ook dan nét geen vorst over de bloemen kregen. Ging eens in de 4 jaar goed ongeveer. Zonder wat te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf een echte amandel en een robijn staan. Robijn geeft toch wel een stuk makkelijke fruit dan de echte. Hij heeft tot nu toe wel altijd de winter overleeft, dus dat lijkt het probleem niet te zijn. Ik denk toch dat het te koud is als hij bloesemt.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal is het zo dat 'echte amandelen (met smalle blaadjes)' dus geen 'Robijn' type bestoven dienen te worden via kruisbestuiving, nou heb ik gelukkig nog een Frans exemplaar, maar misschien dat zelfs 'Robijn' voor dit klusje wel geschikt blijkt te zijn ? Tijd zal het leren.

 

Oja,... Oorsprong van mijn amandeltje komt uit een der zonovergoten hellingen van zuid Californie, hoop dat ie zich hier zal thuisvoelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij willen volgend jaar ook een amandelboompje in de tuin zetten. Wat raden jullie aan, zaaien of een boompje kopen? En welk zelfbestuivend ras doet het in ons klimaat het best?

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, moeilijk is het niet, er is zelfs een heel Topic over geschreven, ga het eens lezen zou ik zeggen, misschien inspireerd het. amandelpitten-t1014.html?hilit=amandel

 

Trouwens binnenkort liggen de netjes sinterklaasnoten weer in de supermarkten dan heb je gelijk de perfecte noten te pakken ,..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later ...

Mwaa. 1 Amandel kan al best veel noten geven hoor. Ligt er aan wat je aan ruimte hebt ? Anders 2 ? Dan heb je echt wel een hoop.

Hou je erg van noten , zou ik ook zeker een hazelaar zetten. Een Walnoot, daar moet je echt de ruimte voor hebben, als dat kán, zeker doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...