Geplaatst: 15 november 201312 j Auteur Ik heb een grote teen met gebruiksaanwijzing: zo weinig mogelijk druk erop en het gewricht ontzien. De teen is gekneusd geraakt in juni, maar wordt steeds weer dik en pijnlijk bij bewegen. Ik zoek dus schoeisel voor tuinieren, bijvoorbeeld klompen, hout of leer, die veel steun bij de wreef hebben, en er geen druk op de tenen komt, omdat ze een starre vorm en onbeweeglijke neus hebben. Iemand een idee wat voor klompen? gewone degelijke werkschoenen? Van het soort dat klussers dragen. Die hebben een stevige, gefixeerde neus waar je nog wel wat teenbewegingsruimte in hebt, maar die verder strak aansluit.
Geplaatst: 15 november 201312 j @ Mijke, neen/hoewel. Werkschoenen had ik aan toen ik de klus deed, er zaten zelfs stalen neuzen in. Maar de neus scharnierde gewoon heen en weer. Zulke crocs (@ eveline) zijn er ook, met bewegende zolen. Dus ik moet uitkijken, misschien zijn er werkschoenen met starre zolen.
Geplaatst: 15 november 201312 j Auteur die van mijn vriend heeft starre zolen, ze zijn er dus wel! Andere opties zijn wellicht nog legerkisten of snowboots, echte goede snowboots dan, met dikke zolen - dus star - en een stevige neus, en zelf naar gelieven stevig aan te snoeren met veters?
Geplaatst: 15 november 201312 j Ik heb een grote teen met gebruiksaanwijzing: zo weinig mogelijk druk erop en het gewricht ontzien. De teen is gekneusd geraakt in juni, maar wordt steeds weer dik en pijnlijk bij bewegen. Ik zoek dus schoeisel voor tuinieren, bijvoorbeeld klompen, hout of leer, die veel steun bij de wreef hebben, en er geen druk op de tenen komt, omdat ze een starre vorm en onbeweeglijke neus hebben. Iemand een idee wat voor klompen? Je weet wel zeker dat je teen gekneusd is? Ken iemand die dat ook dacht.. Maar die kreeg steeds weer last omdat er blijkbaar toch wel een klein breukje aanwezig was (En die gene kreeg dus, vrij voorspelbaar, van de huisarts als tip: Rust, niet belasten) > Planten kopen? Doe het bewust!
Geplaatst: 15 november 201312 j @ Dennis, er is meer aan de hand, de teen staat niet voor niet scheef. Om te zien of er iets gebroken/gescheurd is, moet er een duurdere manier van kijken toegepast worden, maar dat vond de h.a. overbodig. Conclusie is sowieso dat ik eigenlijk rust moet nemen, maar het ontzien van de teen helpt ook goed. Vooral als de teen veel gaat scharnieren, gaat het weer fout. Vandaar de idee om schoeisel met starre zolen te gaan dragen.
Geplaatst: 15 november 201312 j huub Om te zien of er iets gebroken/gescheurd is, moet er een duurdere manier van kijken toegepast worden, maar dat vond de h.a. overbodig. als jij er zoveel last van hebt.....wie denkt die h.a. dan wie hij is om te zeggen dat het te duur is om daar verder naar te kijken??????als patient heb je echt wel het recht op verder onderzoek! Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!
Geplaatst: 15 november 201312 j dan weet je wel wat er precies aan de hand is maar het behandelplan veranderd er meestal niet door. aan een teen wordt niet veel gesleuteld. kneuzing : rust houden in intapenbreuk: rust houden en intapenscheurtje: rust houden en intapenluxatie: eventueel recht zetten, rust houden en intapen
Geplaatst: 15 november 201312 j Auteur precies, waarschijnlijk heeft de huisarts de 'echt foute boel'-dingen al wel uitgesloten of is de kans dat dat het is dusdanig klein dat het gewoon vrij zinloos is om die dure actie te ondernemen.
Geplaatst: 15 november 201312 j een goed onderzoek geeft dan wel aan.....bij een kneuzing kun je nog verlichten met sommige oliën of gel'sbij breuk niet echt, maar het gaat om dat je weet wat er mis is toch? Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!
Geplaatst: 15 november 201312 j ook bij een breuk kan zo'n olie of gel verlichting geven. dan niet tegen de breuk zelf, maar een breuk gaat meestal gepaard met een kneuzing. wat schiet je ermee op als je exact weet wat er mis is?de enige rede waarom ik zou willen weten wat er mis is, is om te weten welke behandeling het beste is.
Geplaatst: 15 november 201312 j Auteur bij breuk niet echt, maar het gaat om dat je weet wat er mis is toch?nee hoor, het gaat er om dat je weet hoe je er vanaf komt
Geplaatst: 15 november 201312 j oké.....da's jullie mening.....ik zou willen weten wat er mis is en wat ik.....! er zelf dan aan kan doen maar ik maakte in 1ste instantie de opmerking dat de h.a. verder onderzoek te duur vond,hébut......let it be Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!
Geplaatst: 15 november 201312 j wat wil jij dan anders gaan doen met een teen? bij iets anders zou ik je waarschijnlijk gelijk geven. maar met een teen kan je gewoon weinig doen dus dan moet ik toch de arts gelijk geven.
Geplaatst: 15 november 201312 j Greetje: de dokter noemde een ingewikkelde naam van wat het ook zou kunnen zijn. Iets van een breuk in lengterichting. Iets van gescheurd, gespleten gewricht. Om dat te onderzoeken was de dure scan nodig, maar h.a. en ik waren het eens dat het eigenlijk weinig zou toevoegen. Ik vond het zelf ook niet nodig om daar mijn eigen risico aan kwijt te raken. Omdat er toch niet veel aan gedaan kan worden door dokter of ziekenhuis. Wel goed bedoeld van je, als ik er op gestaan had, was het onderzoek doorgegaan. Hoe dan ook, in alle gevallen helpt rust, niet belasten, weinig beweging. Ik ga geen 6 weken met de voet omhoog zitten, hooguit intapen en schoeisel zoeken waar ik met ingetapete teen in kan lopen en hurken zonder dat de boel gaat scharnieren en zonder dat er teveel gewicht op komt. Ik voel zelf het beste aan wat goed is voor die teen. Het worden klompen of leren cocs met starre zolen, maar in beide gevallen met een extra steun om de wreef. Ik heb ze al gezien die opklapbare enkelflappen hadden, dus ik vind wel wat. Ik bestel ze maar niet online, beter even passen en proberen in de winkel.
Geplaatst: 16 november 201312 j Auteur (en anders is er vast iemand hier die een geschikte schoen voor je wil breien )
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.