Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Opvullen van verhoogde bakken

Recommended Posts

Ik heb zelf een langwerpige (kruiden)bak gemetseld. De tuinaarde die ik uit de fundering heb gehaald, heb ik als onderste laag gebruikt in de bak. Tot ongeveer 20 cm onder de rand. Daarop worteldoek gelegd (achteraf gezien beter onderop kunnen leggen ) en tenslotte een mix van turf en vermiculiet. Volgend voorjaar flink wat compost er doorheen en zaaien maar!

was inderdaad al van plan om gewoon tuinaarde te gebruiken onderaan,

en dan van boven tuinaarde gemengd met compost .

de reden dat ik de bakken zo hoog wil is omdat het vrouwtje heel moeilijk kan bukken,

en ze toch graag wat in de tuin wilt bezig zijn.

dan de worteldoek welk doel heeft die eigenlijk in een m² bak?

in het topic "waar maken jullie je bakken van" kan je een foto zien van mijn gemetselde bakken. Ze zijn niet zo hoog gemaakt maar eerder iets van 50-60 cm.

Als je 80 cm hoog gaat dan toch misschien eens testen ofdat het werk zelf nog gemakkelijk te doen is ( wat bv. met tomatenplanten die dan nog eens 1.5-2 meter worden ?

als je wat lager gaat dan kan je nog zitten op de rand ( als dat mogelijk is voor uw vrouw tenminste ), je kan eventueel een bredere rand voorzien ( oude venstertablet bv. ).

Onderschat ook de hoeveelheid grond niet die je nodig hebt, van mij is het gewoon tuinaarde en de toplaag telkens elk jaar voorzien van compost en je kan er prima in zaaien/kweken...

de tomaten staan gewoon in de grond niet in bakken.("serre")

maar ge hebt wel gelijk om mischien een beetje af te wisselen in hoogte en zien wat het beste is.

kwestie van de langere groente bv(erwten & bonen)beter aan te kunnen.

• 2 weeks later...

de reden dat ik de bakken zo hoog wil is omdat het vrouwtje heel moeilijk kan bukken,

en ze toch graag wat in de tuin wilt bezig zijn.

dan de worteldoek welk doel heeft die eigenlijk in een m² bak?

In dat geval zou je de bakken misschien een verhoogde bodem kunnen maken? Waardoor je in totaal nog maar 25 cm aarde hoeft te storten bijvoorbeeld, in plaats van 60 cm. Dat zou toch een flinke sjouwpartij kunnen schelen (en wellicht geld).

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Wij hebben in onze kas ook verhoogde bakken van ongeveer dit formaat en hebben oude stalmest met veel stro als onderlaag gebruikt. Dit wel flink aangestampt uiteraard, maar hou er rekening mee dat je na elk jaar toch moet bijvullen met goede aarde.

Wij hebben hiervoor gekozen omdat het ook een stukje extra warmte in de bakken genereert.

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Verhoogde bakken van 40 cm hoog zijn eigenlijk genoeg voor zo goed als alle teelten hoor. Ik heb er hier thuis waar in heeft gestaan: struikbonen, zonnebloemen, kervel, selder, augurken, tomaten, pepers, spinazie, spruitkool, rode kool, brocolli, boerenkool, bloemkool, courgetten en lavendel. M.a.w. zo goed als alles moet daarin kunnen. 40 cm is echt wel genoeg. Denk dat je zelfs aardappelen en wortelen hierin kunt kweken.

Opgevuld met grond gekocht bij een lokale leveranciers. Was zandgrond uit de kempen, aangevuld met compust, turf en champignonmest. Deed het bijzonder goed.