karins70 Posted October 10, 2013 Share Posted October 10, 2013 Ik heb een blauwe druif(geen idee welk ras, stond al in de tuin toen ik hier 10 jaar geleden kwam wonen) en dit jaar voor het eerst een flinke oogst met rijpe druiven, maar ze smaken helemaal niet lekker, lijken wel chemische snoepjes. Iemand enig idee wat ik hiermee zou kunnen doen, misschien rozijnen laten worden, geen idee hoe dat eigenlijk moet. Of iets anders, want zo is het echt niet lekker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 10, 2013 Share Posted October 10, 2013 Zijn ze pitloos? Wij maken wijn van onze druiven, maar dan wel van allerlei soorten door elkaar. Ik weet niet of de chemische-snoepjes-smaak in de wijn blijft Je zou er (gewoon, niet alcoholhoudend ) sap van kunnen maken, samen met appels of bramen of vlier of... Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 10, 2013 Share Posted October 10, 2013 Ik heb geen antwoord op de topicvraag,( jam bijvoorbeeld zou ik niet maken van een vrucht die me niet smaakt) maar ik zou een druif die niet lekker smaakt onmiddellijk vervangen.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
karins70 Posted October 10, 2013 Author Share Posted October 10, 2013 Ja misschien is vervangen wel beter, ik heb al een lekkere druif in de kas staan, maar dit is een hele oude druif die over de toegangspoort naar de tuin groeit en nu de trossen kleuren is het ook wel een mooi gezicht en de vogels vinden de druiven wel lekker. daar heb ik hem altijd voor laten staan , maar ik heb dit jaar zoveel vruchten dat i er eens iets mee wil doen vandaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 10, 2013 Share Posted October 10, 2013 Ik snap het. Een druif voor de vogels laten staan vind ik ook een mooi idee Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
DennisUtrecht Posted October 10, 2013 Share Posted October 10, 2013 Je kunt proberen om in het voorjaar je lekkere druif op de onderstam van de vieze druif te enten?Goede wortels, groeit snel weer tot een mooie bos. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted October 10, 2013 Share Posted October 10, 2013 Andere optie is, dat de druif juist door zijn overvloedige oogst niet lekker is. Dat heb je wel vaker met druiven in ons land. Smaakt matig of eigenlijk helemaal niet. Soms ( er zijn ook echt niet lekkere druiven ) is dan de oorzaak dat je de hoeveelheid trossen had kunnen verminderen. Dat geeft een wat grotere tros. Samen met overvloedige uitlopers indammeen, doet dat de kwaliteit van de trossen die er wél blijven hangen, toenemen. Is maar een optie hoor. We weten tenslotte het soortje wat je hebt staan, niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted October 10, 2013 Share Posted October 10, 2013 Je kunt proberen om in het voorjaar je lekkere druif op de onderstam van de vieze druif te enten?Goede wortels, groeit snel weer tot een mooie bos. Goede tip, Dennis. Zeker nu Stan heeft laten zien, dat enten zo heel moeilijk niet is. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted October 10, 2013 Share Posted October 10, 2013 Jorieke schreef: Wij maken wijn van onze druiven, maar dan wel van allerlei soorten door elkaar. Ik weet niet of de chemische-snoepjes-smaak in de wijn blijft Je zou er (gewoon, niet alcoholhoudend ) sap van kunnen maken, samen met appels of bramen of vlier of... Nu weet ik hier niet heel veel van.... Maar toch: Wijndruiven en tafeldruiven (eetdruiven) zijn meestal andere rassen. Ik weet dat de smaak bij het gisten en rijpen van wijn enorm kan veranderen.....en dat vooral het suikergehalte voor wijn erg van belang is.... wie weet? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 11, 2013 Share Posted October 11, 2013 Het valt te proberen met een litertje. Wie weet heb je inderdaad een wijndruif staan (of bedoel je juist dat wij wijn maken van tafeldruiven, en onze wijn dus niet goed wordt Weknow? ) Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
karins70 Posted October 11, 2013 Author Share Posted October 11, 2013 Wijn maken heb je daar niet ontzettend veel spullen voor nodig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 11, 2013 Share Posted October 11, 2013 Nee hoor. Dat valt best mee. In het Handboek voor de Vinex-jager staat een makkelijke werkwijze. Maar die kan je vast online ook wel vinden.Het is wat lastig te bepalen hoeveel suiker er in de druiven zit, maar goed... dat is voor een 1e poging geen ramp Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted October 11, 2013 Share Posted October 11, 2013 Jorieke schreef: (of bedoel je juist dat wij wijn maken van tafeldruiven, en onze wijn dus niet goed wordt Weknow? ) Ik bedoelde helemaal niets over jouw wijn Was aan het meedenken over wat Karin met haar overvloed aan niet zo lekkere druifjes zou kunnen doen..... Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 11, 2013 Share Posted October 11, 2013 Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts