Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Verlies van voedingswaarde met inmaken?

uitgedruifd

Recommended Posts

Heeft iemand een idee hoeveel voedingswaarde er verloren gaat bij het pasteuriseren/steriliseren van eigen conserven/sappen?

Ik heb net bijvoorbeeld 12 liter druivensap ingemaakt (sap-pan en daarna de flessen op 88C gesteriliseerd). Ik doe dat al jaren in de veronderstelling dat het supergezond is. Een vriendin echter beweerde dat er niks anders meer inzit dan suiker en water. Is dat waar?

Is er misschien een website met dit soort info?

(bijvoorbeeld www.voedingswaardetabel.nl geeft niet aan wat er verandert als het gepasteuriseerd is)

Dag. Welkom op dit forum.

Deze vraag zag ik al een tijdje terug langs komen, maar er wordt niet gereageerd. Jammer wel, want het lijkt me nogal een essentiële vraag, al is hij wel erg in het algemeen gesteld.

Dan denk ik, dat je met deze vraag een knuppel gooit in het hoenderhok zeg maar . Het is natuurlijk een vraag, die iets aanroert, waar men hier wellicht liever verre van blijft ? Ik weet het niet ? Er reageert in iedere geval niemand.

Ga ik het eens proberen.

Hier een algemene link voor het inmaken ed. van zaken : http://www.mooiemoestuin.nl/conserveren/algemene-regels/

Dan zomaar een link met voorbeeld, waar er een positief effect optreedt na conserveren; Leuk ! : http://www.culinair.net/index.php?action=item&m=y&table=news&form_name=titel&id=3961

Ik ben hier géén kenner, laat ik dat eerst zeggen. Ik hoop dan ook dat mensen met meer info zich hier zullen melden. Het is ook voor mij een gebied waarover ik meer kennis wil opdoen.

In het algemeen denk ik te weten, dat de voedingswaarde van zelf geconserveerde zaken schromelijk overschat wordt. En wel met een belangrijke oorzaak : de emotionele waarde van het gegeven.

En het is zeker waar; wat is er leuker dan je eigen producten te maken, te bewerken, houdbaar te maken, te veranderen naar je eigen smaak, enz.