Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Verlies van voedingswaarde met inmaken?

uitgedruifd

Recommended Posts

Heeft iemand een idee hoeveel voedingswaarde er verloren gaat bij het pasteuriseren/steriliseren van eigen conserven/sappen?

Ik heb net bijvoorbeeld 12 liter druivensap ingemaakt (sap-pan en daarna de flessen op 88C gesteriliseerd). Ik doe dat al jaren in de veronderstelling dat het supergezond is. Een vriendin echter beweerde dat er niks anders meer inzit dan suiker en water. Is dat waar?

Is er misschien een website met dit soort info?

(bijvoorbeeld www.voedingswaardetabel.nl geeft niet aan wat er verandert als het gepasteuriseerd is)

Dag. Welkom op dit forum.

Deze vraag zag ik al een tijdje terug langs komen, maar er wordt niet gereageerd. Jammer wel, want het lijkt me nogal een essentiële vraag, al is hij wel erg in het algemeen gesteld.

Dan denk ik, dat je met deze vraag een knuppel gooit in het hoenderhok zeg maar . Het is natuurlijk een vraag, die iets aanroert, waar men hier wellicht liever verre van blijft ? Ik weet het niet ? Er reageert in iedere geval niemand.

Ga ik het eens proberen.

Hier een algemene link voor het inmaken ed. van zaken : http://www.mooiemoestuin.nl/conserveren/algemene-regels/

Dan zomaar een link met voorbeeld, waar er een positief effect optreedt na conserveren; Leuk ! : http://www.culinair.net/index.php?action=item&m=y&table=news&form_name=titel&id=3961

Ik ben hier géén kenner, laat ik dat eerst zeggen. Ik hoop dan ook dat mensen met meer info zich hier zullen melden. Het is ook voor mij een gebied waarover ik meer kennis wil opdoen.

In het algemeen denk ik te weten, dat de voedingswaarde van zelf geconserveerde zaken schromelijk overschat wordt. En wel met een belangrijke oorzaak : de emotionele waarde van het gegeven.

En het is zeker waar; wat is er leuker dan je eigen producten te maken, te bewerken, houdbaar te maken, te veranderen naar je eigen smaak, enz.

Dit alles heeft een hoog emo-gehalte; Nostalgische gevoelens ( herinneringen ); romantische gevoelens ( "ik ben goed bezig voor het milieu, voor mijn lichaam, voor het uiterlijk ( leuke potjes, leuke etiketten, leuke 'gifts', gevoelens van schijnbare zelfvoorziening enz. )

En het is waar. Maak je je eigen voedsel, dan wéét je wat er in gaat, hou je veel zélf in de hand, je kent de oorsprong en teeltwijze.

En het is waar. Het is een ongelooflijk rijke en bevredigende hobby. En het kan je nog geld uitsparen ook nog.

Maar de voedingswaarde ? Of de waardes van hetgeen je bewerkt/verwerkt enz, ook overeind blijven ( en of de industrie dat niet tig x beter kan ), is maar de vraag.

Je voorbeeld van druivensap is wel een leuke. "supergezond", zoals je zelf zegt, is druivensap dus helemaal niet. Niet slecht ook trouwens hoor. Maar er zijn veel gezondere sappen.

Een jam is lekker. Een eigengemaakte jam tig x lekkerder ( mogen we toch wel hopen ) dan die uit de winkel. Lekker ja. En dus voldoende reden ze te maken. Maar voedingswaarde ?

Ingemaakte bonen vind ik zelf dus niet te eten, maar dat vind ik dus óók niet van de bonen uit een potje uit de winkel. Voor mij persoonlijk ongelooflijk, dat iemand overweegt om uit oogpunt van "lekker" of "voedingswaarde" bonen denkt te moeten inmaken.

Sowieso. Op een forum als dit; met liefhebbers van moestuinieren, ligt er het gevaar, dat het eigen handelen wordt opgehemeld en overdreven, denk ik. De realiteit ( harde gegevens ) zou wel eens anders kunnen zijn.

Maar ik laat me graag overtuigen.

Ik heb geen idee wat er verloren gaat, zou dat ook wel willen weten (niet dat ik er dan minder om inmaak ofzo... maar toch ). Maar ik denk dat je het dan vooral over de vitaminen hebt? Want in sap zit sowieso al weinig voedingswaarde? Geen vetten, geen koolhydraten, geen voedingsvezels, etc.

Je kunt de druiven beter zo eten.. net als al het fruit. Wil je echt alles behouden en binnenkrijgen.

Ik denk dat Bit gelijk heeft, er zit een hoop gevoelswaarde in die potjes van ons.

Geen idee hoe het zit met de vitamines enzo. Maar je weet in ieder geval wel wat er In je potjes zit! Je stopt er zelf alles in wat je acceptabel vind. Denk dat dat gevoel, het weten wat je eet het prettigst is van zelf inmaken/ wecken enz.

Hoe maak is daarna je groentes klaar? Want tijdens het ontdooien verlies je enkele wateroplosbare vitamine. Wanneer je ze vervolgens kookt gaan alsnog vitamine verloren

Het is altijd lastig te zeggen hoeveel vitamine er verloren gaan...

ik denk het toch wel hoor, in mijn bodem zitten meer mogelijkheden voor tante tomaat dan in het groeisoepje van de profs; tante tomaat haalt eruit wat ze nodig heeft voor een goede (en voor mij lekkere) vrucht en daarom heb ikzelf ook meer mogelijkheden om de goede stoffen er uit te halen

Natuurlijk verlies je voedingswaarde met inmaken! Vers is altijd beter wat dat betreft. Maar zolang je niet te veel water gebruikt (wat je later weggiet) en niet te lang verhit boven de 100 gr valt het binnen de perken te houden en is je happie of sappie echt nog een stuk gezonder dan als dat je het in de winkel zou kopen in pot of blik.

Met rozenbottels bijvoorbeeld: als je siroop ervan maakt door ze telkens met een pietsie water tegen de kook aan te brengen en dan meteen het gas weer uitzet, een kwartier laat staan en dat dan nog een keer of 2 a 3 doet dan zit er aanzienlijk meer vitamine C in dan wanneer je ze gewoon aan de kook brengt en dan flink laat doorpruttelen. Ik probeer met wecken ook altijd onder de 100 graden te blijven.

Dankjewel iedereen.

Het "winnende" antwoord zit er nog niet bij maar ik ben wel weer een eindje verder geholpen. Ik geloof beslist dat wij weckers een overdreven positieve houding hebben tov onze producten (hoewel overdreven ... al die tevredenheid, geluk en trots is natuurlijk ook gezond maar het is ook waar dat we er in elk geval geen malle chemische prut aan toevoegen dus dat alleen al kan alleen maar beter zijn.

Niettemin, weckpotten bijvoorbeeld 25 minuten op 88 Graden Celsius houden is natuurlijk niet bevordelijk voor de vitamines (en mineralen?)

waar ik naar op zoek was is een aanduiding van hoeveel verlies er eigenlijk optreedt. Als in mijn druivensap nog 50% van de voedingswaarde zou overblijven, zou je gewoon dubbel zoveel sap kunnen drinken om aan dezelfde voedingswaarde te komen. Als dat nog maar 10% is, wordt het wel erg stevig doordrinken geblazen ...

(Natuurlijk eten we zoveel mogelijk vers maar er is een limiet aan wat je kunt eten en daarbij zal iedereen wel herkennen dat je het op een bepaald moment in het seizoen echt wel gehad hebt met die tuinbonen, of die courgettes, of die druiven ... )