jootje Posted March 30, 2011 Share Posted March 30, 2011 Hallo,Ik heb enige tijd geleden prei gezaaid in een zaaibakje. heb een half zakje gezaaid in dat kleine bakje, dus heb nu een bos wilde dunne sprieten van zo`n 10 cm hoog. Ik ben alleen bang dat ik er te weinig aarde in heb gedaan, en dat ze hier niet in kunnen blijven tot ze de goede dikte hebben om geplant te worden. Maar hoe ga ik een en ander dan aanpakken? er gaan nu ook sprieten geel worden...iemand tips? Groetjes, Jo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted March 30, 2011 Share Posted March 30, 2011 Zelf zaai ik ook veel in 1 bakje later plant ik ze per plukje in potjes over, ze staan wel in me kas niet binnen.Ze drinken veel water maar je moet ook goede gaatjes onderin de potjes hebben dat overtollig water makkelijk wegloopt. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RickT Posted March 30, 2011 Share Posted March 30, 2011 Zoals iemand anders hier al eens vertelde, preitjes zaaien duurt erg lang. In het begin worden het nogal iele sprietjes. Gewoon water blijven geven en afwachten. edit: mijn preitjes Quote Rick`s Steigerhouten Meubelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted March 30, 2011 Share Posted March 30, 2011 Suggestie: prei overpotten in een grotere pot (of twee ofzo, ik weet niet hoe groot de pol is die je nu hebt) en dan binnenkort eten alsof het bieslook is, of lenteui. En dan voor de gewoon preiteelt opniew zaaien.Dat laatste kan sowieso, er is nog tijd genoeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RickT Posted March 30, 2011 Share Posted March 30, 2011 Ja zaaien in dit soort turfpotjes is geen suc6 [bij mij] drogen veels te snel uit. Quote Rick`s Steigerhouten Meubelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted March 30, 2011 Share Posted March 30, 2011 Ja zaaien in dit soort turfpotjes is geen suc6 [bij mij] drogen veels te snel uit.Bij mij ook nooit een succes, wist het eigenlijk wel, maar voor verjaardag van die dingen gehad, weer geprobeerd, is echt 3x niks! 2x per dag sproeien en nog alles naar de haaien Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
marije124 Posted March 30, 2011 Share Posted March 30, 2011 Ik heb ze nu een week of 4 in een zaaikasje staan maar ze zien er bij mij ook uit als bieslook hoor. Dikker worden ze echt niet Zowel de prei als de stengelui niet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
veuvecouderc Posted March 30, 2011 Share Posted March 30, 2011 Voordat ik mijn preizaailingen verplant gaan er denk ik zeker 3 maanden voorbij. Prei vraagt geduld! PS misschien weten jullie dat al lang maar bij kweek in perspotjes moet je vooral de perspotjes zelf ook nat spuiten (aan de buitenkant) anders gaat het water dat je je zaailingen geeft regelrecht naar de perspotjes en dan droogt je teelt dus inderdaad snel uit. Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted March 30, 2011 Share Posted March 30, 2011 Ik heb ze nu een week of 4 in een zaaikasje staan maar ze zien er bij mij ook uit als bieslook hoor. Dikker worden ze echt niet Zowel de prei als de stengelui niet Ik heb vandaag ook prei gezaaid, dus ik ben wel benieuwd.Ik heb er even in mijn grote boek gekeken. Daarin lees ik o.a. (krap 2 blz. samengevat): reken na zaaien op 2 à 3 maanden opkweken. In die periode verspenen. Daarna planten. Dan nog eens 2 à 3 maanden later kun je de eerste jonge prei eten. Kortom, ik zou me nog geen zorgen maken, wel over een tijdje verspenen. Prei is blijkbaar een redelijk lange teelt. Groet, RvO P.S. blijkbaar kruisende post met de vorige spreker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
veuvecouderc Posted March 30, 2011 Share Posted March 30, 2011 P.S. blijkbaar kruisende post met de vorige spreker. Komt omdat wij telen volgens dezelfde 'religie' Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted March 30, 2011 Share Posted March 30, 2011 Voordat ik mijn preizaailingen verplant gaan er denk ik zeker 3 maanden voorbij. Prei vraagt geduld! PS misschien weten jullie dat al lang maar bij kweek in perspotjes moet je vooral de perspotjes zelf ook nat spuiten (aan de buitenkant) anders gaat het water dat je je zaailingen geeft regelrecht naar de perspotjes en dan droogt je teelt dus inderdaad snel uit.Met perspotjes bedoel je de turfpotjes in dit geval neem ik aan?Met perspotjes heb je ook snel uitdroging, die schijn je gewoon in een bodempje water te moeten zetten. Ik heb dat inderdaad niet gedaan de buitenkant van de turfpotjes bespuiten, had ik eigenlijk zelf wel kunnen bedenken he , maar ga toch voor de plastic potjes nu, vind ik persoonlijk wel een stuk fijner werken. Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
MandysMoestuin Posted March 30, 2011 Share Posted March 30, 2011 Ik heb ergens gelezen ( en ook bij ons op het complex wordt gezegd dat....)dat je ze mag verspenen als ze de dikte hebben van een potlood. Maar ach wat weet ik ervan,heb eergister ook de prei gezaaid voor het eerst van mijn leven. Quote Stop waiting 4 things to happen...Go out and make them happen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted March 30, 2011 Share Posted March 30, 2011 Het lijkt er op dat de meesten hier prei in kweekbakjes of dat soort dingen voorkweken . Ik doe dat nooit (prei is naar mijn mening daar niet zo geschikt voor) maar zaai ze altijd rechtstreeks buiten in de vollegrond uit. Hoewel ... een klein 'binnenshuis trucje' pas ik toch wel toe. Ik kiem preizaden altijd voor. Dat doe ik door in een afsluitbaar plastic bakje een handje vochtige (beslist niet natte !) zanderige potgrond te doen en daar de preizaden doorheen te roeren. Ik laat dat bakje ergens binnen op kamertemperatuur staan en na een aantal dagen verschijnen de eerste witte kiempjes aan de zaden . Dan wacht ik nog een dag zodat de meeste zaden gekiemd zullen zijn. Het mengsel zaai ik dan buiten in de vollegrond uit op rij in een ondiep sleufje waarin ik eerst nog wat potgrond gedaan heb. Voordeel van deze methode is niet alleen dat je met dat vóórkiemen wat tijdwinst boekt , vooral wanneer de grond nog vrij koud is , maar makkelijk is het ook. Een handjevol zaad/zand mengsel met witte kiempjes laat zich makkelijker nauwkeurig over een rijtje verdelen dan een paar grammetjes losse en moeilijk zichtbare donkere zaadjes. En voor wat nachtvorst hoef je bij al of niet gekiemd preizaad dat in de vollegrond zit niet bang te zijn. Dat kan er best tegen ! Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted March 30, 2011 Share Posted March 30, 2011 Vindt wel een makkelijke manier en methode Frans die je uitlegt, maar op markt of waar ook koop je toch altijd zo die bundels preitjes die voorgekweekt zijn en die gaan ook hardstikke goed eenmaal geplant.Zelf voorzaaien vindt ik wel enorm langzaam gaan tot potlooddik uitplanten duurt enorm lang, dit is denk ik laatste keer dat ik prei zaai en ik koop dan weer gewoon van die bundels voorgekweekte prei op de markt om in gaatje te steken, toch wel simpelste manier van prei telen. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted March 30, 2011 Share Posted March 30, 2011 Zelf voorzaaien vindt ik wel enorm langzaam gaan tot potlooddik uitplanten duurt enorm lang, En doorgroeien tot mooie dikke winterprei duurt dan ook weer eens 'enorm lang'. Daarom ga je toch ook niet je prei dan maar rechtstreeks bij de groenteboer halen ? Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted March 30, 2011 Share Posted March 30, 2011 Nee dat vindt ik weer best vlug gaan, of mischien lijkt dat zo omdat je niks aan gewas hoeft te doen eenmaal gepoot,ik heb nu zomerprei. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted March 31, 2011 Share Posted March 31, 2011 Ik heb vorige week mijn zaden van herfstprei gezaaid. Rechtstreeks buiten in de pot. Ik zie wel wat er opkomt. Die handigheid van Frans met het ontkiemen lijkt mij ook heel goed. Je kan bij sommige zaden idd weinig zien. En zo weet je ook dat er niet teveel zaden naast elkaar liggen. Dan blijf je ze eruit plukken.Maar als je ze dan toch uitdunt, kun je ze gewoon eten als t 'potloodjes' zijn? Bijvoorbeeld als lente ui? Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted March 31, 2011 Share Posted March 31, 2011 kun je ze gewoon eten als t 'potloodjes' zijn? Bijvoorbeeld als lente ui?Je kan ze nu ook al eten als kiemgroente Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted March 31, 2011 Share Posted March 31, 2011 Zo ver zijn ze helaas nog niet. Ik zie nog niets boven komen. Heb de zaadjes ook wel redelijk ruim gezaaid maar je weet maar nooit hoe die dingen heen en weer drijven als je t water geeft. Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
veuvecouderc Posted March 31, 2011 Share Posted March 31, 2011 Met perspotjes bedoel je de turfpotjes in dit geval neem ik aan?Die bedoel ik inderdaad, maar hetzelfde lijkt mij te gelden voor potjes van krantenpapier, van eierdozen en ander materiaal dat water opzuigt. In water dompelen voor zaaien maar daarna ook de potjes blijvend vochtig houden! Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts