Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Vandaag aardappels gepoot

MartinH

Recommended Posts

Huh?? Aardappels poten in november??

Het zit zo. Ik was vorige week op vakantie in Frankrijk en daar kochten we een zak "La Ratte du Touquet" aardappels. Daar bleven er een paar van over en die heb ik mee naar huis genomen. Tot het voorjaar bewaren leek me geen optie omdat ze al langzaam begonnen uit te lopen. Dus heb ik ze vandaag maar gepoot.

Het overkomt mij wel vaker dat ik een aardappel over het hoofd zie bij het rooien. Deze blijft dan de hele winter in de grond en loopt in het voorjaar weer mooi uit. Dus lijkt het mij dat deze aardappels de winter ook wel door moeten kunnen komen. Zo niet dan is het jammer en anders heb ik hele vroege aardappels

Dan raad ik je wel aan om als het hard gaat vriezen (of eerder) een aardige dikke laag compost over de grond te doen. De ervaring leert dat de meeste aardappels die daar onder zitten, het wel overleven.

Heel vroeg hoef je trouwens niet te verwachten. De voorgekiemde aardappels die je in het voorjaar gaat poten zijn veel eerder boven.

• 8 months later...

Na het poten van de aardappels heb ik er niets meer aan gedaan. Het was een warme winter dus last van vorst hebben ze niet gehad.

Afgelopen week heb ik ze geoogst. Van het loof was inmiddels niets meer over. Ik had iets van zes aardappeltjes gepoot en er een halve krat (+/- 10kg) uit gehaald. Ik ben dus heel erg tevreden met het resultaat

Waar kun je dat vinden dan, Bit? De soort is La Ratte du Touquet.

Mijn Frans is niet zó goed dat Google mij dat antwoord geeft en op n zak aardappeltjes uit de Franse buurtsuper zal het niet gestaan hebben

Als ik google op Ratte d 'Ardeche ( ik ging er vanuit dat het om die ging ) dan zie je pootaardappelen bij zaadhandel vd Wal bv. Die noemt ze Ratte. En bij nadere beschrijving: Ratte d'Ardeche. Middenvroeg.

Ik was ook nieuwsgierig wat een Ratte du Touquet is . Maar volgens mij is het redelijk hetzelfde als een Ratte d'Ardeche alleen word het in een ander deel van het land geteeld. Vond trouwens nog een Frans artikel, die zei dat het een midden-laat ras is.. hetzelfde als de Ratte d'Ardeche. En weer een ander artikel noemde het midden-vroeg. Nu vraag ik me af wat het verschil is tussen midden-laat en midden-vroeg, of is dat gewoon hetzelfde?

Weet ik ook niet nee.

Hoe ik het altijd begrepen heb is dat je als het ware een tijdslijn-aanduiding hebt met ongeveer de volgende aanduidingen ( in taal gevat dus )

Zeer vroeg/ vroeg / middenvroeg / midden / middenlaat / laat / zeer laat. opeenvolgend.

Maar ook dan is dat natuurlijk ook erg afhankelijk wanneer de aardappel de grond in gaat. Hoeveelheid dagen dat ze de grond in moeten blijven om zich goed te ontwikkelen, maar ook dat natuurlijk weer afhankelijk van het seizoen en die omstandigheden.

Simpelste is gewoon naar de plant kijken natuurlijk.