Geplaatst: 31 januari 201411 j Ik heb nog een paar extra soorten, iets met ambrosa oid brix van>9 en eentje die volgens mij honey dew heet met een brix van >11, de laatste is zelfs zo zoet kennelijk dat zelfs het blad zoet ruikt, ik zal later even de preciese namen opzoeken ik ben nu bezig met alles op mijn website te zetten en met 120 tomatensoorten in twee talen begint dat na een tijdje nogal onoverzichtelijk en vermoeiend te worden haha voor alle zaden en zaadjes http://www.aedoszaden.nl plant veredeling, leuk jazeker kijk ook even hier: http://plantbreedingforum.eu/
Geplaatst: 31 januari 201411 j oh en ik ben er nu toch mee bezig, ik heb ook nog hawaiian wild, chiapas heirloom, golden egg, waimea cherry, Coyote, Texas wild & ghost cherry die allemaal om een toch wel een goede smaak bekend staan en daarnaast een paar erg vroege rassen en ultra vroege rassen, eentje zou zelfs binnen 50 dagen rijp moeten zijn en het zijn dan stamtomaten oftewel een lekkere zoete x ultra vroege stam = een vroeg zoet stam tomaatje ? voor alle zaden en zaadjes http://www.aedoszaden.nl plant veredeling, leuk jazeker kijk ook even hier: http://plantbreedingforum.eu/
Geplaatst: 31 januari 201411 j Ik doe mee met Tomatito de jalapa kleine rode mexicaans kerstomaatje met heerlijke smaak ze zouden niet aangetast worden door de gevreesde aardappelziekte.Ze hoeven niet gesnoeid (dieven) te worden.De plant groeit als struik.En met de honingt 2012 en 2013. en twee soorten van Yuras. 31 januari 201411 j aangepast door Gast Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 31 januari 201411 j Auteur Hoi Ben, Hoeft niet meteen hoor. Maar als je me een duidelijker lijstje doorgeeft (mag ook pb) dan vul ik het aan. Ik heb voor mezelf een zeer uitvoerige database over de tomatenrassen die ik heb verzameld (rond de 60....hellep die kan ik nooit allemaal kweken, laat staan meer dan 1 a 2 planten) met uitvoerige informatie, foto's....zeg maar wekenlang alle bronnen, databases, teeltervaringen van kenners...verzameld en geordend. Wat betreft de "zoeketekes" op die lijst heb ik een soort schematische samenvatting gemaakt van alle voor ons relevante informatie. Die wil ik uitbreiden met de soorten die anderen hebben als zaad. Probleem daarvan is wel dat het moeilijk te delen is op het forum. Die database is heel lang (en groeit ook steeds nog) en die samenvatting kan ik moeilijk knippen en plakken, aangezien van de opmaak en kolommen niks overblijft in een forumbericht. Mailen (niet als pb) kan wel. (Dus wie dat graag wil, stuur pb'tje met emailadres). Er zijn nog heel veel meer (waarschijnlijk) zoete rassen die erbij zouden kunnen. Ben er zelf nog 10-talle tegengekomen. Maar die laat ik nu achterwege, neem ik niet op, want anders is het end zoek. Dus van jou ook: alleen die waar je zaad van hebt (en evt. kunt uitwisselen) en die je mogelijk zelf in 2014 gaat proberen wil ik graag op de lijst. Ik stel me voor dat we aan het einde van het seizoen dan ongeveer een dozijn echt goede, zoete rassen (voor allerlei verschillende omstandigheden) over houden, waarmee anderen op het forum al makkelijker kunnen kiezen als ze een zoete tomaat willen; we verder gaan en die misschien ook in kruisingen bruikbaar zijn. Op dat moment komen er vast ook wel weer wat nieuwe kandidaat-rassen voorbij om weer in 2015 uit te proberen. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 31 januari 201411 j Nog vraagje... Teelt van verschillende rassen verspreid is tussen verschillende forumleden. Hoe ga we die rassen beoordelen? In mij mening, moet een soort van proeverij gesticht worden, en iemand (weknow?) moet alle tomaatjes proeven en beoordelen op suiker gevoel (denk, niet op brix, maar wel op gevoel ).Wat dattel/dadel tomaten betreft, bijna zeker, dat het een naam is voor form van tomaatjes - vandaag weer nieuwe "dattel" tomaten gekocht die nog zoeter smaken Dit keer staat "tross premium" op verpakking... Dat wordt 22e soort, die moet komende seizoen zaaien. Kan wel aantal zaadjes van 4 dattel's naar iemand toesturen... (TomBon, VicaSol - lekkerste, NijarSol en TrossPremium)
Geplaatst: 31 januari 201411 j @Yuras ik zou wel een paar zaadjes van de laatste twee krijgen/ruilen.Ik heb voor jouw wel jalapa mexicaans kerstomaatje. Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 31 januari 201411 j Ik heb nu ook zaden binnen van deze als "zoet" bekend staande cherry's:-Apricosa-Bi-color Cherry-Brandysweet Plum-Gajo de Melon-Ildi-Marizol Magic-Peacevine-Sweet Beverley (volgens telers zoeter dan SunGold)-Sweet Linda Ik kan niet wachten tot ik kan zaaien. Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Geplaatst: 31 januari 201411 j Weknow, ik heb de Dansk nog niet gekweekt. Ik wil hem komend jaar voor het eerst kweken, mn omdat hij zo vroeg is. in beschrijvingen vond ik meerdere keren "sweet" dus ik heb hem toen in mijn lijstje voor de zoetekes gezet. Komend seizoen zal ik hem pas proeven http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Geplaatst: 31 januari 201411 j @Yuras ik zou wel een paar zaadjes van de laatste twee krijgen/ruilen.Ik heb voor jouw wel jalapa mexicaans kerstomaatje.PB met adres Andere soorten, ben ik bang, zou te veel zijn voor mij - heb nu 22 en komen nog paar...
Geplaatst: 31 januari 201411 j Auteur @ Yuras. Hoe stel ik me beoordeling voor? Niet kei-hard en objectief. Natuurlijk vind ik het geweldig als iedereen mij een kistje tomaten komt brengen. Maar ja....dat wil ik niet verwachten en zou wel erg "inhalerig" zijn. Dus dat vergeten we maar gauw. 1. Ik ga er van uit dat iedereen meerdere soorten tomaten kweekt of gekweekt heeft en alleen daardoor al wat kan vergelijken. En dat meerdere van de soorten op het lijstje ook weer bij verschillende mensen terecht komen. (Zaden uitwisselen gebeurt al volop en op 20 april, MTFD, gaan er vast ook nog jonge plantjes uitgewisseld worden). Ieder voor zich heeft daarmee een aantal smaak-indrukken. Hoop dat we die aan elkaar vertellen (en evt. ook andere kweek- en gebruiks-ervaringen met planten en oogst.) En vergeet niet: er is een zekere referentie: Een doosje officiële "honingtomaten" (alleen als dat woord er op staat) van de fa. Looije, dat te koop is bij de betere groentehandel. Iedereen kan daarvan eens een doosje kopen en dat ook proeven. Ik ga er van uit dat er op deze manier vanzelf een aantal lekkere en "zoete" komen bovendrijven. (Overigens: het leuke is dat je hoe dan ook volop allerlei tomaten krijgt...dus voor niemand is er iets verloren) Zelfs als ik rekening hou met dat sommige rassen enige kennis van zaken vragen, wil je ze zo lekker mogelijk oogsten (sommige bijv. erg rijp, ook een juist niet door en door rijp, diverse met een behoorlijke variatie in smaak in een seizoen zelfs van dezelfde plant) en dat er ook altijd omstandigheden een rol spelen die je niet helemaal in de hand hebt, waardoor bij de ene persoon hetzelfde ras veel lekkerdere kan worden dan bij een ander, denk ik dat smaak-ervaringen van meerdere mensen in alle subjectiviteit wel iets zeggen en ons in staat stellen om toch enige conclusies te trekken: veel mensen vinden dat soort: erg lekker/zoet, lekker, gewoon, valt tegen...iets in die richting. Trouwens, achter een persoon op dit forum, zit vaak een gezin, familie, kennissen van mensen die ook iets mee proeven. (Elders in deze draad beschrijft Appelvrouw bijv. het oordeel van haar kleinkinderen over een stuk of 6 soorten tomaten die ze heeft laten proeven...dat zegt toch ook wel iets ) 2. Als er in het najaar weer een MTFD komt (nog niet zeker, maar dikke kans van wel) is dat natuurlijk het ideale moment voor een wat bredere vergelijkende proeverij. Onder wie mee deed in het project, die voor elkaar wat van hun oogst meebrengen en dat evt. ruilen. Maar ik zit er niet mee om dat ook wat andere mensen die daar zijn in het proefpanel te betrekken. (Ik vind dat er wel een wat praktisch probleem is in deze draad, namelijk dat het aantal berichten enorm groot gaat worden, alles door elkaar, waardoor het moeilijk meer te volgen is. Zou de moderatoren willen vragen of er een soort item "Alles over het Zoetekesproject" zou mogen komen, zodat je meerdere aparte draadjes kunt maken voor verschillende aspecten/onderdelen van wat we doen...? Jorg, Jorieke....is dat een mogelijkheid binnen de opzet van dit forum?) In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 31 januari 201411 j Auteur @ Yuras en Bubbels. Ik ga jullie rassen (de lijst wordt lang) toevoegen aan de lijst. Bubbels: Waar heb je je zaden gekocht? Weet je dat allemaal deze rassen geheel "nieuw" zijn voor me? En dat terwijl ik toch al maandenlang alles afstruin op het internet.... Dat helpt mij om ze makkelijker terug te vinden voor de achtergrond-data-base waaraan ik ook voortdurend werk....een uit-dijend Word-document vol met (zo mogelijk) beschrijvingen, ervaringen, historie en foto's van de soorten die we hebben. Momenteel alleen nog voor de rassen die ik zelf heb, maar ik vind het ook wel leuk om daar af en toe wat uurtjes mee bezig te zijn...dus zal het ook naar andere soorten in het project uitbreiden. Doormailen naar wie het wil, is niet moeilijk. (email via pb) @ Piroska. Probeer die Dansk Export ook eens gewoon. Hij staat gewoon op de lijst. Kweekresultaten en beoordelingen kunnen verschillen! Het zal sowieso voor diverse rassen in de lijst gelden, dat de ene meer beantwoordt aan wat we zoeken dan de andere. Dat is juist de bedoeling om te achterhalen met dit stukje van ons project. Sowieso is het zinvol om in meerdere categorieën te denken. Te kijken wat een lekkere zoete tomaat is voor in de kas, voor in een pot, voor teelt in volle grond...enzovoort.Die Dansk Export is vrij vroeg en redelijk tegen ons kouder klimaat (in de lage landen.. Hongarije lijkt me gunstiger?...maar dat weet jij beter!) bestand. Zo heb ik er ook meerdere op mijn lijstje staan. Ookal zullen die soorten het in absolute lekkere zoete smaak wat afleggen tegen langer-rijpende rassen in de kas, toch wel de moeite waard om in die categorie (makkelijker te kweken hier in Nederland) enkele aanbevelingen van (relatieve) "zoetekes" gedaan kunnen worden. Voor mijn eigen lijstje heb ik behalve op waarschijnlijke zoetheid, ook gelet op vroegere, sterkere, meer koudebestendige rassen en kleiner-blijvende rassen, want alleen daarvoor heb ik echt de mogelijkheid om ze te kweken. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 31 januari 201411 j Ik doe mee met Tomatito de jalapa kleine rode mexicaans kerstomaatje met heerlijke smaak ze zouden niet aangetast worden door de gevreesde aardappelziekte.Ze hoeven niet gesnoeid (dieven) te worden.De plant groeit als struik.En met de honingt 2012 en 2013. en twee soorten van Yuras. Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 31 januari 201411 j Auteur @ Thea... Had je met het Mexicaantje al toegevoegd hoor! De nieuwe soorten van Yuras (laat t.z.t. maar weten welke je daarvan gaat zaaien) en van Bubbels doe ik nog wel. Voor nu genoeg achter de PC gezeten. Anders krijg ik vierkante oogjes en worteltjes aan mijn stoel. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 31 januari 201411 j @weknow: Ik ruil (en krijg) via Tomato Depot, een Amerikaans tomatenforum. Zo goed als alle info is terug te vinden op de tomatendatabase van Tatiana, maar die kende je al denk ik. Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Geplaatst: 7 februari 201411 j Weknow ik heb je al een tijdje geleden een pbtje gestuurd, nog ontvangen? Trouwens bij deze wil ik je (en alle andere mensen die geinteresseerd zijn in dit soort dingen op dit topic) uitnodigen om lid te worden op http://plantbreedingforum.eu/ , hopelijk kunnen we op die manier met meer mensen uit heel Europa aan dit soort projecten werken, vragen te stellen etc. voor alle zaden en zaadjes http://www.aedoszaden.nl plant veredeling, leuk jazeker kijk ook even hier: http://plantbreedingforum.eu/
Geplaatst: 7 februari 201411 j Auteur Bijwerken van de lijst gebeurt nog, Ben. De soorten van jou (veel!) en Bubbels en Yuras komen er nog bij. Moet er een paar dagen af en toe voor gaan zitten om meteen ook meer informatie bij elke soort te zoeken. Die link ga ik ook eens uitgebreider bekijken! Dank daarvoor! In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 8 februari 201411 j Ik heb dit jaar 35 soorten tomaten gezaaid, er zitten maar enkele bij die evt in aanmerking komen voor de zoetekes qua zoet-heid maar wellicht is het ook interessant bij te houden wat voor andere eigenschappen de plant heeft? Dus wat ziekten betreft, snelheid van groei, bloei en vruchtvorming, kou-resistentie etc? Ivm kruisen? Ik wil het wel bijhouden voor mijn 35 soorten maar alleen als dat interessant is natuurlijk, want het is wel een flinke klus. ( voor de rassen zie mijn moestuinseizoen) blog/Piroska/ oh daar komt nog Sungold bij als het goed is, die krijg ik binnenkort nog opgestuurd van een vriend.. http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Geplaatst: 8 februari 201411 j Lijkt mij vanzelf Piroska. 'zoetekes' mag een algemeen doel zijn; niemand heeft iets aan een heerlijke 'zoete' tomaat, die nauwelijks oogst geeft, of na de 1e tomaat ziek omvalt, of die 3 meter hoog moet worden eerst. Andere eigenschappen zijn vanzelf van groot belang zelfs.Denk dat Weknow nog wel met een nadere strategie komt ? Misschien moet je wel denken aan meerdere lijnen uitzetten. Een lijn weersgevoeligheid, een lijn 'maat' van de plant , een lijn 'maat van de vrucht' etc ? Die eigenschappen , goed genoteerd en gedocumenteerd, kun je samen brengen, doorkruisen. Je bent zo een paar jaar verder denk ik ? Of zie ik het wat te ingewikkeld ?
Geplaatst: 8 februari 201411 j Als iedereen die meedoet de verschillende belangrijke eigenschappen die Bit noemt (en misschien nog aangevuld moeten/kunnen worden?) voor zijn eigen planten bijhoudt, wordt het een interessant geheel vanwaaruit je als groep of individuele veredelaar (want daar zijn we in feite mee bezig) je keuzes gaat maken voor het vervolg. Willekeurige kruisingen kunnen heel leuk uitvallen, maar dan weet je dus niet waar het vandaan komt als je wilt herhalen. En ook bij de herhaling kun je net niet dat krijgen waar je op hoopt. Maar goed, dat is de natuur. Het is naar mijn idee beter als je van verschillende rassen de eigenschappen weet, zodat je bij kruising ziet wat dat voor de zaailingen doet. Zoek je eigenschap A en blijkt die bij de kruising-zaailingen maar matig aanwezig te zijn, dan kun je terugkruisen op de ouder met eigenschap A, om die eigenschap te versterken in de tweede generatie zaailingen van die kruising. Of je kiest een andere plant als ouder omdat je ziet dat die lijn de gewenste eigenschap wel sterk doorgeeft. Door samen te werken als groep komen we hier sneller in vooruit, omdat Piroska misschien wel 35 rassen kan neerzetten, maar ik dus niet en wel meer niet denk ik? Het kan zin hebben om planten met gewenste eigenschappen toch de winter door te halen om ze in het voorjaar weer tot productie te brengen, ook al heb je dan misschien minder opbrengst, maar je kunt dan wel doorgaan met die specifieke plant te kruisen als je een bepaalde eigenschap niet kwijt wilt raken. Zaad komt niet altijd soortecht terug, zoals we inmiddels al hebben vastgesteld. Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.
Geplaatst: 8 februari 201411 j Auteur Ja, ik heb zeker nagedacht over hoe we de uitwisseling van ervaringen, alle gedachtenuitwisseling en alle informatie over de soorten die we hebben en wat er verder relevant is (van alles over tomaten kweken, over veredeling en selectie, databases van over de hele wereld en allerlei andere achtergronden kunnen bundelen en uitwisselen). Voor mezelf had ik in januari van alle tomatenrassen die ik heb een overzicht gemaakt en er alle informatie die ik erover kon vinden (inclusief foto's, ervaringen, over afkomst e.d.) ingeplakt. Nou...dat is al bijna een boekwerk in Word en bovendien ook nooit af.Daar heb ik toen de geschikte voor ons project uitgekozen en daar een apart samenvattend overzicht van gemaakt met 6 tabellen:- Naam (evt. synoniemen)- Info over geschikte kweekwijze (stamvorm, aanbinden aan gaaswerk, struikvorm, evt. in pot, grootte van de plant en of het om een "determinate" plant gaat + of het een plant is die voor kouder klimaat geschikt is. (Op grond van deze beschrijvingen had ik ook een artikeltje geschreven op bladzijde 8 van deze draad: Over plantvormen en kweekwijzen van tomaten. Ik dacht: Het is wel handig als we allemaal dezelfde termen gebruiken voor hetzelfde.) - De geschatte/aangegeven vroegheid van het ras. - Een omschrijving van de vruchten. (kleur(en), vorm, grootte e.d.)- Ruimte voor allerlei opmerkingen die voor het project relevant kunnen zijn. Bijvoorbeeld hoe rijp het beste geoogst, resistenties en gevoeligheden van het ras, of het een heirloom of wilde soort is en dergelijke. Nou was het mijn bedoeling om dit overzicht uit te breiden tot alle soorten die op de lijst van dit project staan. Maar dat kost tijd en er is een praktisch probleem.Tijd: Voordat ik een ras in die tabel kan plaatsen met alle relevante gegevens, moet ik er meer van afweten. Dus opzoeken in allerlei databases en beschrijvingen en daaruit de relevante informatie destilleren. Daar ben ik al mee bezig, ga er af en toe een paar uurtjes voor zitten (vind dat ook wel leuk werk) maar het zal echt nog wel een week of wat duren, voordat dit klaar is. Temeer omdat er onlangs nog een 40-tal variëteiten aan de lijst zijn toegevoegd. Er rijst echter een praktisch probleem! Als ik een overzicht of een tabel op het forum wil plaatsen, dan wordt het platte tekst zonder opmaak, hoofdletters, kleuren, tabelindelingen. Die moet ik er allemaal weer in gaan brengen. Dat is tot daar aan toe. Maar als er dan veranderingen en aanvullingen in komen, dan moet ik die 2x gaan doen. Een keer op het forum zelf. En ook nog een keer in de overzichten en tabellen die ik voor mezelf heb. Zo wordt het een dubbele administratie. en als ik niet uitkijk is de ene lijst ook weer anders of minder compleet als de andere. Dus bijvoorbeeld het aanvullen van onze rassenlijst is zo al een hele klus. Zeker als ik er vervolgens ook weer een mooie overzichtelijke tabel met basisinformatie van wil maken. Daarom vraag ik om wat geduld. Het komt allemaal in orde, maar ik wil mijn dagen niet gestrest achter alleen het beeldscherm doorbrengen omdat het snel af moet. Van die tabel met basisgegevens van alle soorten in ons project in 2014 komt er een mooie versie in Word, waarover iedereen kan beschikken. Maar heb wat geduld en ik probeer ze dan ook in een keer - min of meer - compleet te maken. De lijst zoals ze op bladzijde 8 van dit topic staat wordt via "edit" een van komende dagen bijgewerkt. Het tweede probleem is dat deze draad al vrij lang is en nog heel veel langer gaat worden in het komende tomatenseizoen. Zeker als we ook onze kweekervaringen e.d. gaan uitwisselen. Dus moeten er meerdere draadjes komen om dat allemaal voor iedereen overzichtelijk en behapbaar te houden. Ik denk dat het het beste is om naast dit topic, waarin alle algemene zaken over het project mogen, nog de volgende topics te maken op het forum: Tomaten Zoetekesproject 2014: F1 rassen. Hierin komen alle ervaringen van mensen die F1-rassen zaaien + van mensen die verder kweken met zaden die uit een F1-hybride ras (inclusief de officiële honingtomaat) voortkomen. Tomaten Zoetekesproject 2014: kruisen en veredelen. Zal dit jaar nog niet veel zijn, maar wellicht hebben enkelen (Stan? Ben92? .....) toch al plannen of activiteiten in die richting? We zien wel! (Overigens kan ik me goed voorstellen dat als er veredeld gaat worden, anderen kunnen helpen om zaailingen uit te proberen en mee selecteren...dat kan dan ook in dit topic worden afgesproken en uitgewisseld)Tomaten Zoetekesproject 2014: zaadvaste rassen. Alle teelt-activiteiten en teeltervaringen en later ook smaak ervaringen met alle "gewone" rassen mogen hierin komen. (Voor zover ze op onze werklijst staan!) Dit zijn er heel veel en zal wel een lange draad worden.... Maar ik denk dat het een te grote claim is op het forum en ook te kunstmatig ingedeeld zou zijn, om hier verder in te gaan splitsen. Ik heb overwogen om aparte categorieën te maken voor bijvoorbeeld kas/buiten of vroege of late soorten of naar vorm van de tomaten of.... Maar hoewel het het aantal berichten misschien wel zou stroomlijnen, het geeft ook weer verwarring. Dezelfde soort verwarring als wanneer noemen we een tomaat een "zoeteke" en waar trek je dan de (zeer subjectieve en betrekkelijke) strepen? Ik denk dan: laat maar komen en we zetten alles gaandeweg wel verder op een rijtje. Zie: https://www.moestuinforum.nl/post197865.html#p197865 Tomaten Zoetekesproject: achtergrondinformatie. Hier wil ik alle basisinformatie en interessante achtergrondinformatie over ons project bij elkaar zetten (deels knippen en plakken), waardoor iemand die er nieuw bij komt of snel iets wil terugvinden niet verdwaalt in de enorme hoeveelheid berichten en niet de afzonderlijke bomen, maar het hele bos snel kan overzien.Misschien dat ik in juli of zo, als de eerste rijpe tomaten geoogst gaan worden, nog een apart item open met als titel: Tomaten Zoetekesproject 2014 Proeverij.Wat gaan we bijhouden en elkaar vertellen aan ervaringen? We moeten een midden zoeken tussen wat interessant/relevant is en wat ook doenbaar. Ik ga niemand tot iets verplichten waar hij zelf niet ook plezier in heeft en het nut van inziet. Dus mijn eerste richtlijn is: "Wat jij zelf wilt vertellen".De tabel die ik zal maken (en desgewenst doormailen) met een korte beschrijving van alle rassen in het project, zorgt er al voor dat we niet ook nog van alles hoeven te vertellen over onze planten. Dat helpt al. Wat is interessant om bij te houden voor jezelf en - eventueel af en toe of wat samengevat - te vertellen op het forum?- Wat de bron is van je zaden.- Hoe je teelt(omstandigheden, zaaitijd, opkweek, voeding, standplaats e.d.) - Wat je opvalt aan de bouw, ontwikkeling, groei, bloei, vruchtvorming, gezondheid van de plant(en) en de vruchten.- Wat je kunt vertellen over de smaak van een ras (evt. in vergelijking met een doosje officiële honingtomaten, waar je jezelf eens een keer op kunt trakteren of voor je verjaardag vragen of zo). Een tip: Als je een Moestuinseizoen-blog hebt, kun je daar ook je teeltervaringen met zoetekes (mee-) vertellen en evt. van foto's voorzien. Met een linkje daarnaar in dit topic, is het misschien wat minder werk?! 10 februari 201411 j aangepast door Gast In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 8 februari 201411 j Super dat je zoveel tijd er in steekt Maar elke keer het schema op het forum en in je bestand aanpassen, wordt inderdaad wel heel veel werk! Is het niet een idee om screenshots ervan te plaatsen? Of bijvoorbeeld een bestand (opslaan als .PDF, dan kan iedereen hem sowieso openen) op dropbox of google documents, waarvan je de link dan deelt? Bespaart je onnodig werk > Planten kopen? Doe het bewust!
Geplaatst: 8 februari 201411 j Miljaar, da's niets voor mij zulle. Courage beste man, ge zult het nodig hebben. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 10 februari 201411 j Auteur Naar aanleiding van een vraag in mijn PB box over wat een "beefsteak" is, een lijstje met wat gangbare termen om de vruchtvorm te omschrijven. Vaak komen die termen en dus de vorm ook terug in de rasnaam van een tomaat. Ik zet steeds een link naar een foto op internet met een duidelijk voorbeeld. Pea, erwt, besvorm, currant = hele kleine tomaatjes, min of meer rond. Inderdaad zo groot als een erwtje of een zwarte bes. Cherry is een verzamelnaam voor ronde of ovale tomaten, die een maatje groter zijn. Zoals een kers. http://www.mooiemoestuin.nl/tomaat/black-cherry/ Pear is ook een kleinere tomaat, ongeveer even groot als een cherry, maar dan breed uitlopend aan de onderkant.http://www.mooiemoestuin.nl/tomaat/centiflor/ Langwerpige ovale tomaat ter grootte van een cherry wordt "grape" of een maatje groter: "dadel" genoemd en voor nog wat groter : plum. http://www.mooiemoestuin.nl/tomaat/elfin/ Bij nog grotere formaten van deze vorm wordt van een roma gesproken. (Hoewel dat ook kan slaan op een wat drogere tomaat, die geschikt is voor pasta e.d.) http://www.mooiemoestuin.nl/tomaat/banana-cream/ De meest gangbare ronde, eventueel wat platronde, vorm heeft bij mijn weten geen aparte naam. Meestal wordt de doorsnee-grootte aangegeven of een vergelijking gemaakt. Zoals een golfbal. Toch een naam in Tatiana's database voor gewoon rond: "globe". Bij de wat grotere tomaten komt een hartvorm voor. Breed van boven en smaller naar beneden, uitlopend in een puntje.http://www.mooiemoestuin.nl/tomaat/brin-de-muguet/ Is de hartvormige tomaat wat grilliger en ongelijkmatiger gevormd dan heet dat een "Oxheart".http://www.mooiemoestuin.nl/tomaat2/trska-gora-giant/ Een langgerekte puntvorm, vaak wat grillig, heet "hoorn" of cornu.http://www.mooiemoestuin.nl/tomaat/cornue-des-andes-2/ Is een grotere tomaat vrij plat, meestal met wat onregelmatige uitstulpingen (je ziet er de kamers in terug binnenin, die zich blijkbaar niet allemaal gelijk ontwikkelen) dan wordt dat een "beefsteak" genoemd. In het Nederlands zou "vleestomaat" de vertaling kunnen zijn. Maar die term slaat in Nederland eerder op de smaak en structuur dan op de vorm: veel vruchtvlees, weinig sap en weinig pitten. http://www.mooiemoestuin.nl/tomaat/amana-orange/ "Blokvorm" of "paprikavorm" bestaat ook. In het Engels: "pepper"http://www.mooiemoestuin.nl/tomaat/burgess-stuffing/ In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 13 februari 201411 j Auteur Hier een link naar een heel duidelijk artikel in Wikipedia over wat een heirloom is en de verschillende interpretaties van dat begrip. Helaas alleen in het Engels http://en.wikipedia.org/wiki/Heirloom_plant Bovendien wordt er duidelijk uitgelegd wat het beleid van de Europese Unie is voor het verkopen van zaad. Het verklaart waarom oude en traditionele rassen het vaak moeilijk hebben of verdwenen zijn/verdwijnen. Maar ook het belang van om ze in stand te houden, desnoods in kleine kring. (en m.i. ook de verantwoordelijkheid om dan te zorgen dat de kwaliteit zo hoog mogelijk blijft). In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 14 februari 201411 j Weknow, wat bedoel je precies met de kwaliteit hoog houden? En hoe moet je zoiets aanpakken? Ik stel me er van alles bij voor, maar dat wil niet zeggen dat ik daarmee ook het juiste in gedachten heb Marijke. Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.