Geplaatst: 11 juni 201411 j WHAAAAT 12 meter in de kas en enkele meters buiten?? Ai als ik dat geweten had had ik ze iets meer ruimte gegeven. http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Geplaatst: 11 juni 201411 j Bij de pro's he niet in de huis tuin en keuken kas(serre). Maar 4 meter zou moeten gaan lukken met wat zorg. Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Geplaatst: 11 juni 201411 j dat vind ik nog wel groot!. Gelukkig staat er 1 helemaal op de hoek van het tomatenbed, kan hij alle kanten op. De andere weet ik eigenlijk niet, ik geloof nog in de kas, ik zal hem eens zoeken. http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Geplaatst: 11 juni 201411 j Auteur Tussen de tegelijk gezaaide tomatenrassen groeit de f2 honingtomaat inderdaad vrij groot en heeft ook groot blad in vergelijking met andere rassen. Maar de plant is ook vrij dun en smal in vergelijking met de meeste andere. Hoger dan 2 meter kan ze hier echter niet worden nu. Helaas zal dan de kop er af gaan In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 12 juni 201411 j De honingtomaat f3 had bij mij een extreem trage start, maar lijkt dat nu ineens in te gaan lopen. Hij is duidelijk graag buiten, op de vensterbank deed ie eigenlijk helemaal niks. De f1 stierf als enige in een tray van 78 af. Ik ben wel heel erg benieuwd! Heb ik de tussentijd ook zaden van Matt's Wild Cherry gekregen en gezaaid. Dat werden al snel mooie planten. Schijnen ook erg zoet te zijn en bovendien zeer sterk. Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Geplaatst: 21 juli 201411 j De eerste rijpe tomaatjes van de F2 -----21-7 Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 21 juli 201411 j Absolute aanrader voor liefhebbers van zoet; HoneyDrop. Wat een gave tomaatjes zijn dat. Net snoepjes en een prachtige oranje kleur. Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Geplaatst: 21 juli 201411 j Zo vind ik de soort aardbei tomaat lekker.een Duits merk/soort klein en zoet lekker met een kuiltje onder de tomaat.vorm van een aardbei. Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 8 augustus 201411 j Auteur Pas vrij laat gezaaid: begin april. De eerste proeverij van een klein deel van de tomaten. Voor zover ik zeker 3 vruchten heb kunnen proeven, een eerste beoordeling op zoetheid. Diverse soorten blijken NIET zoet...tenminste in mijn beleving. Daarover vertel ik wat meer in dat andere topic:Tomaten proeven en vergelijk. De blauwe mogen van mij als "zoet" in het project blijven. De rode zouden volgens mij kunnen afvallen. 42 Days smaakt heel behoorlijk en ook best wat zoet. Een soort die vooral gekweekt wordt omdat ze tegen wat meer kou kan en erg vroeg is. Zeker niet een superzoete, maar wel een die misschien als zoeteke voor heel vroeg of makkelijk buiten kan gelden. Bij mij staat ze buiten onder een overkapping. Plant bloeit niet meer, is ca. 60 cm hoog en hangt vol met een 30-tal middelgrote vruchten, waarvan 1/3 rijp is of kleur heeft nu. Black Cherry (gekregen plant) staat in polytunnel. Was enkele weken geleden al tot aan dak gegroeid (2m) en heeft 6 gezette bloemtrossen (deels dubbele). De bruinrode (niet zwarte) vruchten als een pingpongbal smaken zeker niet zoet. Zijn wat melig en vlak van smaak. Cherry Cascade heb ik als struik geteeld in polytunnel en onder afdak buiten. Opbrengst in polytunnel is veel beter. kersjes van ca. 1 cm, die niet allemaal tegelijk rijpen. De plant bloeit nog door. (Niet echt determinate dus, wel struik). De kleine vruchtjes van ca. 1 cm. zijn zeker lekker zoet, met aangenaam licht zuurtje. Laat ze wel echt diep rood worden voor de volle smaak! Plant wordt ruim 1 m hoog (buiten een 80 cm) en bossig. Knapperig, maar geen echt hard vel. Donna F1 is een grote hangende struik. Best in een grote pot. (Mijn 15 liter is eigenlijk te klein) Grote waterbehoefte. Een heerlijke tomaat! Maar absoluut niet zoet! Aangenaam friszuur met heel veel aroma en knapperig. Spat in je mond uiteen. Zeer vroeg eerste rijpe tomaten: zeker 2 weken eerder buiten dan zelfs alle tomaten in de polytunnel. Zeer hoge opbrengst. Heb er al 10-talle geoogst en hangt nog overvol.....maar fytophtora begint nu ook toe te slaan. Ze staat buiten op het terras, niet overdekt. Isis Candy. Is zeker zoet te noemen. Lekker fruitig snacktomaatje. Of ze de vergelijking kan doorstaan met een echt honingtomaatje, kan ik nog niet zeggen. Zou ze daarvoor naast elkaar moeten proeven. Hetzelfde geldt voor de iets kleinere Sweet Orange 2. Die is nog wat fruitiger van smaak. Ik heb er 3 buiten staan, waarvan 1 onder de overkapping. Alleen valt de opbrengst bij mij wat tegen: met 3 trosjes en rond de 20 a 25 tomaten van ca 1,5 cm doorsnede per plant is het op. Zou ze volgend jaar eens in de polytunnel willen proberen. Sungold (een zaadvaste afstammeling van de F1) is vlakker van smaak...ook fruitig en wat zoet, maar toch niet zo lekker als Isis Candy of Sweet Orange 2. Daarom hoeft ze voor mij niet in dit project te blijven..... Sprite heb ik 5x staan, waarvan 1x in de polytunnel. De bloei en vruchtzetting buiten is aanzienlijk beter dan in de tunnel, maar in de tunnel zijn de langwerpige tomaatjes wat groter. Dit tomaatje is droog-zoet maar wel knapperig. Heeft meer iets van een romatomaat in smaak en zal daarom de wedstrijd met een honingtomaat verliezen, denk ik. White Cherry staat bij mij gewoon buiten. Als breed jungelende struik. Klein vruchtje....Goede zoete smaak...zou in dat opzicht een echte kandidaat zijn. Helaas zijn de eerste sporen van fytophtora zichtbaar,,,weet dus niet of ik veel vruchten kan plukken. Tot hiertoe nog maar 4 of 5 rijpe, dus niet heel vroeg, eerder middelvroeg. Gekweekt als stamtomaat zou deze, vermoedelijk, erg weinig opbrengst halen. Jaune Flammee is een middelgrote oranje tomaat. Staat bij mij gewoon buiten. Smaakt lekker en fruitig, best zoet met wat zuur. Maar heeft wel een hard vel, dat in je mond niet makkelijk wordt vermalen. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 8 augustus 201411 j De Golden Sunrise was hier weliswaar de vroegste tomaat, maar helaas ook nogal snel melig. Van de tomaten die hier uiteindelijk vruchten droegen, vond ik Sprite het lekkerst zoet denk ik. Deed het ook prima buiten in de volle grond zonder beschutting. Helaas wel als eerste last van phytophtera Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
Geplaatst: 13 augustus 201411 j Da's apart, bij mij zijn de Black Cherry en Sungold wel degelijk zeer zoet te noemen. Absolute winnaar tot nu toe is de HoneyDrop. Dat is echt een aanrader. Ook Peacevine Cherry is prima zoet en bovendien extra gezond (wordt gezegd, ik kan het niet meten helaas). Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Geplaatst: 21 januari 201510 j Deze kwam ik tegen in de winkel, na wat opzoekwerk vind ik ze enkel terug bij producent/leverancier Stoffels. Het zouden echte zoetekes moeten zijn. Maar weet iemand welke tomaten dit eigenlijk zijn en of die in zaadversie te verkrijgen zijn? Dan kan ik ze testen en de resultaten hier toevoegen Summersun en Blackberry zitten ook in het assortiment, die namen lijken wel erg op hier eerder genoemde zoete rassen.
Geplaatst: 21 januari 201510 j Blackberry ga ik dit jaar telen.Voor veel mensen hoort die bij hun favoriete kerstomaatjes. Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Geplaatst: 14 april 201510 j Artikel over de zoetheid van tomaten in Gardeners' World Magazine. Bzzzz...
Geplaatst: 20 februari 20178 j Ik zit er al maanden op gebrand dit toffe project nieuw leven in te blazen. Wordt dit nog verder gezet dit jaar? Aan welke voorwaarden moeten de rassen voldoen om tot 'zoetekes' te horen? Zoet natuurlijk liefst (dat merken we pas deze zomer), maar ook het formaat van de honingtomaat? Ik zag dat er ook vleestomaten instaan. Ik wil graag meedoen.
Geplaatst: 22 augustus 20178 j Van Honing tomaten F4En F6Volgende jaar wordt F7 en, hopelijk, wordt heirloom. Maar F4 is helemaal anders Dan zullen wij naam kiezen
Geplaatst: 22 augustus 20178 j In welke zin is f4 anders? Andere smaak of vorm? Ik heb jouw f7 gezaaid. Heerlijk zijn ze, vroeg en productief. De zoetste tomaten hier zijn de Sungolds. Op de tweede plaats komen de honingtomaten die ik van je heb. Echt lekker. Dan tigrette, blush en green tiger.
Geplaatst: 22 augustus 20178 j In welke zin is f4 anders? Tja... Enkele, niet vertakte tros, geel-oranje kleur in plaats van rood, niet zoet (of, misschien, nog niet rijp?), minder door aardappel ziekte aangetast... Helemaal niet naar van Honing lijken De anderen F-kes zijn allemaal lekker zoet en lijken op elkaar (met F6 als lekkerst )Maar ja, zaden geoogst, volgende jaar F7 zaaien... Dan, mogelijk, naam geven...
Geplaatst: 23 augustus 20178 j Een paar domme vragen, maar ik zie dat de tomatenplanten van jouw (Yuras) op de foto zwaar door phytophthora zijn aangetast. Ik lees overal dat je die zo snel mogelijk moet weghalen om verdere uitbreiding / besmetting te voorkomen, maar jij doet dat niet. Is daar een reden voor? En zijn de tomatenzaden die je hieruit oogst dan ook niet al bij voorbaat door phytophthora besmet? En moet ik Phytophthora niet zien als meeldauw, dat ook standaard elk jaar opduikt?
Geplaatst: 23 augustus 20178 j @FlupKlopt, veel planten zijn door phytophtora aangetast. Sommige zijn al opgeruimd, sommige nog niet door tijdgebrek. Sommige zijn nog fris genoeg Net als meeldauw, phytophtora is de schimmel en komt elk jaar voor, bescherming kan kas of afdak, om geen natte bladeren en stengel te krijgen.Zoveel ik weet, zaden krijgen geen sporen van deze ziekte...
Geplaatst: 23 augustus 20178 j Hier ook phytophthora, maar ik verwijder elk aangetast blad, zover durf ik het niet te laten komen. Dat de tomatenzaden uit aangetaste planten deze ziekte niet meenemen is mooi, dat wist ik niet.
Geplaatst: 23 maart 20187 j Ik heb nu F6 Piccolo=Honingtomaatjes zaailingetjes staan, dit keer maar vijf zaadjes gezaaid. Ik begon met F3 zaadjes. Helaas heb ik altijd veel last scheuren. Hele trossen die afrijpen zoals hierboven in het plaatje met F4 en F6 van Yuras, lukt mij dus nooit, want dan is een deel van de bloemetjes/knopjes al van de steeltjes gevallen en de rest gespleten. Daarom vond ik het niet erg dat ze mijn Joyn zaadjes kwijt gemaakt hadden, 2.7 kilo trossen, dat krijg ik nooit goed. Mooie grote tomaatjes en flinke trossen Yuras. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 23 maart 20187 j Helaas, heb ik alle "van honing tomaten" zaden kwijt. Hoe en waar - weet niet, mogelijk, per accident naar mijn moeder verkeerde pakketje gebracht, en daar zij ze verdwenen...Alleen F5 gevonden, enige zaakje van die tomaatjes...
Geplaatst: 23 maart 20187 j Bij mij zit er geen merkbaar verschil tussen de generaties en planten, bij jou wel? Anders gewoon F5 zaaien? https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 27 maart 20187 j Helaas, heb ik alle "van honing tomaten" zaden kwijt. Hoe en waar - weet niet, mogelijk, per accident naar mijn moeder verkeerde pakketje gebracht, en daar zij ze verdwenen...Alleen F5 gevonden, enige zaakje van die tomaatjes... O nee. Yuras, ik stuur je dadelijk een pm. Zaadjes F8 komen snel je richting uit. Ze waren heerlijk en heb ze dit jaar opnieuw gezaaid.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.