Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Ik word gek van mezelf!!

Loraine

Recommended Posts

Al daaaagen, weeeeken ben ik aan het nadenken hoe ik de moestuin in zal richten

100derden mogelijke opties heb ik al bedacht

Ik word er kierewiet van.

Ondertussen heb ik eindelijk de indeling van mijn moestuin af

Maar welke vakken moet ik nou hoe gaan bemesten voor welke groentes

Wat word de (voor) hoofd en nateelt?

Welke groentes kunnen het best na elkaar?

Hoe zit het met de standplaats voor de zon e.d.

Kortom de vragen duizelen door mijn hoofd word er gek van

Ik ben ondertussen tot hier gekomen

image17681383664561.jpg

Voor vak 1 en 2 heb ik een bestemming dit moet de vaste plek worden voor de asperges

Dit vak is 1,60 meter diep en 4,85 meter breed

De andere vakken zijn 1,20 meter diep en 4,85 meter breed

En nu moet ik dus de rest van de groentes inplannen waar ik al vanaf 12.00 uur mee bezig ben en wat op deze manier dus nooit af gaat komen zucht....

Groetjes Loraine

"Wat niet kan, moet nog gebeuren."

Logisch nadenken... simpel houden en dus gewoon die wisselteeltvolgorde aanhouden bijvoorbeeld. En gewoon ook zo af en toe wegleggen om het geheel te laten bezinken... Er is gelukkig nog veel tijd tot het volgend voorjaar...

Succes!

Misschien kun je het als volgt doen:

Even een boek/website erbij pakken met een wisselteelt schema. Dan je vakken in 4 of 5 of 6 groepen verdelen (afhankelijk van welk wisselteeltschema je hanteert) Bijvoorbeeld: vak 8,9 en 10 voor wortelgewassen. En dan kiezen/invullen van de soorten gewassen in de verschillende groepen. Dan heb je een basis, waarin je later nog wat kunt verfijnen.

Een groot probleem, breng je zo terug tot kleinere stapjes en die kun je wel oplossen (zonder aan alles tegelijk te moeten denken).

Zou dit voor jou kunnen werken?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

op aanvulling van weknow....

heb je al wel een lijst van wat je echt wilt gaan telen?

dat idd onderverdelen zoals erny zegt in wisselteeltvakken

wat miss. handig is:

maak strookjes met groente en zaai en oogstdata en leg die op je vel neer, kun je nog een hele tijd wat schuiven en veranderen

edit: ik hoop dat je met diep toch echt wel lang bedoeld

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Mensen bedankt voor de reacties

Ik moet van mijn olifant weer een mug gaan maken

Het lijstje van wat ik wil telen is klaar en ingedeeld in groepen

Nu van bijna alles zaai en oogstdata verzamelen

Waar ik de zaden besteld had heb ik alleen gripzakjes met de naam van het zaad gekregen

Daarna ga ik alles op papier leggen en lekker puzzelen

Ik wil oog graag fruitstruiken maar dat komt niet komend jaar maar het jaar daarop pas

Eerst dit maar eens onder de knie krijgen

Hè dank jullie wel .......eindelijk overzicht.......

edit: ik hoop dat je met diep toch echt wel lang bedoeld

Uuh ja inderdaad haha

Groetjes Loraine

"Wat niet kan, moet nog gebeuren."

Haha, ik snap je helemaal hoor! Totaal volkomen en volledig! Ik volg nu een online cursus moestuinieren, waarbij het plannen stap voor stap aan bod gaat komen, dus ik kan het nu even met rust laten in de weet dat het vanzelf voorbij komt. Maar ik was in september al bezig met het plannen, en we hebben onze tuin nog niet eens!

Achja, de voorpret is eigenlijk toch minstens net zo leuk?

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Het kan ook een obsessie worden, waak daar wel voor! Inderdaad even afstand nemen, iets anders doen en niet 's avonds voordat je gaat slapen het plan in kannen en kruiken willen hebben.

Met diepte (1.20 m) en breedte (4.85 m) bedoel je resp. breedte en lengte. Voor het gemak gebruiken we allen deze aanduidingen, om spraakverwarring te voorkomen.

In de praktijk zul je zien dat je met je vaste bedden heerlijk losjes kunt tuinieren en dat het helemaal niet zo strak volgens plan hoeft. Begin gewoon met bemesten en noteer waar de meeste mest op komt. Probeer in die bedden de groentes te zetten die het meest nodig hebben. Vooral tijdens het seizoen kun je improviseren, lege plekken opvullen, nieuwe combi's uitproberen. Als je nu noteert wat waar verbouwd is, kun je in het volgend seizoen pas aan wisselteelt gaan doen. Maar zover is het nog niet. Eerst komt de winterrust, de tijd van voorbereiden. Leuk om plannen te maken maar laat je net gek maken...

vtuinz-02122661383680608.jpg