Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Iemand ervaring met cucamelons?

mijke

Recommended Posts

Ik kwam dit artikel tegen: http://homegrown-revolution.co.uk/savoury-fruit/growing-cucamelons/

Ik was natuurlijk gelijk verliefd Maar voordat ik stel op sprong hiervan zaadjes ga zoeken dacht ik eerst even hier te informeren of mensen ervaring hebben met dit plantje; is ie bijvoorbeeld echt zo makkelijk te telen (in ons klimaat althans)? En is ie echt lekker?

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Kende ze nog niet onder dié naam, had ze zelf van Vreeken's, Marble Mini-Komkommers...

https://www.vreeken.nl/?gclid=CLjO5IuD1LoCFURc3godnA4ACQ

Want... inderdaad heel erg schattig.

Makkelijk te groeien? Ja, en er komen ook veel van die kleine vruchtjes aan.

Smaak? ... dik velletje, veel zaad, komkommerachtig. Erg leuk voor de inmaak.

Goeie inmaak tip trouwens in jouw link:

"Adding an (optional) scrunched up vine or oak leaf will further help ensure a crisp result, as the tannins in the leaves will inhibit natural enzymes within the fruit that can cause softness."

Ah thnx! Wel een aanrader dus ook als gewasje voor de minder ervaren tuinier?

Want dan ga ik bestellen dan ga ik bestellen joepie joepie! Ik vind ze echt heel erg schattig idd

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

daar is het internet verdeeld over zo te zien

Edit: maar bij Dianas Mooie Moestuin heten ze Mexican Sour Gherkins. Het zou zomaar kunnen dus. Maar de plaatjes van google zijn nogal verschillend als je zoekt op mexicaanse komkommer, en sommige artikelen ook? Enfin, die van Diana, dat zijn ze iig wel. En die staan nu mooi op mijn sinterklaasverlanglijstje!

• 2 weeks later...

Ik heb ze vorig jaar ook besteld via de website die Mijke juist liet zien... Ze waren wel prijzig. Ben er ook toen eerst wat over gaan lezen, die James Wong is wel een boeiende man hoor . Bij mij super veel kleine vruchtjes en best smakelijk!

• 10 months later...

Ik ga eerst proberen het plantje over te houden ik heb er maar 1 mocht het niet lukken dan kom ik graag terug op je aanbod.

Knip je ze gewoon af en laat je ze dan binnen overwinteren?

En haal je zelf ook zaad uit de plantjes? Ik heb het geprobeerd maar zaad was iedere keer niet goed.

Ik ga eerst proberen het plantje over te houden ik heb er maar 1 mocht het niet lukken dan kom ik graag terug op je aanbod.

Knip je ze gewoon af en laat je ze dan binnen overwinteren?

En haal je zelf ook zaad uit de plantjes? Ik heb het geprobeerd maar zaad was iedere keer niet goed.

Zo lang mogelijk aan de plant laten zitten.

Een plakkerd erop dan weet je welke je wilt bewaren.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Ze maken als het goed is, dikke wortelstokken aan, die je in de winter in een koele omgeving in een tikje vochtige grond kunt opbergen.

En valt wel mee toch qua groei? Het zijn uberhaupt ielige plantjes vergeleken, met planten uit de komkommer/meloen/pompoen familie en het duurt even voordat ze op dreef komen. Ik heb begin september wat zaad ervan in mijn hydroponische systeem in mijn raam geworpen. die gaan harder dan ik ooit verwacht had. Alhoewel de groei nogal per exemplaar verschilt. De grootste groeier is drie a vier keer zo groot als de andere drie.

Alleen nogal jammer dat ik zelf voor bijtje moet spelen, wil ik er vrucht van hebben. Ze zien er in ieder geval wel heel sierlijk en decoratief uit. Ik ben echt benieuwd hoe ze het gaan doen in de naderende winter.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Ik had m dit jaar en ik vond het een heel leuk en makkelijke plant.

Dat je ontzettend veel vruchtjes krijgt is geen marketingpraatje, ze hangen er echt vol mee.

Ik wil volgens jaar proberen hem tegen een net te laten groeien, ik denk dat dat goed zal werken.

Ik heb ze door de salade gegeten en dan zijn ze erg lekker. Warm is het het vieste wat ik ooit geproefd heb, dan krijg je een smaak die ik nooit meer hoop te moeten proeven.

• 1 month later...

Ik heb die van mij vandaag in een pot gezet om te overwinteren, er zaten echter ook erg grote wortels aan die heb ik ook apart in een pot gezet ik ben benieuwd of ze uit zullen groeien tot nieuwe planten, ik heb een filmpje gezien op YouTube waarin dit wel gebeurde.

• 8 months later...

Hier heb ik zo'n muizenmeloentje en had er van de week het eerste vruchtje af gehaald. Hij was vrij stevig en een beetje zuur (maar niet vies zuur, eerder wat citroen-achtig), maar ook een beetje bitter. Had ik hem te laat geoogst? Dat bittere hoort toch niet?

• 1 month later...
Ik heb die van mij vandaag in een pot gezet om te overwinteren, er zaten echter ook erg grote wortels aan die heb ik ook apart in een pot gezet ik ben benieuwd of ze uit zullen groeien tot nieuwe planten, ik heb een filmpje gezien op YouTube waarin dit wel gebeurde.

Hoe is het overwinteren gegaan?

Ik wil ze hier ook binnenkort uit de grond gaan halen. Ze beginnen nu af te sterven, al even gespiekt, en ze hebben al mooie knollen gevormd.

Yosha: Ik hoop dat je nog een paar goede hebt kunnen proeven. Ik vind ze zelf heel lekker. Perfecte snack.

Hier zijn de vruchtjes de afgelopen paar weken, wel wat muffig/bitterig geworden, en een raar nasmaakje gekregen. Ik mot ze in ieder geval niet meer.

Ik heb gemerkt dat je ze voor de zaadwinning, lang moet laten hangen, eigenlijk totdat ze uit zichzelf naar beneden vallen. Pas als ze gelig zijn geworden, en zachte vruchtjes hebben, zijn de zaden rijp. Eerder heeft weinig zin. En dat duurt lang!

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz