appelsientje 60 Geplaatst: 6 januari 2014 Geplaatst: 6 januari 2014 @ Ken, koeler en lichter wegzetten, misschien verpoten, óf de grond rondom wat verhogen met wat fijnzou ook al direct wat verdunde vloeibare mest geven, vooral stikstof en kali. gezeefde aarde? Ik Van mijn drie op 22 december gezaaide reuzen is er sinds gisteren - ruim twee week later dus - één dwergje boven de zaaigrond komen koekeloeren met z'n bleke stengeltje. Ik heb het potje nu net naar de kas verplaatst, koel en licht. De soort is winterhard dus als het koud gaat worden overleven de zaailingen het wel denk ik. Die verdunde mest kan ik dan kamerplanten mest geven? Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!
Bit Geplaatst: 6 januari 2014 Geplaatst: 6 januari 2014 @Appelsientje. Is de prei een kamerplant ? @Kenhemmer. Ding staat te ver van het raam af. Te warm ook. Je kan dat zien aan de bleke stengel. Ding gaat veels te hard en valt van z'n eigen gewicht om. Quote
HuubvG Geplaatst: 6 januari 2014 Auteur Geplaatst: 6 januari 2014 (aangepast) @ Appelsientje, ja als je geen bezwaar hebt tegen chemische aardolieproducten in je groenten kan dat. Je kunt echter ook brandnetelgier maken, volgens mij zijn er wel brandnetels momenteel. Met een paar dagen heb je dan gier. @ Bit, de prei is een plant en staat in de kamer, dus... ( om jouw retorische vraag aan iemand anders maar met een plaatsvervangend koekje te beantwoorden...) 6 januari 2014 aangepast door Gast Quote
kenbeimer Geplaatst: 6 januari 2014 Geplaatst: 6 januari 2014 Het is er niet warm, maar ik zal hem dichter bij het raam neerzetten en op zoek gaan naar vloeibare mest. Ik heb nog ergens een grote pot met vloeibare mest staan. Wellicht bij mijn slaapkamer raam, daar is 's ochtends en in de middag minder direct zonlicht, maar later in de middag wel. Is ondersteunen verstandig? Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
Bit Geplaatst: 6 januari 2014 Geplaatst: 6 januari 2014 buiten zetten lijkt mij slimmer eigenlijk ( niet in de regen ) = lichter en goed koel nu. Persoonlijk word ik helemaal kriegel van zaaisels die nu binnen staan, te warm en ook nog es te donker. Dat bedoel ik niet persoonlijk hoor, absoluut niet. Maar iedereen kan dat toch zelf bedenken dat een zaaisel zó vroeg gezaaid nu absoluut koel/ koud en zéér licht moet staan ? @ Kenhemmer. Je zegt; de prei staat absoluut niet warm. Oké, maar heb je een thermometer in de buurt ? Al staat ie dus in een onverwarmde ruimte, prima. Maar in die ruimte is het snachts ? 9 a 12 graden ? Dat is dus te warm. Lijkt mij hoor. Quote
henkg Geplaatst: 6 januari 2014 Geplaatst: 6 januari 2014 Nu al bijmesten?Misschien wel een heel klein beetje als je in heel arme grond gezaaid hebt. Potgrond, al dan niet gemengd met zand, of zaai en stekgrond moet toch voldoende mest bevatten voor zo'n miezerig klein plantje, nog voor een paar weken.Mijn idee: Laat dat plantje maar wortels maken, op zoek naar voeding die veelal nog wel in de grond zit. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
appelsientje 60 Geplaatst: 6 januari 2014 Geplaatst: 6 januari 2014 @ Bit Het lijkt me niet verstandig om zaailingen zo vanuit de kamer buiten neer te zetten ik ga ze eerst maar naar de slaapkamer verhuizen en dan naar het kasje buiten die ik dan 's nacht open laat staan zolang het niet vriest.En dan nog ff over de mest kan ik ook koemest korrels gebruiken ik laat dan bijvoorbeeld 2 korrels weken in water en dat dan verdund geven? Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!
HuubvG Geplaatst: 6 januari 2014 Auteur Geplaatst: 6 januari 2014 Ken, op jouw vraag:is ondersteunen verstandig?heb ik als volgt geantwoord:... ... , misschien verpoten, óf de grond rondom wat verhogen met wat fijn gezeefde aarde? De prei komt dan dieper in de grond te staan.Had je dit niet opgepikt als antwoord op je vraag? De grond rondom dient dan dus ter ondersteuning, zodat je er geen stok bij hoeft te zetten. @ HenkG, de prei is gulzig, behoeft erg veel mest. In mijn zaaigrond zit volgens mij nauwelijks of nihil voeding. De tere zaailingen zijn al gauw overbemest. Maar ik durf het wel te wagen om bij het water dat ze nu krijgen, van onderen toegediend, een heel klein beetje groeistoffen te doen. Het potjes met 3 zaailingen staat op een tissue en daarop komt het gietwater. Quote
kenbeimer Geplaatst: 6 januari 2014 Geplaatst: 6 januari 2014 Sorry, ik ben soms wat traag van begrip. Ik ga dat eens proberen en ook wat mest geven zoals anderen aan raadden. Ik heb hem nog niet verplaatst naar mijn slaapkamer, want weet niet zeker of dat goed idee is. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
henkg Geplaatst: 6 januari 2014 Geplaatst: 6 januari 2014 (aangepast) Gezaaid op 15 december. Nu: Eén plantje slechts, een beetje iel, maar niet wittig. Of het echt iel is kan ik niet zeggen: tot nu toe is de enige prei die ik ken die uit de winkel. Staat nog even erg warm (huiskamer), wel met voldoende LED licht. Liever zette ik hem (haar?) nu iets kouder, maar buiten (de enig andere optie) vind ik nu -en zeker binnenkort- te koud en nog even te donker.Daarnaast is dit een zaai probeersel. Pas over een weekje ga ik "echt" zaaien. 6 januari 2014 aangepast door Gast Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
kenbeimer Geplaatst: 6 januari 2014 Geplaatst: 6 januari 2014 Welke temperatuur is goed? Ik heb kamer temperatuur of buitentemperatuur, thats all I got. // grond opgehoogd en potje in mijn slaapkamer gezet, waar het iets koeler is als in de woonkamer, vlakbij het raam. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
appelsientje 60 Geplaatst: 6 januari 2014 Geplaatst: 6 januari 2014 @ Bit Het lijkt me niet verstandig om zaailingen zo vanuit de kamer buiten neer te zetten ik ga ze eerst maar naar de slaapkamer verhuizen en dan naar het kasje buiten die ik dan 's nacht open laat staan zolang het niet vriest.En dan nog ff over de mest kan ik ook koemest korrels gebruiken ik laat dan bijvoorbeeld 2 korrels weken in water en dat dan verdund geven? @ Bit, ik heb nog geen antwoord gehad over deze vraag..... Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!
HuubvG Geplaatst: 6 januari 2014 Auteur Geplaatst: 6 januari 2014 Wil je Bit nou gaan dwingen om een antwoord te geven? Quote
appelsientje 60 Geplaatst: 6 januari 2014 Geplaatst: 6 januari 2014 Ik wil helemaal niemand dwingen om een antwoord te geven...maar ik heb geleerd dat als je wat gevraagd word je er netjes antwoordop moet geven! EN ik dacht dat dit een forum is waar mensen elkaar helpen met hun kennis Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!
Erny Geplaatst: 6 januari 2014 Geplaatst: 6 januari 2014 Oehh... daar moet je in specifiek dít topic wel mee uitkijken... het is hier namelijk toegestaan én gewoonte om valse adviezen te geven teneinde je tegenstanders uit te schakelen... Denk dat het vooral slim is om zelf via internet aan het speuren te gaan naar wat je wilt weten... Veel veiliger... Quote
Bit Geplaatst: 6 januari 2014 Geplaatst: 6 januari 2014 Ja goeiemiddag. Ik mag toch wel even een middag wat ánders doen ? Even je vraag bekijken hoor ( ben ik de enige die je vraag kan beantwoorden ? nee toch ? Heb hoogstens 2x in me leven eerder prei gezaaid !! Ik koop die dingen altijd potlootdik Gedoe met die dingen. Nee, sorry Appelsien. Geen mest. Althans: zou ik niet doen. En ik zou niet binnen zaaien. Of misschien wél, maar dan gelijk na ontkiemen koel / koud = naar buiten toe, maar droog. Zo licht mogelijk ( volgens mij herhaal ik alles , maar oké )Henkg had trouwens al geantwoord. En daar was ik het mee eens. Dan hoef ik dat niet te herhalen toch ? Wel fantastisch dat ik als autoriteit wordt gezien op zaaigebied ( bén ik natuurlijk ook wel ) , maar eigenlijk bén ik het helemaal niet op groente-gebied. Mijn wortelen zijn vorig jaar mislukt. De knolvenkel, daar was ik te laat mee. De sla is 3x mislukt ( ook 3 x wél gelukt ), de kolen zijn 2x mislukt ( en 3x gelukt ) enz enz. Ik koop graag plantjes Dus mijn 1e foto over 2 maanden van de prei, zul je zien : tjeemp.... die zien er mooi en goed uit !! Hoe doet die Bit dat toch ? naahhhh..... dan weet je nu vast.... hoe ik het ( niet ) doe Quote
Nielsie_b Geplaatst: 6 januari 2014 Geplaatst: 6 januari 2014 Moet je ze nu binnen op een koele plek zaaien want ik snap niet goed waar ik ze moet zaaien? Quote Ik ben een moestuinnier in hart en nieren Kijk naar Niels' seizoen
Bit Geplaatst: 6 januari 2014 Geplaatst: 6 januari 2014 Je mag dit hele topic eerst even doorlezen ( tja. inkoppertje ) Quote
Jorg Geplaatst: 6 januari 2014 Geplaatst: 6 januari 2014 @kenbiemer, appelsientje, nielsb, het is een wedstrijd. Een beetje eigen onderzoek en experiment mag wel. Genoeg te lezen in boeken of op internet. Lezen en experimenteren is nog leerzaam ook Quote
greetje Geplaatst: 6 januari 2014 Geplaatst: 6 januari 2014 ik zou ze op een coole plek zaaien! Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
kenbeimer Geplaatst: 6 januari 2014 Geplaatst: 6 januari 2014 @kenbiemer, appelsientje, nielsb, het is een wedstrijd. Een beetje eigen onderzoek en experiment mag wel. Genoeg te lezen in boeken of op internet. Lezen en experimenteren is nog leerzaam ook Ja, een wedstrijd wie de dikste kweekt. Hoe meer zielen hoe meer vreugd. Zonde om plantjes dood te laten gaan. Als ik anderen kon helpen om de plantjes in leven te houden, had ik dat ook gedaan. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
HuubvG Geplaatst: 6 januari 2014 Auteur Geplaatst: 6 januari 2014 @ Beste Ken, er is maar één prijs te winnen, dus er moeten wat afvallers zijn... Laat ik nou uitgerekend voor de hoofdprijs gaan, probeer da anderen fijntjes met een kluitje prei het riet in te sturen, door te zeggen bijvoorbeeld dat de kleine tere plantjes heel veel mest nodig hebben. En Bit heeft mij zijn geheim toevertrouwd dat hij al zijn 15 zaden al in een verwarmde couveuse heeft staan en dat ze al een omtrek van 4 cm hebben. Het grootste geheim is van iemand die een paar zakjes zaden van de reuzeprei heeft besteld, en er nu een paar honderd zaait, volgende maand weer een paar honderd, etc... En zo... Quote
Mibo Geplaatst: 6 januari 2014 Geplaatst: 6 januari 2014 Ik krijg hele spannende aanwijzingen via google translate! Klop terug de buit en werken in een kruiwagen van goed verteerde mest, zodat de meerderheid van de mest binnen 10 cm van de bovenkant van de sleuf. In maart Tilth zachtjes de bodem op de top van de geul..... Of het dikke preien worden weet ik niet, maar hier moet wel wat moois uit komen! Quote
appelsientje 60 Geplaatst: 6 januari 2014 Geplaatst: 6 januari 2014 Tjaaaa mannekes ik ga maar op mijn eigen gevoel af....... Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!
Frans Geplaatst: 6 januari 2014 Geplaatst: 6 januari 2014 [quote="HuubvG"]Het grootste geheim is van iemand die een paar zakjes zaden van de reuzeprei heeft besteld, en er nu een paar honderd zaait, volgende maand weer een paar honderd, etc... En zo... [/quote] Ik snap niet dat die 'iemand' zoveel moeite doet terwijl hij dan nog steeds een gerede kans loopt dat het niks wordt. Ik speel op safe en haal daarom mijn kampioen gewoon eind van het jaar kant en klaar gekweekt in GB op. Bewijs maar eens dat ik hem niet zelf gekweekt heb. Jullie denken toch niet dat ik een hoop tijd aan deze wedstrijd ga besteden zonder te weten of er wel een kampioen in mijn tuin wil groeien ? Wil iedereen alsjeblieft gedurende het seizoen zoveel mogelijk foto's (en vooral de maat) van zijn preien plaatsen zodat ik een beetje kan inschatten welk formaat prei ik moet importeren ? Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.