Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Teeltwedstrijd reuzeprei "Mammoth Pot"


HuubvG

Aanbevolen berichten

Hier staat wel hoe groot ie is.... in vierkante inches...

 

"His single pot leek came in at 274.22 cubic inches, surpassing the previous record of 204.59 cubic inches, which had stood since 2011. His two pot leeks measured a whopping 457.72 cubic inches. The previous record, set in 2011, was 375.31 cubic inches."

 

“It is great,” he said. “I am very pleased.”

 

Geoff put his achievement down to dedication and he will be taking his biggest leek to Warkworth’s Hermitage Inn on Saturday, to display from around noon, when the venue hosts a leek show.

 

He believes his records will be tough to beat.

 

“They have smashed the previous records really. So I think my records will stand for a long time,” he said.

 

Geoff is no stranger to success. In 1991, he won the world championships with three pot leeks, which came in at 356 cubic inches."

 

En nog een uitspraak van een winnaar in een ander artikel voorspelt niet veel goeds voor jullie relaties het komend jaar:

“My secret to winning is to pay them lots of attention. I treat my leeks better than I treat my wife.”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er waar is dan de foto waarop te zien is dat er nog niets te zien is van je zaadje Ken ? We willen natuurlijk wel het bewijs hebben dat wij ons nog geen zorgen hoeven te maken.

 

Bij een klein aantal zaden , waarvan een gedeelte ook nog eens niet zal blijken te kiemen , is het naar mijn mening verstandiger om de zaden eerst voor te kiemen alvorens in de grond te plaatsen. (Oeps ... daar gaat het geheim van mijn zo zorgvuldig geplande strategie ).

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Frans, bedankt voor de tip. Dus eerst voor kiemen ? dat is toch de zaden een week of twee in een bak met water laten staan ? of niet soms ? goed dat ik dat weet dan kan ik de jou gevraagde te ontwikkelen wikkel mogenlijk wel zelf gebruiken voor mijn "Preissoep" (Die kampioenssoepwikkel met 100% Mammoth pot prei)

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stan

Dat voorkiemen is natuurlijk bloedserieus bedoeld zoals iedereen ongetwijfeld wel heeft begrepen . Alleen jammer dat ik even zo loslippig was en mijn mond voorbij praatte. Weg dus een deel van mijn geheime strategie.

 

Maar vooruit dan. Hier een van de mogelijke methodes van voorkiemen al heb ik zelf eerlijk gezegd toch wel een voorkeur voor een andere methode.

 

De zaden hebben eerst een warmteboost nodig . Daarom kortstondig frituren op een temperatuur van minimaal 150 graden . Na afkoelen de zaden schoonmaken met terpentine. Als er dan na het in de grond plaatsen een preiplant tevoorschijn komt ben je met recht een ware kampioen waarbij de prestaties van anderen , ongeacht de omtrek die ze met hun prei behalen , zullen verbleken.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

N I E T S

 

Helemaal nop, nada, niets. Diepe rust hier voor de zaadjes. Lekker laten uitslapen die zaadjes. Diep weggestopt in hun groentelade-bedje ga ik eind januari wel es kijken of ze nog wakker willen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een van de drie testkonijnen is al opgekomen. Nu zes dagen na zaaien. Niet voorgeweekt, geen bodemverwarming. Gewoon bij huiskamertemperatuur, zelfs vergeten om af te dekken met folie:

IMG0217k41241387620219.JPG

 

Mijn eerste wedstrijdresultaat is dus: 1,0 mm diameter (omtrek niet gemeten, wel berekend: 3,14 mm). Voorlopig sta ik bovenaan!

aangepast door Gast

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rustig aan Greetje. Wie zegt dat het geen groen geverfd draadkrammetje is dat Henk in de grond gestoken heeft ? Henk moet eerst maar eens laten zien dat er worteltjes aan zitten door dat 'ding' even uit te graven. (Goed voor je plantje Henk , wordt hij hard van !)

 

En wat mijn eigen zaden betreft ... die houden net zoals die van Bit nog even een winterslaap . Door dat uitrusten zullen het tegen de tijd van ontkiemen echte mpb's (*) geworden zijn en explosief tot ontwikkeling komen.

 

(*) Mammoth Pot Bomb . Het nieuwe woord in de Dikke van Dale voor 2014.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een van de drie testkonijnen is al opgekomen. Nu zes dagen na zaaien. Niet voorgeweekt, geen bodemverwarming. Gewoon bij huiskamertemperatuur, zelfs vergeten om af te dekken met folie:

IMG0217k41241387620219.JPG

 

als je toch naar deze foto van henk kijkt......

wat een kracht heeft dan eigenlijk zo'n klein zaadje tussen die voor hem/haar grote stenen!

daar zijn wij mensen dan toch maar nietig bij!

zomaar een "overdenking" van de greet.......

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ik ben om nu ik dit zo zie... Er gaan tóch drie zaadjes aan geloven. Ik heb wat teruggebladerd in dit topic en gegoogeld op 'prei, zaaien' en ontdekte dat de mammoth pot net zulke behandeling vraagt als gewone (winter)prei, winterreuzen bijvoorbeeld. Er wordt weleens gesproken over inweken, zo'n 12 tot 24 uur.

 

prei00473081387653990.jpg

Ze worden morgenavond toegedekt, nat gemaakt en donker weggezet. Overmorgen kijken of ik aan zaai/stekgrond kan komen, dan gaan ze over.

 

Tot mijn verbazing had nog welgeteld 15 van deze potten in huis. Ik heb ze schoongemaakt met heet water, het kalk van de randen (leidingwater) met schoonmaakazijn verwijderd en ze zijn weer als nieuw. In ieder potje past een preitje! Maar deze eerste drie gaan met z'n drieën eerst in één potje.

 

prei00368821387653980.jpg

 

Mochten ze volgend jaar doorschieten omdat ze te vroeg gezaaid zijn, dan is dat niet erg. De teelt van mijn preien gaat ook na de wedstrijd - begin november 2014 - door, wil er zaad uithalen om mee door te kweken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog niets, misschien maar eens tweede proefzaadje gaan zaaien en de boel afdekken? Ik wacht nog een paar dagen en dan gaat kandidaat 2 eraan geloven. (Hoelang duurde het voordat 1e zaadje ontkiemde bij jullie)

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een dag of zes Ken, weekje zo ongeveer. Prei is geen lichtkiemer maar meer een donkerkiemer, dus heb je het zaadje goed ondergestopt? Temperatuur goed? Niet te koud? Prei moet in warmte ontkiemen.

 

Ik zou je eerste zaadje laten zitten en er nog eentje bij doen als ik jou was. Misschien komt het eerste zaadje ook nog wel op. Nu we het met weinig zaden moeten doen, wordt zelfs de start al spannend. Je kan nu niet een handvol zaad uitstrooien en maar zien wat ervan komt, nee, ieder zaadje is er één. Heeft ook wel wat vind ik.

 

Bij mij nog niets te zien na 4 dagen in de zaaigrond (+ daarvóór 1 etmaal geweekt).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...