Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Heb al enkele weken niks meer gedaan in mijn moestuinbak op pootjes, nu wilde ik hem een beetje gaan opruimen en winter klaar maken.

Maar nu kom ik opeens een heleboel "maden" oid tegen.

Ik dacht eerst dat ze alleen aan de ene kant vd bak zaten. (daar had een kat gepoept )

Maar nu zie ik ze ook aan de andere kant in de bak (waar een net overheen zit).

Ze zitten net onder de bovenste laag en ze zitten echt met "bosjes" bij elkaar.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen:

Wat zijn het?

Waar komen ze vandaag?

Is het ongezond, schadelijk? Zo ja hoe kom ik er vanaf.

Hieronder een foto ervan:

foto77461384082636.JPG

Geplaatst:

Ik kan het niet heel goed zien, maar dit lijken mij larven van een keversoort. Hoeft niet schadelijk te zijn. Kan je er eentje pakken en een duidelijke (macro)foto maken?

Groet,

Geert-Jan

Geplaatst:

Ja, lijkt me emelten. Kun je een paar dagen 1 of 2 kippen in laten scharrelen als natuurlijke bestrijders?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Oké het zijn dus emelten, bedankt voor het identificeren.

Deze zomer hadden we hier veel langpootmuggen, dus klinkt wel logisch.

Als ik niks doe, heb ik dan volgend jaar een muggenplaag?

T ziet er vies uit, het zijn er heel veel, dus wil er graag iets aan doen.

Kippen gaat denk ik niet lukken, bak is maar 1 bij 2 meter.

Er zit nu gaas over het grootste gedeelte tegen de vogels, als ik dat weg haal en dan vogelvoer in mijn bak strooi, zouden de vogels de emelten dan ook meteen opeten?

Geplaatst:

Emelten doen er zo'n 3 jaar over voordat ze in een langpootmug veranderen. Wat ze vooral doen is je plantjes van onder af aanvreten. Dus dan kan je mooie slakropje zomaar in 1 nacht weg zijn.

Dus ik zou ze gewoon uit je moestuinbakje verwijderen en ergens op een grasveld gooien.

Geplaatst:

Vooral in bakken met lekker losse grond, die ook meestal lekker vochig zijn enzo, zitten dit soort larven heel veel. Zo ook de taxuskever-larve ( kleiner, witte ) die je veel zal tegenkomen in het voorjaar. Heerlijk schadelijk vooral in het voorjaar bij jonge plantjes, en deze emelten eigenlijk wel het hele seizoen door. Typisch iets voor moestuinen, grasvelden en vooral bakken.

Geplaatst:

@ M op Pootjes

Vogels inschakelen vind ik zo gek nog niet. Gaas weg. De bovenste 20 a 30 cm geregeld wat omscheppen. En er vogelvoer strooien + bijv. halfrotte appels leggen. De vogels die je wilt zijn vooral soorten als spreeuwen, merels, kramsvogels, koperwiek...misschien kauwtjes... Soorten die gek zijn op wat grotere insecten. Daarnaast misschien zelf ook iets met de hand verwijderen, waar je kunt.

Zou al heel veel aan de overlast moeten doen.

Iemand een idee voor een milieuvriendelijk ander middel tegen emelten?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Als het om een hele moestuin gaat dan kan je die natuurlijk niet helemaal zelf zuiveren maar een bak van ocharme twee m² kan je toch gemakkelijk zeven en er alle maden en emelten met de hand uit halen? Of heb je schrik van vuile handjes?? Die beesten bijten u echt niet hoor, maar naar het schijnt zijn ze wel lekker als ze knapperig gebakken zijn.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Bedankt voor de tips.

Hier zitten veel vogels, dus die ga ik lokken met appels ed.

Papavers lijkt me ook een goede optie, iets voor als ze er in het voorjaar nog steeds zitten.

Ik lees dat de emelten niet dieper zitten dan 5 cm, dus begin van het voorjaar kan ik altijd de bovenste laag eraf (laten) scheppen.

Heb zeker geen schrik voor vuile handjes, maar heb niet voor niks een kleine verhoogde bak (rolstoel).

Dus probeer het werk in mijn tuintje zo licht mogelijk te houden zodat ik het zelf kan doen.

Mijn moeder zij ook al dat ze eiwit rijk zijn, dus heb al voor gesteld dat ik ze voor haar zou bewaren! eetsmakelijk.

• 2 weeks later...
Geplaatst: (aangepast)

De vogels doen het werk voor me!

Heb wat voer gestrooid en een bolletje gehangen, nu zijn de vogels druk bezig met het eten van het zaad en dus meteen de emelten.

Vinkje, roodborstje, merel, pimpelmeesje, kauw enz.

Ik word helemaal vrolijk van al die vogels voor mijn raam.

Dus twee vliegen in 1 klap!

Op de foto een meesje een vinkje en een merel.

vogels77351385047431.JPG

aangepast door Gast
Geplaatst:
Emelten doen er zo'n 3 jaar over voordat ze in een langpootmug veranderen. Wat ze vooral doen is je plantjes van onder af aanvreten. Dus dan kan je mooie slakropje zomaar in 1 nacht weg zijn.

Dus ik zou ze gewoon uit je moestuinbakje verwijderen en ergens op een grasveld gooien.

Emelten vreten toch ook je graszoden kapot ?

Kippen blijft de beste oplossing denk ik.

Er bestaan aaltjes tegen deze emelten :

http://www.ecostyle.be/aaltjes_tegen_emelten

Even opgezocht, geen ervaring mee :

http://www.pireco.nl/nl/Alternatief-voor-Bestrijdingsmiddelen/Gras/Gramisec/Engerling-Emelten-Rouwvlieg.php

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...