Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Plaatsen van een kas/serre

familymen

Recommended Posts

Goede avond allemaal,

Ik ben dus van plan om een serre/kas te plaatsen en zit nu met een dilemma, ik denk eraan de Venus 6200 te kopen. Nu kun je die krijgen in 3 mm tuinglas of in 4 mm polycarbonaat plaat. Tot mijn grote verbijstering is de kas met het tuinglas goedkoper als die met polycarbonaat platen - welke raadden jullie me aan en waarom?

Alvast bedankt voor de feedback

Ik zou je ook aanraden om voor glas te gaan, geen twijfel over mogelijk wat mij betreft. Waarom, grotendeels een persoonlijke mening maar enkele argumenten: glas verweert niet, laat meer licht door, het verschil tussen warmte vasthouden met poly is niet van groot belang/verwaarloosbaar, glas ziet er mooier uit, is duurzamer (of in ieder geval beter herbruikbaar), ...

Ik zou voor polycarbonaat gaan. Weer. Maar daarin is een grote keuze van veel fabrikanten en in allerlei kwaliteiten.

Het door Robo gesignaleerde probleem (ze waaien er uit bij storm) hoort bij de dunnere plaatjes, die niet met een kliksysteem vastzitten. De betere = duurdere "lijn" van meerdere fabrikanten heeft dit probleem echt niet. (Daar is garantie 5 of zelfs 10 jaar) Wel zou ik altijd een bijhorend metalen fundament kopen.

Grote voordeel is gewicht en onbreekbaarheid. Polycarbonaat van goede kwaliteit wordt niet broos zoals glas en juist daarom is de kas relatief makkelijk te verplaatsen of elders te herbouwen. Ook nog na 10 jaar. Echte nadelen zie ik niet. Ze zijn er zelfs in groen gegalvaniseerd.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Ik zou zelf altijd voor glas gaan. (ook wel een persoonlijke voorkeur trouwens)

Hoe zit het met de lichtdoorlaatbaarheid van polycarbonaat? Ben laatst op een niet zo zonnige dag in een kas(je) van poly geweest bij een kennis, en ik vond het er niet zo licht binnen als in mijn eigen kas met glas erin.

Juist in de jaargetijden met minder krachtige zon (vroeg voorjaar en najaar) heb je het meeste profijt van je kas tov volle grond, en heb je het meeste licht nodig, en wil je dus veel lichtopbrengst, om de planten nog te laten groeien.

En voor het eruit waaien: zet de kas niet met de deur richting de kant waar de storm altijd vandaan komt, als het dan eens hard waait en je bent vergeten dat de deur nog open stond, waaien er vaak wel platen uit, of het nu glas of kunststof is...

Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

leuke discussie,

als het uitwaaiprobleem is opgelost (@Wino) heeft PC voor en nadelen ten opzichte van glas, onder andere:

voordelen: lichte constructie, minder gevaarlijk, geen ultraviolet in je kas (dus minder beestjes), beter isolerend dus meer warmte, levensduur van goede PC 15 jaar

nadelen: tot 12 % minder licht, geen uv (dus soms mindere bloemkleur of meer fileren van sommige planten), lastig om de goede soort PC te vinden, duur, bijen verdwalen in je kas

bron

Interessante bron, Robo! Weer wat opgestoken.

Ook al slecht het de discussie niet en zet allerlei voor- en nadelen op een rijtje, het is interessant om die in ieder geval beter te kunnen inschatten.

Ook de derde optie naast kasje met glas dan wel polycarbonaat, die in dit topic nog niet ter sprake kwam, namelijk die van een kunststof tunnelkasje, komt hiermee nog in het vizier. Ook hierin zijn er meerdere kwaliteiten in materiaal en afwerking. Je ziet ze veel bij kwekers. Prijs is lager en windvastheid is goed. Duurzaamheid van het (vervangbare) plastic is wat minder.

Momenteel heb ik het geld ervoor niet, maar voor pakweg 500 Euro voor een degelijke is dat wel een optie, waar je bij een behoorlijk kasje met glas of pc toch op het dubbele moet rekenen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Edit @ bio-fee, klik even op 'bron' onder Rob0 zijn bericht...

Dat van die bijen is in de industriële kassen misschien een punt, maar ik zie niet zo vaak bijen in mijn hobbykas, eigenlijk nooit. Zelfs geen verdwaalde.

Even terug naar PC <> glas, een nadeel van PC vind ik dat het uitzet bij warmte en krimpt bij koude. Je kunt nog zo'n degelijke kas bouwen en de PC panelen nog zo vast zetten, door het uitzetten en krimpen zit het eigenlijk óf te strak, óf te los.

• 2 weeks later...

Nog eventjes een extra vraagje ivm met het plaatsen van een kas/serre, de serre wordt dus eentje van 2.57 x 3.84 m. Wel zit ik met een probleempje omdat de grond schuin afloopt en ik op de totale breedte van 2.57 m met een hoogteverschil zit van 19 cm

Ik moet de achterkant dus ophogen, of vooraan gaan uitgraven...

Achterkant kan niet opgehoogd worden met aarde, dus enigste oplossing ik momenteel heb bedacht is fundering gieten (wat veel werk en tijd in beslag neemt - ps slechte rug)

Of ik moet vooraan uitgraven....

Wat zouden jullie doen?

Hoe je het ook doet, zorg ervoor dat de kas zelf 100% waterpas komt te staan, om o.a. breuk in je glas te voorkomen.

Het makkelijkst is het om stoepbandjes in te graven, en dan vooraan een cm of 10 afgraven en met die grond achteraan 10 cm ophogen?

Zorg eventueel voor een iets hogere (maar wel stabiele!) fundering, zodat je eventueel alleen de hoogte van de fundering hoeft uit te vlakken, en de grond gewoon schuin kan blijven liggen. inderdaad bijvoorbeeld door deze ter plaatse te (laten) storten.

Wat is trouwens de reden dat de achterkant niet opgehoogd kan worden?

Oudholland

Hoe je het ook doet, zorg ervoor dat de kas zelf 100% waterpas komt te staan, om o.a. breuk in je glas te voorkomen.

Het makkelijkst is het om stoepbandjes in te graven, en dan vooraan een cm of 10 afgraven en met die grond achteraan 10 cm ophogen?

Zorg eventueel voor een iets hogere (maar wel stabiele!) fundering, zodat je eventueel alleen de hoogte van de fundering hoeft uit te vlakken, en de grond gewoon schuin kan blijven liggen. inderdaad bijvoorbeeld door deze ter plaatse te (laten) storten.

Wat is trouwens de reden dat de achterkant niet opgehoogd kan worden?

Die reden is dat achteraan een boorsteen staat ter afschijding van de beukenhaag en die boorsteen staat maar 8 cm boven de huidige grond of ik moet een extra boordsteen plaatsen een 10 cm van waar de fundering komt, maar dan moet ik helemaal rond de serre gaan, toch? Hier beetje foto,s van de huidige situatie:

DSC009959811385565748.jpgDSC010099541385565756.jpgDSC010290491385565765.jpgDSC010370231385565772.jpg

Je hoeft de grond aan de buitenkant niet perse op te hogen, alleen in de kas eventueel. Maar ook dat is niet perse nodig.

In dat geval moet je niet je randsteen gaan ophogen, maar de fundering van de kas.

Bepaal op welke hoek van de kas de grond het hoogste ligt, en trek vanuit daar de fundering waterpas.

Dan ligt deze op het laagste deel een cm of 20 boven de grond, maar dat is niet erg, mits deze ook nog onder de grond zit voor de stevigheid.

Oudholland

En als je daar op die boordsteen gelijk je kas op plaatst, heb je direct een stevige fundering.

Zou dat gaan denk je? Die boordsteen is maar 6 cm breed, ik had gedacht om tegen de boorsteen op te vullen met aarde zodat het gehele oppervlak waterpas komt te staan om achteraf voor de boordsteen de fundering (aluminium profiel) te leggen...