Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Yep ik ben blij met de foto`s van Bit. Zo gaan mijn moeren ook goed. Ik ben blij dat ze het allen goed doen, en dat ik niet voor niets mee ben gaan vissen op die koude dag.

Ik giet de wijnazijn aan zoals Nynke, maar ik wiebel daarna met een houten lepelachterkant de moer weer wat ophoog. De moer gaat inderdaad heel goed, de azijn heb ik nog niet geproefd.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Nynke, ik heb hetzelfde als jij, giet de wijn ook voorzichtig langs de rand bij. En heb dus ook moer in laagjes...

Ga haar volgende keer ook maar een beetje ophijsen...

En Jet, dat hele avontuur (prachtig verhaal was dat) was zéker niet voor niets gezien de pret die we hebben met die moeren!

Geplaatst:

De moer die ik van rode wijn overgezet heb naar witte wijn, deed wekenlang helemaal niks en ineens, toen ik vanmiddag keek, was hij/zij helemaal rondom gegroeid nu maar even een wit wijntje scoren om bij te vullen

Geplaatst:
Is dat zo? Nee toch: appelsap persen en hup de moer erin

Misschien ligt het aan mij, maar naar mijn idee wordt de azijn gemaakt van een vloeistof waar alcohol in zit, en moet daardoor het sap eerst vergisten tot cider voor het azijn kan worden

Henk of Bit, help !!!

Geplaatst:

Nouww.... Nynke. Alleen mijn helft van het verhaal dan, mijn gedachtegang dan. Zeker weten doe ik het eerlijk gezegd niet.

Het lijkt mij, dat op zich, de alcohol een vijand is van de moer. De azijnmoer ontstaat op oude wijn, waar de alcohol al uit verdwenen is leek mij. Op onze appelap gaat zelfs de moer het snelst toch ? Daar zit in het geheel geen alcohol in, nooit in gezeten ook.

Henk had wel een heel verhaal over vergisting enzo, maar ik moet zeggen, dat naar mijn idee, dat maar zijdelings vergelijkbare processen zijn ( dacht ik ) Ik was het ook eerlijk gezegd niet zo met zijn bijdrages met betrekking tot de moer, eens. Maar ik kan het absoluut mis hebben. Ik weet weinig tot niets over chemie of scheikundige zaken.

En wat bedoel jij Thea ? . Witte wijn azijn maken met rozijnen en water ? Ik snap dat rozijnen ingedroogde druiven zijn, maar .... ?

Geplaatst:

Mijn eerdere berichten waren steeds met de toevoeging "theorie, geen ervaring mee". Geldt ook voor dit bericht.

Toch blijf ik erbij dat azijnzuur ontstaat door de azijnbacterie die alcohol eet, en zo azijn produceert.

Zonder alcohol geen azijn.

Nu kan het zijn (gok ik) dat in de pot ook een beetje gist zit die toegevoegd suikerwater (bv appelsap) omzet in alcohol. En die alcohol wordt weer azijn.

Ik vond o.a.: http://www.vinimare.nl/contents/nl/d830.html

Daar wordt zelfs gesteld dat je beter geen zoete wijnen gebruikt. Die zouden leiden tot ongewenste bijproducten. Het lijkt me dat toevoegen van bv appelsap hetzelfde genoemde bijeffect heeft.

Een moer die groeit op alleen appelsap? Nu ga ik zonder kennis fantaseren: misschien groeit de moer wel, maar azijn produceren zal ie niet.

Misschien kan appelvrouw eens navragen bij haar moer-leverancier of toevoegen van ongegist vruchtensap ook werkt.

Verder -jullie kennen me een beetje- vraagt dit om een experiment. Twee flessen, eentje appelsap, eentje gegist appelsap. Wordt vervolgd ...

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

hier ook geen ervaring maar even gezocht op vruchtenazijn

nu gebruiken wij maar 1/2 l azijn per jaar, naast de inmaak voor zoetzuur, dus ik vraag me af wat ik met zo'n hele pot lekkere azijn kan doen?

Geplaatst:

Het lijkt mij, dat op zich, de alcohol een vijand is van de moer.

En wat bedoel jij Thea ? . Witte wijn azijn maken met rozijnen en water ? Ik snap dat rozijnen ingedroogde druiven zijn, maar .... ?

De appelsap moet eerst wijn worden,maar dat kan met de moer erin.

Vandaar in de zon en warm staan.

Witte wijn azijn krijg je in 2 mnd 1liter water op 500gram rozijnen.

Azijn van appelsap is meer een drankje/siroop die je puur kan gebruiken op sla/komkommer/bietjes enz

En als siroop 1/4 in een glas en daar water op,heerlijk.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Thea zou wel eens gelijk kunnen hebben.

In ieder geval is deze moer waar we mee aan de slag zijn gegaan al 30 jaar minimaal in leven op appelsap. en de appelsap wordt azijn. Echte azijn. Appelazijn, zonder eerst cider te zijn geweest.

Geplaatst:

TIP voor frambozen azijn te maken-100gram framboos en daar 500ml water op de volgende dag de frambozen eruit halen.dan weer nieuwe frambozen erin.enz enz elke dag.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Ik heb niet alles doorgelezen. Haakte al bijna af bij die codering .

Maar ik heb een paar flessen appelwijn staan. Al een jaartje of 20 30. Die ik ooit zelf gemaakt heb. De flessen zijn dicht en waarschijnlijk zuur. Daar zou dus een moer in kunnen zitten? of zou die al dood zijn?

Of de wijn smaakt nog perfect (kan natuurlijk ook)

Na jullie post gelezen te hebben ben ik van plan om de flessen eens nader te inspecteren. Ben benieuwd wat er in zit.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Moer inspectie gedaan. Was weer een tijdje geleden. Expres met rust gelaten.

Eerst een overlijdensbericht van moer FR-0-AS/J1/B2/E3-RW. Oftewel... de helft van het stukje oer-moer dat van Jet via Bit kwam en gelijk op rode wijn is gezet zónder "oer-moer-sap".

Laatste keer dat ik keek gebeurde er nog niets... geen moer en geen schimmel.

Toen ik net keek zag ik dit:

IMG429495851396835018.JPG

Dus die is weggemikt.

Dan de moer die wel was aangeslagen. FR-0-AS/J1/B2/E3-RS-RW. Deze had dus het oermoersap wel meegekregen én rode wijn erbij én een glaasje rosé een tijd later, waarna ze goed op gang kwam met de moerproductie. Bijgevoerd met rode wijn.

Met een lampje er dicht op... vandaar dat licht-rode...

IMG429773771396835246.JPG

Bovenkant, vormt zich alweer een laag moer...

IMG430014121396835247.JPG

Overgegoten in schaaltje...

IMG430234251396835248.JPG

Zijn duidelijk allemaal aparte plakjes...

IMG430353361396835250.JPG

En het stukje oermoer bestaat ook nog...

IMG430545951396835252.JPG

Voor Piroska is er nu dus ook een moer geboren.

En we noemen haar: FR-0-AS/J1/B2/E3-RS-RW/P4

Geplaatst:

Mooi Erny, die ik goed gegroeid. Fijn dat jij moer meeneemt naar de mtfd, ik denk niet dat het vanuit mij gebeurd..ik ben nogal "onderweg"voordat het Pasen is. Piros, ik zou haar gewoon viertje noemen..

Geplaatst:

Bij deze:

De NO-AS-RW-AS doet het geweldig. een hele mooie glanzende dikke moer. De azijn hiervan is lekker zuur, die ga ik overgieten zodra ik nieuw appelsap heb.

De FR-O-AS-J1/B2/N3-RW die ik voor Henk in een apart potje gedaan heb, doet weinig tot niks, hoewel de wijn waarin hij drijft al een beetje zurig smaakt.

Zo ook voor dezelfde die ik op een flesje Cabernet Sauvignon 13,5% alc. gezet heb. Er drijft wel iets bovenop, maar dat lijkt geen moer in wording

Dan de NO-AS-RW. Die ligt na het overzetten nog steeds op de bodem, maar de wijn smaakt al een beetje zuriger.

Van dezelfde heb ik nog een pot, daar zit een prachtige dikke moer op. De azijn daarvan is al lekker zurig.

Dan de NO-AS-RW die ik heb overgezet op een fles Sauvignon Blanc 13% alc. De moer drijft onderin, aan de oppervlakte zijn wel een paar kleine vlokjes te zien en het vocht smaakt vooral waterig.

• 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...