Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

appelazijn.Maar die moer moet toch aan elkaar zitten.Ik heb rotzooi op de bodem. Maar het is niet aan het stinken of zo.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Mijn moer (van Nynke gekregen op de MTFD, dank nog).

FR-O-AS-J1/B2/N3-RW wordt dan FR-O-AS-J1/B2/N3-RW/H4 ?

Er gebeurde niet zoveel. De moer lag onderop, de geur was wel OK: licht azijnachtig, wel erg zoetig ruikend. Zojuist afgegoten, droge rode wijn toegevoegd, en een klein scheutje azijn, om weer op weg te helpen.

Foto van de moer op een dessertbordje:

IMAG0611k25481399451591.jpg

Ik krijg opeens zin in gebakken lever, hoe zou dat komen?

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Ik meende juist dat het sneller verloopt als een scheut zoete wijn wordt toegevoegd, maar de oude moer zal, voor zover ik nu gezien heb, nooit meer boven komen drijven.

Lust jij lever Henk?? En de naam is nu inderdaad blabla-H4

Geplaatst:

Van de NO-AS-RW1 heb ik vandaag de azijn afgegoten, die is lekker friszuur, van de moer van 4 lagen heb ik er 2 weggegooid, 1 in de koelkast op water gezet en de nieuwste op nieuwe wijn gedaan. Jammer dat ze meteen zinken

As iemand de overgebleven moer wil hebben moet ie even een seintje geven, heb ook nog een groot stuk dikke appelmoer in de koelkast liggen op water.

Geplaatst:

Oja... ook maar weer eens koekeloeren in de moerkast...

Oef... snuffelen levert dit keer een hevige azijnlucht op in mn neus. Die was nog niet eerder zo sterk. Scheutje wijn erbij en terug in de kast. Gaat dus blijkbaar goed.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Zojuist het kraantje en kurk van de azijnpot laten weken en bevestigd.

De moeren uit de grote weckpot erin gedaan mét het vocht en weer restjes rode wijn en rose.

Beetje afgetapt in de weckpot en daar weer een plak moer in gelegd.

De dikste plak moer op een "fetablokjesafdruiprekje" gedrapeerd en die "drijft" nu aan de bovenkant in de azijnpot. Nu laat ik m weer een tijd met rust.

Geplaatst:

Eh... rekje is een groot woord, en foto heb ik ook niet want de ene die ik ooit heb bewaard ligt nu onder de moer... Maar er zat dus ooit in een pot met zuur of een pot fetablokjes een ding om de inhoud omhoog te halen (zodat je niet in de pot hoeft te gaan vissen)... Een soort rekje dus... Die heb ik er nu onderliggen zodat ie nét op/onder de oppervlakte hangt...

Weet nog niet of het gaat werken...

Geplaatst:

Senseokoffiepads heb ík dan weer geen ervaring mee...

Maar hoop ook dat het werkt want heb dit keer geen dun laagje wijn maar een liter ofzo in de pot gegoten....

Geplaatst:

Wat mij wel teleurstelt is dat er zoveel sap/wijn verdampt verdwijnt tijdens het proces

De NO-AS-RW-WW is heengegaan; er zaten allemaal fruitvliegjes om/op de binnenkant van de pot en wat schimmel op het sap

De pot heb ik nu gevuld met biologisch appelsap, een hele liter, de moer die erbij gegaan is, heet NO-AS-RW-AS-AS. Deze moer is ruim een halve cm dik en ik heb de pot afgedekt met kaasdoek en het deksel er half op.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Piroska, het ligt eraan wát voor azijn je wilt...

Als je, zoals Bit en ik, voor de diepe rijke volle smaak (zoiets als goeie Balsamico) wilt gaan dan moet je nog ff geduld hebben.

Maar je kan ook voor de wat minder volle smaak gaan en dan kan je hem waarschijnlijk nu al gebruiken.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...