lorre Geplaatst: 17 november 2013 Geplaatst: 17 november 2013 Vroeger ging ik altijd mee met opa om op de velden de achtergebleven maiskolven op de rapen die hij dan voerde aan de kippen in loop van het jaar. Deze voormiddag heb ik dit ook gedaan met mijn zoontje, maar nu vraag ik me af wat ik met de kolven moet doen. Eerst laten drogen en dan de mais uitputteren of eerst de mais los doen en dan laten drogen ? Jammer genoeg is mijn opa al overleden en kan ik het hem niet meer vragen. Quote Ist vandage ni tis vo morge
Piroska Geplaatst: 17 november 2013 Geplaatst: 17 november 2013 Ik laat de kolven eerst drogen, dan sla ik de korrels eruit en dan gaan die in de maalmachine. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Jorieke123 Geplaatst: 17 november 2013 Geplaatst: 17 november 2013 Je kunt ze drogen op karton of kranten, en daarna de hele kolf bij de kippen in gooien. Daar weten ze wel raad mee Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
lorre Geplaatst: 17 november 2013 Auteur Geplaatst: 17 november 2013 Het is niet te geloven wat er op het land overblijft. Als ik een hele dag zou rondrijden tussen de velden zou ik bijna een jaar weg kunnen voor mijn kippen met mais. Vermits ik volgende maand verhuis en in het nieuwe huis de tuin helemaal nog moet opstarten. kunnen gebruiken in plaats van die van 2.5 op 2.5 die ik nu gebouwd heb.) Heb ik de plaats nog niet om alles weg te leggen. Denk volgend jaar mijn voorraad deftig aan de vullen met overschot mais Quote Ist vandage ni tis vo morge
Piroska Geplaatst: 18 november 2013 Geplaatst: 18 november 2013 Fijn is dat he? Ik doe het ook, een kleine moeite en de kipjes blij. (en onze portemonnee ook) Ik maal alles grof en mix het met tarwe en zonnebloempitten en gedroogde vlierbessen. Maar wat Jorieke zegt, je kan het ook heel geven als je geen kuikens of mini-kippen hebt natuurlijk.. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
lorre Geplaatst: 18 november 2013 Auteur Geplaatst: 18 november 2013 hoe doe je dat die gedroogde vlierbessen, heb er hier zoveel ik gebruik er voor siroop en in het klooster maken ze er jam van. Maar dan zijn er nog kilo's die blijven hangen. Quote Ist vandage ni tis vo morge
appelvrouw Geplaatst: 18 november 2013 Geplaatst: 18 november 2013 Ik heb heel veel oude aardappelzakken en andere gazen zakken. Die heb ik losjes gevuld met kolven en deze hangen onder een afdak buiten. 1 x per dag geef ik de kippen en de eenden het mais, ik rol de korrels van de kolf terwijl ik ze voer. Binnen twee dagen aten ze de hele korrels( eerst aten alleen de eenden die) en nu zijn ze er gek op..Ja ik heb spijt dat ik niet meer dan 4 zakken heb geraapt, volgend jaar ga ik veel meer glaneren Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
MartinH Geplaatst: 18 november 2013 Geplaatst: 18 november 2013 Waarom laten jullie de mais eerst drogen?? Ik geeft de "verse" kolven aan de kippen en die pikken ze in no time leeg Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
Jorieke123 Geplaatst: 18 november 2013 Geplaatst: 18 november 2013 Als je veel raapt, moet je ook veel drogen zodat je het kunt bewaren. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Carmen Geplaatst: 24 november 2013 Geplaatst: 24 november 2013 Ik ga ze ook steeds rapen hier in de buurt. De kippen zijn me steeds dankbaar . Jammer genoeg is de vos weer in de buurt.. Vorige week een kip gedood. Quote
Red Geplaatst: 27 november 2013 Geplaatst: 27 november 2013 Wat een idee aardappels rapen kon ik wel maar nooit beseft dat er nog zoveel mais achter bleef op het veld.Volgend jaar is aan de boer vragen hier in de buurt of ik dat ook mag doen, genoeg dieren hier die ik er blij mee kan maken. Quote De herinneringen die je later wil hebben,moet je nu maken
Arno.G Geplaatst: 28 november 2013 Geplaatst: 28 november 2013 Vragen moet normaal niet hoor, de overgebleve mais word toch omgeploegt, zolang je maar geen schade aanricht kan dit geen kwaad. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 28 november 2013 Geplaatst: 28 november 2013 Maar vragen is wel netjes, wie weet zijn er al afspraken gemaakt met iemand anders die komt rapen. Bij mijn directe buurman heb ik het ook gevraagd. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Red Geplaatst: 28 november 2013 Geplaatst: 28 november 2013 Als ik zelf een akker zou hebben zou ik het ook niet waarderen dat iemand ongevraagd erop ging dus zal ik dat zelf ook niet doen.Kleine moeite ff te vragen en wie weet hoe het balletje rolt dat hij me met meer adresjes kan helpen. Quote De herinneringen die je later wil hebben,moet je nu maken
loes Geplaatst: 28 november 2013 Geplaatst: 28 november 2013 Vragen moet normaal niet hoor, de overgebleve mais word toch omgeploegt, zolang je maar geen schade aanricht kan dit geen kwaad. tuurlijk moet vragen wel. het rapen kan geen kwaad, maar het is toch niet je eigen grond? Quote
Arno.G Geplaatst: 28 november 2013 Geplaatst: 28 november 2013 In ga zelf altijd bij een boer helpen en ik ken enorm veel boeren en die vragen zelf soms mensen of ze geen kolven komen rapen, dit is moeilijk verteerbaar in de grond en geeft nadelen voor andere teelten zoals bv. aardappels. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 28 november 2013 Geplaatst: 28 november 2013 Onze buurman heeft een of ander ras waar volgens hem zeer weinig kolven van af zouden vallen. Ze zitten minder los, en zijn ook niet superrijp natuurlijk als ze als snijmaïs worden geoogst. Ik heb er zo'n 3 kruiwagens met kolven vanaf gehaald. Van 5 hectare. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 28 november 2013 Geplaatst: 28 november 2013 Vragen moet normaal niet hoor, de overgebleve mais word toch omgeploegt, zolang je maar geen schade aanricht kan dit geen kwaad. Bij ons in Frankrijk zijn de boeren er helemaal niet van gediend als je ongevraagd mais gaat rapen...dat ervaren ze als een belediging... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Katja1604 Geplaatst: 29 november 2013 Geplaatst: 29 november 2013 Ik zou dat ook echt niet leuk vinden als er ongevraagd op mijn akker geraapt word, vragen is wel het minste wat je kan doen. Quote
Carmen Geplaatst: 29 november 2013 Geplaatst: 29 november 2013 Wij zijn het de eerste keer even gaan vragen gewoon uit beleefdheid, nu weet de boer dat we elk jaar zijn veld schoon maken en hij is er blij mee hoor. Ze hebben inderdaad vaak niet graag dat de resten mee de grond in worden geploegd. Quote
Jane Doe Geplaatst: 12 oktober 2015 Geplaatst: 12 oktober 2015 Piroska misschien domme vraag ... Maar stel hem toch (blond). Hoe sla jij de mais van de gedroogde kolven? En maal je dan de kolf in de hakselaar of anders? Quote
Erny Geplaatst: 12 oktober 2015 Geplaatst: 12 oktober 2015 Piros heeft het een beetje druk deze week dus ik zal ff antwoorden want ik heb het apparaat daar zien staan. Ze heeft daar dus een machien voor die met veel kabaal de korrels van de kolven haalt. Quote
Jane Doe Geplaatst: 12 oktober 2015 Geplaatst: 12 oktober 2015 Hmmm ben ik wel benieuwd wat voor een machine dat is, moet denken aan een plukmachine Quote
aalterse-willy Geplaatst: 13 oktober 2015 Geplaatst: 13 oktober 2015 Ik ben ook maïs gaan rapen maar het lukt niet meer zo goed, zere knieën.Maar ik heb wel zo een molentje om de korrels van de kolf af te halen en dat bezorg ik je graag de volgende keer dat we mekaar zien Jane. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Jane Doe Geplaatst: 13 oktober 2015 Geplaatst: 13 oktober 2015 Willy heb je niet iemand die voor je kan rapen, na het gedane werk gezellig een pinje drinken Ben wel benieuwd wat voor een machine dat is, kan me zo even niet wat voorstellen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.