René Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 Vandaag heb ik de canna's uit mijn voortuintje gerooid om ze binnen te laten overwinteren.Ik laat ze eerst in de huiskamer drogen, zodat het zand er makkelijk afgehaald kan worden. Daarna bewaar ik ze boven en hoop ze mei 2014 weer in de tuin te kunnen planten: Quote Wie zaait zal oogsten Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 Heb gelezen dat je kunt eten. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 Kwam net gister avond op het idee om die komend jaar ook te planten. Zijn ze een beetje makkelijk? Hoeveel/hoelang bloeien ze? Hoe hoog werden die van jou? Vond ze er mooi uitzien tenminste En hoeveel knollen heb jij ongeveer gebruikt op hoeveel m²? (Of hoe dicht zet je ze op elkaar?)Kan ik ongeveer inschatten hoeveel ik er nodig heb Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 Deze zomer had ik er 1 overgehouden , uit zaad opgekweekt in het vroege voorjaar. Dingen groeien echt hard. 1 plantje in mei in pot gezet, paar x in de groei overgepot naar maat groter, geëindigd met een 40 literpot, voor het laatst overgepot begin augustus. Ding werd een ruime meter hoog met 6 bloemstengels uiteindelijk, het was de roze-bloeiende. Kleinbloemig. Vond het erg tegenvallen. Ding komt niet terug, Veel groot decoratief blad wel. Bijna tropisch Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wilmer Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 Ik had ze als snijbloem en dat viel een beetje tegen om eerlijk te zijn. Je krijgt één mooie bloem, die het best lang doe als snijbloem. Maar één bloem per bol is verder natuurlijk wel wat mager en je hebt er dus effectief ongeveer 2 week per jaar plezier van. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 Denk wel dat 1 bol veel meer en langer bloemen geeft dan 1x twee weken lang. Als mijn zaailing ( geen bol ) weken en weken gebloeid heeft ? Het is geen tulp he ? Het is ook eerder een knol ( vergelijk Dahlia's ) dan een bol. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
René Posted November 20, 2013 Author Share Posted November 20, 2013 Mijn canna's hebben dit jaar erg goed en lang bloemen gegeven. Er zaten vanmorgen nog "verse" bloemen aan de planten. Ik had een paar "bosjes" van ongeveer 5 knollen gepland en heb nu echt veel meer Quote Wie zaait zal oogsten Link to comment Share on other sites More sharing options...
wilmer Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 Denk wel dat 1 bol veel meer en langer bloemen geeft dan 1x twee weken lang. Als mijn zaailing ( geen bol ) weken en weken gebloeid heeft ? Het is geen tulp he ? Het is ook eerder een knol ( vergelijk Dahlia's ) dan een bol.Toch was dat mijn ervaring helaas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 rene heb je voor ons ook een foto dan van een bloeiende plant? Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
René Posted November 20, 2013 Author Share Posted November 20, 2013 Sorry greetje, die vraag komt een uurtje of 6 te laat Quote Wie zaait zal oogsten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 Hier staat de mijne. Heb geen foto van alleen de Canna. Hij staat helemaal rechts, met dat grote blad in zwart klein kuipje; rand foto. Is ook oranje. Was de 1e bloem toen ( kleine prutbloemen ) en later werden ze meer roze. Maar echt roze zijn ze nooit geworden. Wel forse plant voor 1 jaar groei en heeft lang gebloeid. Was ook mijn 1e Canna ever hoor. Ik wil nog eens de variant proberen met dat grote rood-bruine blad, die vind ik kwa bladplant erg mooi wel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 stelt idd niet zoveel voor Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 (2e foto zie: http://www.twooba.org/files/gineu24/010820111206_-_kopie.jpg) O.a. die wou ik gaan proberen, de 'canna cleopatra'. Nog enig idee welke soort jij had Bit?Alleen als ze maar vrij kort bloeien.. Hmm.. Dan wordt het een twijfel gevalletje. Blad is wel erg mooi vind ik! Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 Ja, zo'n volle bak is die van mij ook wel geworden ( van 1 zaailing he ? ). Alleen waren de bloemen veel kleiner en het blad gewoon frisgroen. Nee, sorry, weet het soortje niet. Zaad gekregen van de winter van een tuinbuurvrouw. Knollen ga ik er niet voor kopen, zaad van de roodbladige kan ik ook nog wel krijgen ( als die überhaubt wel zaadvast is dan, maar goed, dat zien we dan wel )Wel zorgen en ziektevrije plant. Dát ook wel. Ze lusten wel mest. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 Ik heb een aantal verschillende canna's. Een paar zelf gezaaid,die zijn kleiner,en bloeien geel/oranje wittig,en een grote met rode bloemen. Ze bloeien niet lang,maar wel steeds na elkaar,zodat het wel lang lijkt.Moet je wel een aantal bij elkaar zetten. Ze groeien behoorlijk die knollen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wilmer Posted November 21, 2013 Share Posted November 21, 2013 Ik heb nu een behoorlijke tas vol met knollen, dus als je die nou kunt eten, dan is het misschien nog wel interessant Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted November 21, 2013 Share Posted November 21, 2013 Nou,smakelijk lijken ze niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted November 21, 2013 Share Posted November 21, 2013 De buurman van mijn moeder heeft gele, een paar knollen leveren een heel struikgewas op. Vorige week stonden ze nog volop in bloei.Ik heb er zelf ook gehad oranje laag blijvende maar ik had geen zin om ze iedere keer op te graven. Ze zijn toen ook niet meer terug op gekomen nadat ik ze een keer in de grond had laten zitten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted November 21, 2013 Share Posted November 21, 2013 Waarschijnlijk zijn ze toen bevroren Angela. Toch ga ik dit jaar eens proberen of ik mijn canna's in de vollegrond kan laten overwinteren. Ik krijg er ieder jaar meer maar mijn kelder groeit nu eenmaal niet mee en ik heb ook nog opslagruimte nodig voor mijn dahlia's. Voor het geval het overwinteren in de vollegrond totaal mislukt wil ik toch nog enkele exemplaren in de kelder veilig stellen. Eventueel mislukken van de overwinteringspoging buiten zal overigens niet aan bevriezen liggen maar meer aan wegrotten door het lange verblijf in een koude en natte grond. Een dik pak bladeren waar nog plastic folie overheen komt gaat ze tegen bevriezen beschermen.Ik had ze als snijbloem en dat viel een beetje tegen om eerlijk te zijn. Je krijgt één mooie bloem, die het best lang doe als snijbloem. Maar één bloem per bol is verder natuurlijk wel wat mager en jehebt er dus effectief ongeveer 2 week per jaar plezier van.Best mogelijk dat je samen met die bloem ook het verdere groeipunt van de plant afgesneden hebt Wilmer. Een fout die vaker gemaakt wordt als men niet zo goed met de groeiwijze van canna's bekend is. Naast de bloem groeit namelijk ook een weinig opvallende scheut (lijkt op een nog opgerold blad) waaruit na verwelken van de bloem de stengel verder groeit en waarin ook weer een nieuwe bloem tot ontwikkeling komt. Die scheut moet beslist blijven staan anders is de eerste bloem gelijk ook de laatste geweest voor de plant.Op de volgende foto zie je een vrijwel uitgebloeide bloem samen met de scheut die ik bedoel.De volgende foto is een uitvergroting van het benedenstuk van dezelfde bloem. Zou je de bloem afsnijden op een manier zoals de rode lijnen aangeven dan is het afgelopen met verdere groei en bloei. De goede manier is verwijderen op de gele lijn.Nog even deze opmerking . Er wordt in dit topic over knollen en bollen gepraat maar een canna groeit vanuit een rizoom (wortelstok) . Ze zijn daardoor zeer gemakkelijk en snel te vermeerderen want je kunt zo'n rizoom in zoveel stukjes snijden als je maar wil mits er op ieder stukje minimaal één groeipunt aanwezig is waaruit de nieuwe plant kan groeien. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted November 21, 2013 Share Posted November 21, 2013 Kijk, dat laatste is leuk om te horen. Me nooit zo in Canna's verdiept hoor. Ik wist dat dus niet, dat het een rizoom was, ik dacht knol, zoals Dahlia's. Dat het geen bollen zijn, dad ik al wel opgemaakt uit de lange bloei met steeds weer nieuwe scheuten ( van mijn zaailing ( nooit een knol/bol/rizoom gezien )) Frans. Weet je of de donkerbladige Canna een beetje zaadvast is ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted November 21, 2013 Share Posted November 21, 2013 Jouw zaailing zal na verdere groei ongetwijfeld ook rizoomvorming laten zien Bit. In hoeverre canna's zaadvast zijn weet ik niet want ik heb ze nooit uit zaad vermeerderd. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted November 21, 2013 Share Posted November 21, 2013 Interessant Frans! Als je de bloem niet verkeerd wegknipt, dan bloeit hij dus wel een aantal maanden? Of blijft het dan alsnog slechts beperkt tot een aantal weken? Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
wilmer Posted November 22, 2013 Share Posted November 22, 2013 Weer wat geleerd, volgend jaar doe ik het dus anders, kijken of ik er dan wel meer uit weet te halen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted November 22, 2013 Share Posted November 22, 2013 @DennisMet bloeitijd heeft het niet te maken . Wel of het groeipunt van de plant intact blijft zodat die in staat is verder te gaan met het produceren van nieuwe bladeren en bloemen. @WilmerVoordeel is dat je gedurende het jaar van dezelfde plant meerdere bloemen krijgt om in een vaas te zetten . Nadeel kan zijn dat een bloem met korte steel minder mooi oogt. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
wilmer Posted November 22, 2013 Share Posted November 22, 2013 En nu heeft ie genoeg energie voor volgend jaar over hopelijk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts