Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Goede kwaliteit compost

Recommended Posts

Ik zoek naar een goede kwaliteit compost. Heb een te kleine tuin om het zelf te maken, en dan voornamelijk plaatsgebrek. Ik heb begrepen dat de compost uit tuincentra wisselend is. Bij ranzijn zag ik Groene Jan compost voor 2,69. Goedkoop, maar vraag me af of het wel voldoende voedingrijk is. Kunnen jullie bepaalde kant en klare compost aanbevelen?

Je zou eens kunnen kijken of jouw gemeente composteert. Vaak is het dan gratis of goedkoop af te halen. Zelf heb ik nog nooit verpakte compost gekocht, dus ik kan je niks aanbevelen. Heb je ook geen plaats (plm 1m²) in de tuin voor zo'n handig compostvat?

Ik heb al bij keur compost in mijn dorp geïnformeerd. Inderdaad goedkoop, maar ze zeggen zelf dat er nauwelijks voeding in zit. Volgens mij zou de compost van de gemeente ook niet geheel betrouwbaar zijn, want te weinig controle op wat mensen allemaal op de groenbak zelf gooien. Daarom aarzel ik dat te kopen. Ik heb nog wel twee plekjes in mijn tuin 30m2 voor een eventuele compost bak, maar daar is niet veel zo'n.

Ik had begrepen van Jelle van de makkelijke moestuin dat de compost juist voedingsrijk moest zijn. Ik wil nl zelf de mm mix maken. Compost, turfstrooisel en vermiculiet. Volgens zijn methode geef je dan geen extra meststoffen alleen compost. Geven jullie wel meststoffen?

Ah dat klinkt al beter dat een compost bak geen volle zon hoeft te hebben. Moet ik maar eens in gaan verdiepen.

Goede kwaliteit compost is altijd zelfgemaakt compost. Nadeel is dat het niet zo makkelijk is om een goede kwaliteit compost te produceren. Houd er rekening mee dat je in je compost liefst ook dierlijke mest wilt verwerken omdat hij anders niet voedselrijk is.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Nog even terugkomend op en zonnige plek voor de compostbak / het compostvat: niet in de zon zetten, schaduw is beter. In de zon droogt de buitenkant te snel op. Rustig de tijd nemen om compost te laten rijpen in de schaduw. Vochtig en luchtig houden en ja, dierlijke mest erbij is ideaal. Dan krijg je voedzame compost.

Dank voor het meedenken. Heb zojuist op het forum over Bokashi gelezen. Ook interessant. Snel klaar, en zou erg voedzaam zijn. Alleen moet de grond na besproeing met de Bokashi mest twee weken rusten alvorens jonge plantjes (en ik neem aan ook zaadjes..) geplant kan worden. Misschien dat ik dan (goedkope) compost van de gemeente in een grote ton kan mengen met zelf gemaakte Bokashi mest. En kan ik dan wanneer nodig mijn compost uithalen. Hoef ik niet het proces van zelf compost maken aan te gaan, maar kan ik wel een voedzame compost samenstellen. Ik las dat er ook vlees etc in de Bokashi emmer gedaan kan worden, heb je ook je dierlijke vetten. Ik heb niet bijzonder veel compost nodig. Totale oppervalkte van moestuinbakken zal ongeveer 4 m2 zijn.

• 2 months later...

Goeiedag,

Er wordt hierboven aanbevolen om 'dierlijke mest' aan de compost toe te voegen, maar deze informatie is niet helemaal volledig. Mest van vleeseters (honden, katten en mensen) kan het beste apart gecomposteerd worden omdat het langere tijd nodig heeft om eventuele schadelijke stoffen af te breken. Mest van groen-eters is natuurlijk perfect. Zoals koeien, paarden, kippen, konijnen, cavia's etc.

Goeie topic, dit!

Ook ik ben op zoek naar goede compost. Maar als je maar 1-2 makkelijke moestuinen heb, heb je dan wel genoeg afval om compost te maken? Is het dan de moeite om zo'n bak in je tuin te zetten? (Wij hebben wel twee konijnen. Klinkt aantrekkelijk om dat in compost te verwerken!)

@ endetje. Kun je je huishoud-groen-afval er niet bij doen? Schillen en resten van je groenten, fruit, koffiefilters. Dat + stro en keutels konijnen + makkelijke moestuin groenafval samen is al een flinke basis voor je 2 m2. Een compostvat van ruim 200 liter, zul je er half-vol mee krijgen, schat ik. Maar dat gaat ook...of kijk voor een wat kleiner vat. Andere optie is om van buren en bekenden ook hun grasmaaisel, tuinafval, opgeharkte bladeren enz. erbij te doen of af en toe een metselkuipje paardenmest o.i.d. ergens te halen voor erbij. Dan hoef je weinig extra mest meer te kopen, vermoed ik.

Wij hebben in de keuken naast de vuilnisemmer een identieke emmer staan in een andere kleur voor compost. Om de 5 dagen gaat er zo toch een litertje of 6 in de compostbak.

Edited by Guest

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Weknow was me net voor. Ach ik kopieer m'n berichtje toch maar.

Ik gooi vrijwel alle *) huishoud-, en tuinafval in de compostton. Dat levert me per jaar compost voor heel wat m2-tuintjes op (1-persoonshuishouden).

Samengevat: doen!

Edit:

*) vuistregel: geen hout(ig materiaal), geen onkruidzaden, geen wortelonkruiden, geen phytophtera (spelling?).

Nou, dan zal ik me er eens in verdiepen. Ik had ook al zitten kijken voor een wormenbak. Misschien ook een idee. Of is dat weer te klein?

Onze groene kliko zit nu helemaal vol. dat is al bijna een compost bak want bij ons halen ze het in de wintermaanden maar 1x per maand op! En al mijn groenafval gaat nu in de gewone vuilniszak omdat het ding vol zit. Het zou heerlijk zijn om blij te zijn met je afval

... Onze groene kliko zit nu helemaal vol. ...
Afgezien van snoeihout krijg ik nog geen kwart kliko vol per 2 maanden.
... Het zou heerlijk zijn om blij te zijn met je afval
Dank voor de herinnering. Ik wil komend voorjaar buurvrouw vragen of ik haar grasmaaisel e.d. mag hebben. Keukenafval vragen vind ik nog wat genant.

Nee ik push niet, lijkt maar zo .

Maar serieus, hoe je het ook regelt. Al heb je maar half genoeg compost voor je tuintjes, dat hoef je dan niet te kopen en ook niet weg te gooien.

Edited by Guest