Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Eerste ei

Esthe76r

Recommended Posts

Piroska, het is slim om minstens een ei te laten liggen bij de eenden..als het ei steeds weg is gaat ze een andere plaatst zoeken omdat ze dan de plek niet meer vertrouwd. Ik heb een oud kippenei in het eendennest liggen dat blijft daar liggen om de eend voor de mal te houden..

Heb ik gedaan, een kippenei, gekookt, tegen ontploffingsgevaar

• 9 months later...

Leuk he, Estemy! Plotseling ligt er gewoon eentje op het nestje.

Hier ook "" ineens" weer volop eitjes. Tot enkele dagen na kerstmis maandenlang niets....moesten er zelfs gaan kopen....en ruim een week later hebben we er weer volop. Gisteren zelfs alweer 4 eitjes van de 5 dames, waarvan twee jonkies van rond de 38 weken oud. In al die jaren dat we al kipjes hebben, heb ik het nooit zo plots meegemaakt. Er was er altijd wel een die wat langer doorlegde en een of 2 andere die wat eerder begonnen.

En ik proefde weer hoeveel lekkerder eigen eitjes zijn dan gekochte. Ook al waren die biologisch. Graan, oud brood, veel afval of minder mooi spul uit de moestuin...daar toveren die meiskes toch iets echt lekkers van

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 1 month later...

jaja joepie ende jubel! Ik vond vandaag het eerste ei weer van dit jaar.

Ik heb momenteel 2 hennen en 2 hanen, rare combi ja, ik heb een enorme schuur voor ze gemaakt, later krijgen ze ook een uitloop buiten. Ik heb een wijnvat en een paar kistjes, en ook 2 melkbussen op hun kant neergezet. De melkbussen hebben maar een kleine opening dus ik was niet erg overtuigd van die dingen. Maar wat denk je? Het ei lag in een melkbus! Goed idee dus achteraf gezien.

Wel, ik heb daar drie Roncquières kalkoenen lopen een haan en twee hennen en die maken bijna geen lawaai, brave beesten ook.

Ze schijnen wel niet zulke goede broeders te zijn.

voor zo ver ik weet broeden ronquieres prima hoor. hier in ieder geval wel, de kuikens kunnen alleen erg slecht tegen vocht en hoge luchtvochtig heden, dus het is nu niet de mooiste tijd om te broeden