Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Eerste ei

Esthe76r

Recommended Posts

Gestopt, bij mij legde ze de winter door

Ik heb geen zijdehoenders meer, ze zijn super heel apart uuuh het blijk dat mensen die zijdehoenders hebben of hebben gehad ook een voor liefde voor angora konijnen hebben of krijgen

Heb twee luien hanen gehad zowel met treden als met kraaien, in een woonwijk natuurlijk super, maar een haan die 8 is geworden en nooit een poging tot treden heeft gedaan is zeker te veel door elkaar geschut, en dan het kraaien altijd rond half negen smorgen tot negen en de rest van de dag hoorde je hem niet.

Zo even in de tussen tijd de eitjes van mijn ex batterij legkip gewogen en die variëren tussen de 65 en 70 gram.

Hier ook een cochin hen tegen de leg aan.

maar van de andere dames al een poosje geen eitjes gezien. ( rui periode en opnieuw de rangen bepalen omdat ik 2 kuikens heb gehouden, dat moet altijd ff een plekje krijgen )

Maar ben benieuwd!

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Proficiat Esther, het eerste eitje is een klein wonder!

Mijn 7 kippen leggen samen op dit moment 9 eieren per twee dagen. De enige die sinds een maand helemaal niet legt is het Orpingtonnetje..de Rhode Islandkip die vanaf mei legt heeft nog geen dag overgeslagen. Ook de leghorns leggen door..ik schat 5 eieren per kip per week nu.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Super, proficiat

Hier hebben we 2 eitjes per dag in de winter.

Iedereen zou in feite kippen moeten hebben.

Zoveel plaats heb je niet nodig; je krijgt er eitjes van, je kan er bijna al je groenafval aan kwijt, je krijgt er kompost van en je kan ze eventueel slachten.

Gisteren had ik vier eitjes, ook vier kippen die groot genoeg zijn.

Wat ik gisteravond te zien kreeg was wel leuk.

Tegen donker aan, ik wou ze binnen steken tegen de vossen, bleven er twee kippen achter op de wei.

De haan zag er eerst eentje en hij ging dat halen, redelijk vriendelijk moet ik zeggen, met wat geklok en zo en aangezien de hen direct af kwam werd ze enkel een klein beetje tot meer spoed aangespoord.

Maar de tweede, die veel verder liep en nog aan het eten was, die werd slecht enkele minuten later gezien door mijnheer. Dat was een ander paar mouwen, Hij schoot zich naar achter, zo snel hij lopen kon en viel de hen direct aan, die was zich wel bewust van die kwade haan hoor, hij kon haar niet te pakken krijgen.

Wat er toen gebeurde was een western, een opgejaagde hen met een roepende haan er achter, zo snel ze maar konden en eenmaal de hen dicht bij het hok was viel alles stil en mocht ze wel gaan eten en drinken, daarna naar binnen, gaan slapen.

Daarop heb ik het schuifje dicht gedaan.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

• 3 weeks later...

Een tip misschien: opa had altijd een tl lamp met tijdschakelaar in het kippenhok hangen. Door de lamp s avonds wat langer aan te houden en s ochtends wat eerder aan te doen verleng je de dag voor de kippen en daarmee ook de productiviteit. Hoe het precies zit kan ik julie niet vertellen, kan t m niet meer vragen helaas.

Vriendelijke groeten,

Holland

Tja Holland dank je wel, er zijn er zat die dat doen..ik prefereer het niet te doen en de kippen hun natuurlijke staat te laten volgen..er is altijd wel een kip die legt bij mij trouwens..dus ik mankeer geen eieren...maar was dat niet zo dan zou ik het licht ook uit laten..de kippen hebben ook behoefte aan vakantie zullen we maar zeggen

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 2 months later...

Na een weekend in de Ardennen ben ik daarnet een toer gaan maken bij de kippen en de ganzen. Vond ik toch wel een ganzennest met vier eieren er in, wel drie maal zo groot als de kippeneieren.

Wat gaan we op de duur met al die eitjes moeten doen? We krijgen ze nu al niet meer opgegeten.

Meteen rijst dus de vraag, wat kunnen we met al die eieren doen, hoe bewaren?

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.