Gwen Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 Goedemiddag! Ik ben recepten aan het ontwikkelen voor mensen met allergieeen die veel moeite hebben om aan een afwisselend aanbod van lekker eten te kunnen komen. Wie o wie lijkt het leuk om een op maat gemaakt recept te krijgen waarin de wens voor het gerecht met daarin alleen ingredienten die je mag hebben wordt verwerkt en dat ook nog eens heel erg lekker is? Schrijf in dit topic je eetwens en lijstje met dingen die je niet mag hebben (niets vergeten) en ik ga ermee aan de gang. Groetjes, Gwen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 Vanwaar doe je dit? Ben je diëtiste of hiervoor aan het studeren? Of vanwaar de interesse? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 da's eigenlijk ook mijn vraag, want je begeeft je wel op een heel moeilijk gebied nu!wat is allergie en wat is voedseltolerantie....kreeg vanuit jouw postings hier nou niet het idee dat dat jouw vakgebied is Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenneke Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 Ik vind het een leuk initiatief. Vooral voor mensen met meerdere voedselallergiën, of die om andere redenen meerdere voedingsmiddelen niet mogen of willen eten is het vaak lastig voeding en recepten te vinden die aan hun eisen voldoen.Bijvoorbeeld de combinatie gluten, koemelk en suiker is zo'n lastige. Je moet dus ook een behoorlijk voedingswarenkennis in huis hebben. Bovendien moet je ook heel zeker van je zaak zijn want mensen kunnen een levensbedreigende reactie krijgen of op zijn minst behoorlijk ziek worden als je een foutje maakt.Als mensen als gevolg daarvan kosten maken kan het zomaar zijn dat deze op jou verhaald gaan worden.Maar ik weet zeker dat er wel behoefte is aan creatieve, maar ook simpele en snelle recepten. Dus als je de nodige kennis in huis hebt lijkt het me leuk, ik werk in een Natuurvoedingswinkel en wij krijgen hier ontzettend veel vraag naar. Veel succes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 Ik ken Gwen niet maar, ik weet uit eigen ervaring dat de start van dit soort verandering van eetpatronen erg veel problemen met zich mee kunnen brengen(tekorten die ontstaan en je dan al snel aan een dieetfout wilt toeschrijven :Bijvoorbeeld de combinatie gluten, koemelk en suiker is zo'n lastige. Wat is daar lastig aan dan ?Ik heb zelf de combinatie TARWE(eiwit(gluten) en zetmeel tot aan maltodextrine aantoe(vergelijkbaar met iemand die zijn Coeliakie dieet serieus neemt) en melk. 10 jaar terug was dat vandaag de dag is er heel veel te krijgen"(en best tot goed te eten, enkele dingen zelfs lekkerder dan "normaal eten". v.b. het brood van 10 jaar terug was net houtmot(bedding voor kleine huisdieren) en met een liter water .e.d. weg te spoelen. Mijn eerste zelf gebakken-broden waren eigenlijk metselstenen en dus zo hard dat je er iemand een gat mee in het hoofd kon gooien .Ik heb het geluk dat ik wel spelt kan eten en kan zo nog het lekkerste van het lekkerste maken. Maar ook met tapiocameel kan je lekkere koekjes en taarten maken door dit met boekweitmeel te mengen krijg je een koek met alles wat je nodig hebt. Om even naar het v.b. gluten, melk en suiker te gaan kan je dan een boter gebruiken die plantaardig(rare naam net als diervriendelijk) is. Als de persoon dan wel vruchtensuikers mag kan je dus gewoon een appeltaart maken en anders stevia gebruiken als vervanger voor de suiker(wel mee leren koken daar niet iedereen de stevia bijsmaak lekker zal vinden) en je kan dan zelf amandelspijs maken vvor b.v. speculaastaart of gevulde-koeken. Als laaste wil ik dan kikkererwten nog even langs laten komen om b.v. een cake mee te maken anders dan er b.v. falafel van te maken. de hieboven genoemde melen kunnen ook voor wraps, pizza of pasteitjes worden in gezet. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted December 9, 2013 Share Posted December 9, 2013 Super leuk Gwen. en érg aardig. Leuk zo je hobby in te zetten voor mensen met bepaalde allergiën ( en die zélf weten wat ze wel en niet mogen ) super ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gwen Posted December 9, 2013 Author Share Posted December 9, 2013 Mensen in mijn omgeving hebben intoleranties en allergieen en moeten erg hun best doen om gevarieerd te kunnen eten. Dit heeft mij op het idee gebracht om te kijken wat wel mogelijk is en vooral hoe je doormiddel van anders tegen voedingsmiddelen aan te kijken een breder en gevarieerder aanbod van gerechten krijgt. Ik ben zelf geen dietist (gelukkig) maar put uit eigen ervaring, nieuwsgierigheid en interesse. De recepten die ik maak zijn uiteraard volledig op eigen risico en het is aan jezelf om te beoordelen of je iets mag hebben of wilt eten of niet. Ik kan per slot van rekening niet in iemands keuken of gestel kijken. Doormiddel van dit topic wil ik kijken of ik bepaalde allergieen of combinaties over het hoofd zie en daar toch iets mee kan doen. En gerechten die graag worden gegeten zo aan kan passen dat ze voor iemand met een allergie of die een bepaald voedingsmiddel niet willen eten (weer) te eten zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenneke Posted December 9, 2013 Share Posted December 9, 2013 Ik ken Gwen niet maar, ik weet uit eigen ervaring dat de start van dit soort verandering van eetpatronen erg veel problemen met zich mee kunnen brengen(tekorten die ontstaan en je dan al snel aan een dieetfout wilt toeschrijven :Bijvoorbeeld de combinatie gluten, koemelk en suiker is zo'n lastige. Wat is daar lastig aan dan ?Ik heb zelf de combinatie TARWE(eiwit(gluten) en zetmeel tot aan maltodextrine aantoe(vergelijkbaar met iemand die zijn Coeliakie dieet serieus neemt) en melk. 10 jaar terug was dat vandaag de dag is er heel veel te krijgen"(en best tot goed te eten, enkele dingen zelfs lekkerder dan "normaal eten". v.b. het brood van 10 jaar terug was net houtmot(bedding voor kleine huisdieren) en met een liter water .e.d. weg te spoelen. Mijn eerste zelf gebakken-broden waren eigenlijk metselstenen en dus zo hard dat je er iemand een gat mee in het hoofd kon gooien .Ik heb het geluk dat ik wel spelt kan eten en kan zo nog het lekkerste van het lekkerste maken. Maar ook met tapiocameel kan je lekkere koekjes en taarten maken door dit met boekweitmeel te mengen krijg je een koek met alles wat je nodig hebt. Om even naar het v.b. gluten, melk en suiker te gaan kan je dan een boter gebruiken die plantaardig(rare naam net als diervriendelijk) is. Als de persoon dan wel vruchtensuikers mag kan je dus gewoon een appeltaart maken en anders stevia gebruiken als vervanger voor de suiker(wel mee leren koken daar niet iedereen de stevia bijsmaak lekker zal vinden) en je kan dan zelf amandelspijs maken vvor b.v. speculaastaart of gevulde-koeken. Als laaste wil ik dan kikkererwten nog even langs laten komen om b.v. een cake mee te maken anders dan er b.v. falafel van te maken. de hieboven genoemde melen kunnen ook voor wraps, pizza of pasteitjes worden in gezet. Tja wat is hier lastig aan vraag je? Dat hangt er maar net van af hoe je leefde voordat de diëetvoorschriften bekend werden. Als je altijd al veel zelf maakte is de overgang veel minder groot dan voor mensen die altijd alleen maar kookten met pakjes en zakjes en kant-en klaarvoedsel. Ik krijg in m'n werk soms te maken met mensen die eigenlijk helemaal niet willen koken en bakken die dat ook helemaal niet leuk vinden, maar die opeens min of meer gedwongen worden door de omstandigheden. Even een pak koekjes halen voor bij de koffie dat gaat dan niet meer. Of even een pot saus voor over de pasta en ga zo nog maar even door. Zelfs een eenvoudige tomatensaus maken zien zij als enorm moeilijk. Niet iedereeen is even handig met koken. Zeker voor de beginnelingen zou het heel leuk zijn als er iemand is die kan helpen met een aantal snelle simpele basisrecepten voor elke dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
borderrose Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 (edited) misschien kan dit een hulp zijn https://www.facebook.com/groups/moniquevandervloed/permalink/442022719236287/ Edited December 10, 2013 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
borderrose Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 Of het boek "kookboek voor mensen met een voedselallergie" Uitgegeven door Lannoo isbn 902095810 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 Of het Livaad voor gv op www.livaad.nl(net zo iets als de merklijsten van het voedingscentrum maar, dan met wel elke keer up-dates over de producten.) Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gwen Posted December 10, 2013 Author Share Posted December 10, 2013 Dank voor de verdere informatie. Het boek is inmiddels bijna tien jaar oud en bevat niet de hedendaagse voedselinzichten. Daarom denk ik dat het nog steeds leuk is als ik een recept kan proberen samen te stellen voor iemand die een wens heeft voor een gerecht maar bepaalde voedingsmiddelen niet mag eten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 kun je niet een voorbeeld geven vanuit jouw eigen situatie?of...ik heb een melktolerantie! allergie heb ik nooit laten testen, geeft vaak niets aan!!!dus wat kan ik volgens jou dan veranderen in mijn eet/kook systeem? Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gwen Posted December 10, 2013 Author Share Posted December 10, 2013 Inplaats van koemelk kan je amandelmelk of rijstmelk gebruiken in recepten. Vaak worden dan de verhoudingen net iets anders, maar dat merk je dan vanzelf als je een beslag of deeg maakt. Inplaats van roomboter kan je kokosvet in gerechten gebruiken. De Gehydrauliseerde smaakt niet naar kokos. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 Is dit wat je bedoeld met een op maat gemaakt recept? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gwen Posted December 11, 2013 Author Share Posted December 11, 2013 Nee, ze stelt een algemene vraag, geen specifieke vraag, dus volgt een algemeen antwoord. Lijkt me logisch, toch? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts