Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste mensen,

Sinds een aantal weken huur ik een tuin op een volkstuincomplex. Vandaag kwam ik tijdens het spitten rond het huisje bitumen dakbedekking tegen in de grond en daaronder, volgens mij, asbest dakplaten. Van die soort golfplaten die vroegen als dakbedekking werden gebruikt. Ik voel mij erg boos omdat ik nietsvermoedend sta te spitten in iets wat zeer schadelijk kan zijn voor de gezondheid. Ook het feit dat er heel veel rotzooi onder de grond ligt vind ik niet prettig. Wie weet wat er nog meer ligt.

Ik heb de vereniging een mail gestuurd dat ik het asbest verwijderd wil hebben waarop ik nog antwoord moet krijgen. Ook vind ik dat de vorige huurder moet zeggen waar het allemaal ligt. Wat vinden jullie. Wat mag ik verwachten van de vereniging. Kan de vorige huurder hiervoor aansprakelijk gesteld worden.

Geplaatst:

Inderdaad, geen leuke vondst en goed dus dat je aan de bel hebt getrokken bij het bestuur. Als nieuwe huurder hoor je een schone tuin te krijgen, die je ook weer schoon moet opleveren als je de huur opzegt. Ik vind daarom dat de vereniging of de vorige huurder moet opdraaien voor de schoonmaakkosten.

Het maakt de vondst niet minder vervelend maar dat je geen groot gezondheidsrisico hebt gelopen in deze (weers)omstandigheden stelt je misschien wel iets gerust. Als asbest bedekt is en in de grond blijft, is er geen risico voor de gezondheid. Alleen als asbest in de lucht zweeft, is het een risico voor je gezondheid. Dat laatste kan gebeuren wanneer het droger/windiger weer is als nu, of als vervuilde grond kan opdrogen (stofvorming). Ondanks dat het risico beperkt is zou ik voorlopig niet meer spitten op die plek totdat de vereniging de platen heeft opgeruimd.

Geplaatst:

Ik zou deze tuin per direct opzeggen en eventuele onkosten zoals borg terug vragen, en op zoek gaan naar een andere tuin. Immers, je weet niet of er door de vorrige huurder (s) nog meer van dat afval in de tuin is gemieterd.

Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.

Geplaatst:

Asbest is gevaarlijk, dat wist mijn vader zaliger in 1950 ook al, nooit in boren, zagen of slijpen werd ons op het hart gedrukt.

Een gat in maken dat werd met een scherpe punt en een tik van de hamer gedaan, afkorten deden ze door veel gaatjes naast mekaar op de breuklijn te maken en daarna te breken, in de lengterichting werd een lijn getrokken met een scherpe krabber, daarna brak het op die plaats.

Moesten alle mensen welke onder een asbest dak wonen nu ook asbestose hebben dan ware dat een ramp, velen weten het zelfs niet, maar zo lang men asbest gerust laat is het niet zo gevaarlijk.

Zie ook deze links;

http://www.ovam.be/jahia/Jahia/pid/621

http://www.lne.be/asbest_in_en_om_het_huis_lr_2007.pdf

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Bedankt voor jullie reacties.

Ik vind de ligging van de tuin juist zo leuk, met de buren klikt het en we hebben al aardig wat tijd en geld besteed aan het opknappen van het huisje dus opzeggen wil ik (nog) niet.

Bitum aan de vereniging gegeven voor het laten afvoeren. Verder is het achteraf gelukkig maar één asbestplaat.(waar is de rest?) Ik heb deze toch maar heel voorzichtig zonder te breken uit de grond gehaald. Bij de gemeente plastic gehaald zodat het ook afgevoerd kan worden. Bij de vereniging staat het genoteerd, mocht ik nog meer tegenkomen dan zullen ze dat moeten oplossen. Laten we hopen dat het niet nodig is.

Geplaatst:

Ik heb er geen verstand van, maar ik denk het niet? Het enige gevaar van asbest is, voor zover ik weet, het inademen, en dat kan pas als er door breken, scheuren, boren of zagen deeltjes loskomen en in de lucht gaan zweven. Bij regenachtig weer is dat gevaar direct al een heel stuk kleiner. Mochten de deeltjes uberhaupt al in de grond zitten dan lijkt het me vrij lastig om dat dan nog in te ademen. Maar nogmaals, ik heb er geen verstand van, dus pin me dr niet op vast!

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Geplaatst:

De arbeiders in de asbestfabrieken zijn er zeker ziek van geworden, dat valt niet te ontkennen.

Maar uit al die heisa is er wel een Big Business ontstaan namelijk het verwijderen van dat asbest, liefst op kosten van de belastingbetaler.

Asbest is ook een grondstof, niet iets wat chemisch gemaakt word.

Niet overdrijven, de regeringen doen dat al genoeg.

Men moet steeds één ding indachtig zijn;

Waar veel geld passeert, blijft er veel aan de vingers plakken.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Asbest is inderdaad gevaarlijk als je het inademt.

Zolang je er niet aan gaat zitten zagen, boren en slijpen zitten de vezels vast in het materiaal en kun je ze niet inademen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...