Geplaatst: 5 september 20168 j Ik heb voor het eerst tomaten zaden willen bewaren. Ik had ze in een potje gedaan samen met wat water en die op een warme plek gezet om te laten fermenteren. Dit ziet er nu zo uit : Het geheel is hard geworden en ziet zwart in 2 potjes. Is dit normaal ? Ze staan ongeveer 5 dagen zo. Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/
Geplaatst: 5 september 20168 j Ik denk dat je er niet genoeg water bij hebt gedaan.Misschien de zandmethode proberen? "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 5 september 20168 j @Persica : De bedoeling is zaden te winnen natuurlijk. Door het fermenteren zouden de zaden beter kiemen en langer houdbaar zijn.@Speets : Ik heb ondertussen gelezen dat men inderdaad gerust water kan toevoegen als het droog komt te staan , dat ga ik dan ook nog doen. Alleen die zwarte kleur vertrouw ik niet zo. Is het misschien teken dat er een schimmel in de plant of tomaat zat ? Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/
Geplaatst: 5 september 20168 j Fermenteren is vertering door microörganismen, dus een schimmeltje kan daar ook tussen zitten ja.Het is niet gezegd dat die schimmel van de zaden afkomstig is.Maar als ik jou was zou ik opnieuw beginnen en zorgen dat de boel niet droog komen te staan "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 5 september 20168 j Ik heb onlangs de zandmethode gebruikt bij winkeltomaten. Nadehand een kiemtest. 10/10. Ik raad dan ook zeker de zandmethode aan! Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Geplaatst: 5 september 20168 j Inderdaad te weinig water toegevoegd. De gistmethode moet je wel een beetje in de gaten houden voor het beste resultaat. Daar ben ik echt niet goed in dus ik smeer ze op de achterkant van een enveloppe, laat het drogen en dan kan ik ze daar heel gemakkelijk afwippen/krabben. Kan er ook het soort gelijk opschrijven dus voor mij een geschikte methode. Er zijn trouwens nog wat topics die gaan over het winnen van tomatenzaden... misschien kan je daar wat meer informatie vinden? hoe-zaden-tomaat-winnen-t314.html hoe-lang-moet-je-zaad-drogen-voor-je-het-weer-gebruikt-t14040.html .
Geplaatst: 5 september 20168 j merci. Ik ga zeker nog eens opnieuw proberen maar ik ga ook testen of ze misschien toch nog goed zijn . Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/
Geplaatst: 3 juli3 Jul Nu het weer tijd is om tomatenzaden te oogsten is het tijd dit topic weer omhoog te schoppen. Op de eerste pagina staan veel tips om zelf je zaden te oogsten oa van @Frans en anderen. Iedereen heeft zo zijn eigen methode, de mijne is het laten fermenteren. Zelf noem ik het niet zo trouwens, ik doe de zaden met een weinig water in een glas en label duidelijk met een stuk keukenpapier dat ik vastzet met een elastiek. . Als er na een dag of 4/5 een laagje schimmel opstaat haal ik dat schimmel eraf en spoel ik de zaden tot ze schoon zijn waarna ik ze laat drogen op hetzelfde keukenpapier zodat ik me niet kan vergissen met de naam. Dan nog wat nadrogen en verpakken.Werk van vanmorgen: 3 juli3 Jul aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 3 juli3 Jul 3 uren geleden, appelvrouw zei:waarna ik ze laat drogen op hetzelfde keukenpapier zodat ik me niet kan vergissen met de naam.Zover ben ik nog lang niet, alleen groene tomaten hier. Ik doe het net zoals jij, alleen laat ik ze drogen op bakpapier. Dan komen ze net wat makkelijker los. En daarna nog een paar dagen op een schoteltje met een naamkaartje er bij.
Geplaatst: 3 juli3 Jul idem ook fermenteren, er staan er ook al een paar, met iets meer water echter, ik vergeet ze soms :) en met wat meer water is een weekje meer niet erg. Als je ze nadien eerst een paar keer in een bakje spoelt en langzaam afgiet, kan je ook de slechte (die blijven kort drijven) van de goede scheiden. De methode van Frans is minder omslachtig, maar ja een keer je een bepaalde methode gewend bent en die gaat, is het moeilijk veranderen. 3 juli3 Jul aangepast door redzebra
Geplaatst: 3 juli3 Jul 1 uur terug, Dahli zei:drogen op bakpapierJa slim. Maar ik blijf keukenpapier doen denk ik hoor lekker peuteren!1 uur terug, redzebra zei:met iets meer water echter,Je kan ze idd ook wat langer laten staan. Wat je zegt in wat water even laten staan en dan afgieten zodat je de fliebeltjes maar ook de mindere zaden kunt afgieten en de goede overhouden! We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 3 juli3 Jul Ik doe het ook op de manier van Redzebra.Wat meer water in een plastic bekertje, en na enkele dagen een beetje ronddraaien zodat het vuil een beetje door het water gaat zweven. Dan voorzichtig afgieten, weer water erbij en herhalen tot dat het water vrijwel helder is met alleen tomatenzaden.En dan drogen op een oude envelop. Daar kun je dan meteen het rasnaam op schrijven. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 3 juli3 Jul ik ben een luie tuinier. Ik laat de zaadjes gewoon opdrogen op keukenpapier, en scheur vervolgens de zaadjes los van elkaar. Niks opgeschoond, gewoon gedroogd. Ik heb nog nooit bewaar of zaaiproblemen daarvan gehad. Het ziet er alleen wat minder netjes uit, al die stukjes papier met een gedroogd (maar niet geschoondj zaadje. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 4 juli4 Jul Ja ik doe het zoals Tanja, maar dan pulk ik ze nog wel van het papier af zodra ze goed droog zijn. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 4 juli4 Jul Dat lijkt mij verreweg de makkelijkste manier, dat ga ik dit jaar ook zo doen.
Geplaatst: 4 juli4 Jul Nog even een tip voor alle zaadnemersbewaarders: Neem niet de eerste de beste rijpe vrucht van de plant maar bekijk de vruchten goed, ook als ze nog groen zijn. Zorg dat je een mooie goed groeiende vrucht hebt die goed af rijpt en die de eigenschappen heeft die je wilt, groot, niet scheurend bij de steel, goede kleur. Ik deed dat altijd met mijn Coeur de Boeufplant waarvan ik ieder jaar de allergroootste mooiste nam voor de zaden.Voor mijn Turborea heb ik nu ook al een mooi groot en goed gevormd tomaatje op het oog, even wachten tot die goed rijp is. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 4 juli4 Jul Ik deed het ook altijd zonder schimmelen, maar heb ook wel gehad dat ik de zaadjes na het drogen nauwelijks van het papier en van elkaar kreeg.Dus ik laat de boel tegenwoordg wel lichtjes schimmelen. Ik gebruik oude borrelglaasjes en roer een paar keer per dag. Kan ik gelijk goed zien of de zaadjes al zinken en het laagje dril is opgelost. Spoelen doe ik in een oud theezeefje. Qua ontkieming heb ik nog nooit verschil gemerkt tussen geschoonde en ongeschoonde zaden, maar heel veel tijd kost het ook niet.
Geplaatst: 5 juli5 Jul Ik doe het meestal ook op een papiertje en dan zaadje en stukje papier gewoon de grond in. Werkt meestal wel goed. Eerder wel een uitstapje gemaakt naar het schimmelen maar vond het toch te veel gedoe.
Geplaatst: 5 juli5 Jul ik zag dit volgens mij al eerder voorbij komen maar ik gebruik een methode waarbij ik de zaden uit een rijpe tomaat schep in een keukenzeef van rvs. ik wrijf het zadenprutje in de keukenzeef totdat het gelei-achtige laagje van de zaden los komt. dan leg ik de kale zaden op een keukenpapier in de vensterbank om te drogen. na een paar dagen is alles droog en pak ik het in en label het. omdat de zaden op het keukenpapier kaal zijn, gaan ze er ook relatief gemakkelijk af en blijven nagenoeg niet kleven. is wel wat gedoe in het begin maar ik hoef geen schimmelend prutje in de gaten te houden en ik heb snel resultaat en schone zaden. ik heb ook nooit een probleem met kiemen gemerkt. ik zaai voor de zekerheid altijd meer zaden dan dat ik planten nodig heb en heb er altijd teveel.
Geplaatst: 5 juli5 Jul Dank je @tuinder7 , zo ga ik het dit jaar ook proberen. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 5 juli5 Jul 15 uren geleden, tuinder7 zei:... ik gebruik een methode waarbij ik de zaden uit een rijpe tomaat schep in een keukenzeef van rvs. ik wrijf het zadenprutje in de keukenzeef totdat het gelei-achtige laagje van de zaden los komt. dan ...Ik wil je niks aanpraten @tuinder7 maar tot dit punt doen jij en ik alles hetzelfde (miniem verschil, ik wrijf dat prutje onder een stromende kraan over de bodem van de zeef). Daarna ben ik echter nog maar 2 minuutjes 'werk' verwijderd tot het kunnen opbergen van schone droge zaden en daarbij maakt de hoeveelheid te schonen zaden niks uit. Het betreft één minuut om enkele lepels zilverzand gelijkmatig door de prut te roeren en over een bord te verdelen, en een paar dagen later nogmaals een minuut om het droge zand tussen de zaden weg te zeven.Zilverzand is in de bouwmarkt verkrijgbaar en kost nauwelijks iets. Een zak van 25 kilo kost bijvoorbeeld bij de Gamma momenteel 2.49 euro. Kleinere hoeveelheden zijn waarschijnlijk wel bij dierenspeciaalzaken verkrijgbaar maar daar betaal je naar verhouding gegarandeerd veel meer dus of je daar iets mee opschiet ? Bovendien is zand altijd wel gemakkelijk al is het maar als bovenlaagje in potjes om het varenrouwmuggen moeilijker te maken eitjes te leggen. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 9 juli9 Jul Vanmiddag zaden geoogst.Nu buiten op een droog plekje zetten met liefst een beetje wind.Waarschijnlijk overmorgen gereed om zand uit te zeven en de zaden op te bergen in gripzakjes (en anders toch wel zaterdag) . -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 11 juli11 Jul Even met je vingers door het mengsel roeren om te controleren of het kurkdroog is.Zaden zeven en (niet echt nodig) na het zeven de zaden nog even tussen de handpalmen wrijven om nog wat minuscule zanddeeltjes te verwijderen.Zijn ze mooi of zijn ze niet mooi ? -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.