Erny Geplaatst: 19 juni 2016 Geplaatst: 19 juni 2016 In de vriezer bewaren (alleen gedroogde zaden), dan blijft het jaren en jaren en jaren goed. Quote
Tikketim Geplaatst: 5 september 2016 Geplaatst: 5 september 2016 Ik heb voor het eerst tomaten zaden willen bewaren. Ik had ze in een potje gedaan samen met wat water en die op een warme plek gezet om te laten fermenteren. Dit ziet er nu zo uit : Het geheel is hard geworden en ziet zwart in 2 potjes. Is dit normaal ? Ze staan ongeveer 5 dagen zo. Quote Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/
Persica († december 2016) Geplaatst: 5 september 2016 Geplaatst: 5 september 2016 Snap er helemaal niks van, wat ben je van plan met die zaadjes? Quote
speets Geplaatst: 5 september 2016 Geplaatst: 5 september 2016 Ik denk dat je er niet genoeg water bij hebt gedaan.Misschien de zandmethode proberen? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Tikketim Geplaatst: 5 september 2016 Geplaatst: 5 september 2016 @Persica : De bedoeling is zaden te winnen natuurlijk. Door het fermenteren zouden de zaden beter kiemen en langer houdbaar zijn.@Speets : Ik heb ondertussen gelezen dat men inderdaad gerust water kan toevoegen als het droog komt te staan , dat ga ik dan ook nog doen. Alleen die zwarte kleur vertrouw ik niet zo. Is het misschien teken dat er een schimmel in de plant of tomaat zat ? Quote Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/
speets Geplaatst: 5 september 2016 Geplaatst: 5 september 2016 Fermenteren is vertering door microörganismen, dus een schimmeltje kan daar ook tussen zitten ja.Het is niet gezegd dat die schimmel van de zaden afkomstig is.Maar als ik jou was zou ik opnieuw beginnen en zorgen dat de boel niet droog komen te staan Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Nedlets Geplaatst: 5 september 2016 Geplaatst: 5 september 2016 Ik heb onlangs de zandmethode gebruikt bij winkeltomaten. Nadehand een kiemtest. 10/10. Ik raad dan ook zeker de zandmethode aan! Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
Erny Geplaatst: 5 september 2016 Geplaatst: 5 september 2016 Inderdaad te weinig water toegevoegd. De gistmethode moet je wel een beetje in de gaten houden voor het beste resultaat. Daar ben ik echt niet goed in dus ik smeer ze op de achterkant van een enveloppe, laat het drogen en dan kan ik ze daar heel gemakkelijk afwippen/krabben. Kan er ook het soort gelijk opschrijven dus voor mij een geschikte methode. Er zijn trouwens nog wat topics die gaan over het winnen van tomatenzaden... misschien kan je daar wat meer informatie vinden? hoe-zaden-tomaat-winnen-t314.html hoe-lang-moet-je-zaad-drogen-voor-je-het-weer-gebruikt-t14040.html . Quote
Tikketim Geplaatst: 5 september 2016 Geplaatst: 5 september 2016 merci. Ik ga zeker nog eens opnieuw proberen maar ik ga ook testen of ze misschien toch nog goed zijn . Quote Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.