Ga naar inhoud

Rose de Bern: vroeg of laat zaaien / verschil? -> test

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Lijstje op pagina 1 is weer bijgewerkt. Weinig mutaties.

Ik heb de deelnemers Bit_2 (late zaai) en Cupcakeje (reageert niet, ook niet op PB) verwijderd. Terug toevoegen kan uiteraard.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:
Heb twee planten staan nog in de pot,ze hebben vandaag elk een bloem.

Ze staan in de kas.

Mijn bloemen heb je nog niet genoteerd.

30 april.elk een bloem nu meerderen.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Ook hier mijn voorlopige info over mijn rose de bern zaaisels

Geef door:

Maas en Waal nederland

- teelt in volle grond

5-2-14 6 x rose de bern gezaaid

er staat nu 1 plant van de rose de bern onder een folie tunnel buiten n( de grootste dus hopelijk de sterkste)

8-5-14 kwam ik al bloemen tegen. eruit geknepen en buiten gezet onder folie tunnel was nog wel erg vroeg dacht ik zo

Geplaatst:

Vanmorgen lekker tegen de volop bloeiende planten staan tikken. spank spank

Geplaatst:

Ik heb nog geen nieuw nieuws te vertellen, ze groeien zijn inmiddels al over gepot en staan buiten in zn plastic broeikastje, half mei miss eind mei gaan ze buiten de volle grond in. Nog geen bloem.

Klop het dat ik geen afbeelding van het schema ziet..

Geplaatst:

Door omstandigheden ietwat vertraging opgelopen. Ik had de tomaten al lang moeten enten, maar ik heb er nog maar 1 gedaan.

Hieronder staan alle rose's de bern(e?) die gezaaid zijn. Één ervan had ik na drie weken al in de Kasgrond gezet, links in het midden. Vier ervan naast een onderstam op laten groeien en nog eenmaal dichterbij elkaar geplant.

buitendoen141378441399566938.jpg

Links de uitgeplante, links van het pad alle rose's. In de groene bak de rose's met onderstam.

buitendoen141517171399566942.jpg

Doorkijk... de stammen zijn wel wat paars onderin.

buitendoen1415a61881399566935.jpg

Op vorige foto te zien, hier uitvergroot, de eerste ent naar de Brielse methode.

Ik zal het melden als ze uitgeplant worden.

Geplaatst:

Rose de B Henk is vandaag de volle grond van de kas in..die van de buuf staat er al even in, dat heb ik ook aangegeven in dit topic..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ter info: ik heb na het weggeven van enkele planten uiteindelijk vier rose de Berns zelf aangehouden. Dat zijn één plant met zaaidatum 8 januari , één plant met zaaidatum 1 maart en twee stuks met zaaidatum 23 maart . Alle planten zijn op 6 mei vanuit pot in de vollegrond gezet . Ze zullen onbeschermd gaan opgroeien maar dat bleek vorig jaar met dit ras geen probleem te zijn.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Vanmiddag de 1e Rose de Bern in de volle grond gezet. Vol blauwe lucht, dus maar wel nog even een daggie met een zonneschermpje

Links is de R. de B.

DSCN582568551400261820.JPG

Geplaatst:

Groene nog groeiende vruchten tellen dan niet mee neem ik maar aan ( wat een pietje pesies he ? ). Want bij mij hangen er al pingpongbal-grote vruchten in. In de 2 planten die het eerst in de kas gingen en later als 1e naar de volle grond. Gaat supergoed nu. ( tot deze huidige regen )

Geplaatst:

De Rose de Bern in de kas nu : Al met meerdere tomaten.

DSCN598815251401559503.JPG

Die buiten heeft al 2 kleinere tomaten ( staat nu een kleine week of 2 buiten )

DSCN599214561401559361.JPG

Geplaatst:

Aanvulling voor mijn gegevens in de tabel:

3 exemplaren uitgeplant rond 22 mei. Eentje in volle grond(21/5) zonder afdak. Eentje in volle grond onder afdak (22/5) en eentje in kas op 23/5.

Zal pas a.s. maandag zien of er al bloei is, want ben nu nog op vakantie in Drenthe.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ik stap uit het experiment.

Ik heb een probleem gehad met mijn zaailingen van feb t/m april ivm verkeerde potgrond. AL mijn zaailingen (pepers en tomaten) zijn in die tijd stil gaan staan in de groei, ze zijn geen mm gegroeid. Pas in mei is alles gaan groeien omdat ik toen alles in de volle grond had gezet. Het verschil tussen vroeg en laat gezaaid is derhalve niet meer te constateren en in elk geval niet meer interessant voor dit experiment.

(overigens doen al mijn rose de berns het nu uitstekend, bloeien en groeien, dus wat betreft oogst zit het wel goed)

Geplaatst:

Wat data van mijn planten t.b.v. de tabel :

De op 1 maart gezaaide plant had zijn eerste open bloem op 23 mei

Aan een van de twee op 23 maart gezaaide planten verscheen vandaag , 7 juni dus , de eerste open bloem. Zijn broertje/zusje volgt op de voet. Waarschijnlijk staat daarvan morgen de eerste bloem open.

De oudste plant , op 8 januari gezaaid , heeft nu een vrucht hangen die rondom helemaal gekleurd is . Er zit geen groen plekje meer aan. Ik weet niet wat het criterium voor een rijpe rose de Bern is maar volgens mij is hij rijp. Omdat deze vrucht niet bestemd is voor consumptie , maar om zaad van te winnen , laat ik hem voorlopig nog aan de struik hangen.

IMG381346131402172779.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Lijstje is weer bijgewerkt

- Later zal ik het lijstje sorteren op datum eerste bloem (en daarna op 1e vrucht)

- De "Frans" methode om datum 1e rijpe vrucht vast te stellen lijkt me de meest objectieve: helemaal rood, geen groen meer. Dat je pas iets later plukt is aan jou.

- Piroska laat ik er nog even op staan, ondanks de groeistilstand (kan natuurlijk ook komen door zaaien op een slechte BD dag )

Later komt de analyse, daarvoor is het nu nog te vroeg. Wel blijkt nu al dat het aantal dagen tussen zaaien en 1e bloem steeds ergens tussen de 70 en 80 dagen ligt. Waarbij opgemerkt moet dat de vroege VG planten vaak eerst een tijd in de kas hebben gestaan. Zoniet bij mij: ik heb geen kas.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...