ilse Geplaatst: 24 oktober 2012 Geplaatst: 24 oktober 2012 Mijn peperplantje heeft heel de zomer binnen gestaan. Af en toe even buiten met mooi weer en een warme zon maar verder gewoon binnen.Daardoor heeft ie denk ik minder moeite met overwinteren. Hij staat op mijn vensterbank waar de zon 's morgens heerlijk op schijnt en dan boven de verwarming. De plant regelt zichzelf had ik begrepen dus ik laat hem maar een beetje gaan. Van de zomer had ik me eerste pepers, 3 stuks. Nu zitten er al meer dan 5 in die heerlijk doorgroeien en dan nog mini's die aan het vormen zijn. Echt leuk! Quote http://meestuintje.blogspot.nl/
Jeroen2802 Geplaatst: 26 november 2012 Geplaatst: 26 november 2012 Paprika's groeien ook best goed in de vensterbank maar gaan ze ook vruchten geven in de winter?Of zijn ze sowieso pas volwassen genoeg daarvoor in het voorjaar? Quote
Missmass Geplaatst: 19 december 2012 Geplaatst: 19 december 2012 Ik had dit jaar te laat een mini paprika en een mini aubergine (http://www.denieuwetuin.be/188-nieuw-voor-2011-1) gezaaid. Deze planten heb ik op tijd binnen gehaald (ze waren toen een centimeter of 10 hoog) en op de vensterbank gezet. Ze staan bij een temperatuur van 20 - 21 graden en krijgen volop licht. Inmiddels zijn de planten allebei fors gegroeit en bloeien allebei al een poosje, maar er worden geen vruchtjes gevormt. Ik hoop dat ze het zo netjes blijven doen zodat ik ze in april/mei mooi buiten kan zetten waar ze dan hopelijk wel flink vrucht gaan dragen! Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
thea Geplaatst: 19 december 2012 Geplaatst: 19 december 2012 Even voor een bijtje werken.de bloemtjes moeten even bestoven worden.Zodra ze naar buiten en met veel zon kunnen ,heb je een mooie voorsprong. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
BonTon Geplaatst: 19 december 2012 Geplaatst: 19 december 2012 Bij mij staan de paprika planten in de keuken op de tafel. BonTon Quote
BonTon Geplaatst: 19 december 2012 Geplaatst: 19 december 2012 Na 2 maanden binnen te hebben gestaan; BonTon Quote
Missmass Geplaatst: 20 december 2012 Geplaatst: 20 december 2012 Wauw... hoe krijg je het voor elkaar dat ze vrucht dragen?? Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
bronco Geplaatst: 13 december 2013 Geplaatst: 13 december 2013 Na 2 maanden binnen te hebben gestaan; BonTon Nu je een jaar verder bent is hij nog steeds zo mooi? Quote
appelvrouw Geplaatst: 14 december 2013 Geplaatst: 14 december 2013 Ik had op alle pepers en paprikaplanten luizen binnen. De hele bende heb ik naar buiten gebracht, besproeid met spruzit. Daarna heb ik ze in de kas gezet, flink ingepakt. Als ze van de week nog leven en het wordt weer kouder mogen ze weer binnen komen... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
pieterbl Geplaatst: 14 december 2013 Geplaatst: 14 december 2013 Terugsnoeien van je plant werk goed in praktijk, zorg ervoor dat de temperatuur niet onder het vriespunt komt, met wat licht! Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 23 december 2013 Geplaatst: 23 december 2013 Die van mij ook helemaal onder de luis Quote
deduk Geplaatst: 14 maart 2014 Geplaatst: 14 maart 2014 Ik heb ook twee paprikaplanten binnen laten overwinteren. Ze beginnen nu vruchten te krijgen, maar ik weet niet meer wat voor paprika's het waren! Worden alle groene paprika's uiteindelijk rood, geel of oranje of blijven sommige groen? Quote
Erny Geplaatst: 14 maart 2014 Geplaatst: 14 maart 2014 Hier ook al een tijdje luis in de overwinteraars, sproeien met knoflookextrakt hielp niet genoeg. Net met cola besproeid. Groene pepers/paprika's blijven niét groen. Quote
malouis Geplaatst: 14 maart 2014 Geplaatst: 14 maart 2014 Bij mij had 1 van de overwinteraars luis.Ik heb de wortelkluit goed schoongespoeld en vervolgens de plant een paar uur op z'n kop in een grote emmer water met groene zeep gezet (plastic zak om de wortels tegen het uitdrogen). Daarna opnieuw opgepot. Sindsdien geen luis meer gezien. Quote
Kim Geplaatst: 14 maart 2014 Geplaatst: 14 maart 2014 Hehe, wel zo efficiënt, ga ik onthouden. Mijn overwinteraar had ook luis, uiteindelijk goed de schaar erin gezet en bespoten met een mengsel van water, groene zeep en wat olijfolie en sindsdien geen luisjes meer gezien.. Quote
Almond Geplaatst: 14 augustus 2014 Geplaatst: 14 augustus 2014 Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie overwinteraars het maken wat het de moeite? of gewoon leuk om ze te laten overwinteren? Ik twijfel nog of ik het ook met een van mijn paprika's ga proberen Quote "Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"
angela († maart 2025) Geplaatst: 14 augustus 2014 Geplaatst: 14 augustus 2014 De mijne staan nu weer in de tuin.Maken het prima maar om nu te zeggen dat ik echt een voorsprong had wil in niet zeggen. Quote
Stan Geplaatst: 14 augustus 2014 Geplaatst: 14 augustus 2014 Ik had dit jaar enkel wat Barancio's en die hebben echt wel veel eerder dan de zaailingen vruchten gegeven en zijn nu aan ronde 2 begonnen waar de zaailingen nu wat vruchten geven. Het loont dus echt wel om te overwinteren. De plagen als luis en trips e.d. komen door dat de planten op de tocht staan. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Almond Geplaatst: 16 augustus 2014 Geplaatst: 16 augustus 2014 Dank voor jullie antwoorden ik ga het denk ik toch gewoon uitproberen. Één plant in de huiskamer kan geen kwaad Quote "Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"
SuusP Geplaatst: 16 augustus 2014 Geplaatst: 16 augustus 2014 Vermoedelijk is je huiskamer aan de warme kant hoor, je wilt ze niet veel hoger dan 18 graden hebben staan begrijp ik uit dit topic. Net warm genoeg om te overleven, niet te warm dat ze in bloei schieten. Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
Almond Geplaatst: 17 augustus 2014 Geplaatst: 17 augustus 2014 Daar heb je een punt suus, andere kamer dan. Wij stoken in de winter alleen in de woonkamer Quote "Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"
Enjoy! Geplaatst: 20 augustus 2014 Geplaatst: 20 augustus 2014 Ik denk erover om mijn paprika- en peperplanten ook naar binnen te halen. Het zijn er een stuk of tien die nu trouwens nog volop in de groei zijn.Paprikaplant met zwarte paprika's (gekochte) maakte eerst zwarte vruchten, toen twee rode (waarschijnlijk 'besmet' door de ernaast staande rode puntparika's) en nu weer zwarte Nog even wachten met oppotten tot de oogst gedaan is en dan ga ik er mijn best voor doen. Quote
Bit Geplaatst: 20 augustus 2014 Geplaatst: 20 augustus 2014 Wat bedoel je daar mee Enjoy ? Met eerst zwart toen rood en nu weer zwart en dat een paprika die er naast stond daar de oorzaak van zou kunnen zijn ? Hoor graag wat meer. Quote
Valerie Geplaatst: 14 januari 2015 Geplaatst: 14 januari 2015 Wanneer kun je het project als geslaagd zien? Ik heb 4 peperplanten binnen staan en die leven nog. Eentje wilt nog steeds kleine blaadjes maken ondanks het weinige licht. Ze zien er gezond uit.Buiten staan nog 3 levende jalapenoplanten. Die zullen wel blijven leven zolang het niet keihard gaan vriezen. De zachte winter hebben ze tot nu toe overleeft. Quote Voedselkollektief AlmereBiologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs
Vuur Geplaatst: 22 januari 2015 Geplaatst: 22 januari 2015 Ik heb 2 peper-planten ter overwintering in mijn vensterbank staan: een Rawit (2 jaar geleden gezaaid van zaadjes uit een rawitpepertje van de toko) en een Lanterna Piccante (in 2008 gezaaid van commerciele zaadjes uit Spanje). De Rawit, die afgelopen jaar dus voor het eerst na overwintering in mei weer de tuin in ging, heeft er erg lang over gedaan om te bloeien en oogst te geven. Uiteindelijk had ik wel veel héle kleine pepertjes (en heet!). Evengoed wil ik hem nog een keer de kans geven, en dan krijgtie dit jaar een beter plekje in de tuin. De Lanterna is mijn "Project" Het is geen super-hete peper, maar wel erg mooi. Hij heeft afgelopen zomer voor de 7de keer oogst gegeven, wat hij eerder en beter doet dan een vers-gezaaide Lanterna. Het is wel een pot-plant, blijft in de zomer op het balkon, en verhuist dan in oktober weer naar binnen. Ik snoei ze meestal niet zo heel sterk terug, omdat de enige binnen-ruimte die ik heb de vensterbank in de woonkamer is, die natuurlijk vrij warm is in de winter, zodat ze tenminste een beetje kunnen groeien (wat ook wel gebeurd). Luizen zijn wel een probleem; de enige manier die echt helpt is regelmatig controleren en ze pletten voor ze de plant overnemen. Dit jaar heb ik de Rawit pas in december gesnoeid, zodat ik de ergst beluisde takjes kon wegsnoeien. Dat hielp.Afhankelijk van het resultaat deze zomer, mag de Rawit óf nog een keer óf weg. De Lanterna... die gaat door tot het gaatje Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.