angela († maart 2025) Geplaatst: 23 januari 2015 Geplaatst: 23 januari 2015 Als je ze koeler weg zet zul je niet zo snel last krijgen van luis. Quote
Vuur Geplaatst: 23 januari 2015 Geplaatst: 23 januari 2015 Dat denk ik ook, maar dat is bij mij geen optie. Tenzij ze in het pikkedonker mogen de hele winter lang.... wat me toch ook geen goed idee lijkt. Quote
Itoero Geplaatst: 26 januari 2015 Geplaatst: 26 januari 2015 Ik heb een mini bell chocolate die ik als bonchi overwinter.Hij is enorm productief en staat beter buiten dan in een serre. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Valerie Geplaatst: 28 februari 2015 Geplaatst: 28 februari 2015 De aji umba heeft het begeven. Wordt helemaal bruin. De Cherry chocolate wilt al bloemen maken en mijn fish kruising probeert nu kleine blaadjes te vormen. De bulgarian carrot leeft nog maar zit in diepe rust.Wel net een luizenplaag verslagen. Hopelijk blijven ze leven want de dagen worden langer dus het moet nu beter gaan. Quote Voedselkollektief AlmereBiologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs
tamaraliza07 Geplaatst: 17 september 2016 Geplaatst: 17 september 2016 Bij welke temperatuur buiten halen jullie de paprika- en peperplanten naar binnen? ook dan zo rond de 18 graden zodat de overgang niet te heftig is? Quote
Stan Geplaatst: 17 september 2016 Geplaatst: 17 september 2016 Ik zelf als het in de nacht kouder gaat worden dan 10 graden. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Nedlets Geplaatst: 19 september 2016 Geplaatst: 19 september 2016 Ik heb hier een rode snoeppaprika staan, van dit jaar. In de volle grond. Ik wil graag proberen hem te overwinteren. Wat kan ik het beste doen? Hij zit nog vol met vruchten, om hem te laten overwinteren moet ik hem gaan uitgraven en in pot gaan zetten. Wanneer doe ik dit best? Wat doe ik dan met de resterende vruchten? Ik weet dat het moeilijk is hem te overwinteren maar ik heb een niet gebruikte zolder, daar is het koel in de winter als ik hem onder het dakraam zet. Het is meer een test of ik hem de winter door krijg, zou alleen maar leuk projectje zijn! Quote
brownieke Geplaatst: 19 september 2016 Geplaatst: 19 september 2016 ik lees hier dat de planten het best naar binnen gaan als het s'nachts 10graden wordt? Maar wat gebeurt er als de planten nog vol staan met pepers en paprika's? Kan ik deze ook gewoon uitgraven in een pot steken en binnen zetten, of gaat dit slecht zijn voor de vruchten? Quote
johnkort1965 Geplaatst: 19 september 2016 Geplaatst: 19 september 2016 Ja daar zit ook me nu klopt moet ze naar binnen nu of niet john kort uit elburg Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk Quote
pippi Geplaatst: 19 september 2016 Geplaatst: 19 september 2016 ik lees hier dat de planten het best naar binnen gaan als het s'nachts 10graden wordt? Maar wat gebeurt er als de planten nog vol staan met pepers en paprika's? Kan ik deze ook gewoon uitgraven in een pot steken en binnen zetten, of gaat dit slecht zijn voor de vruchten? Ik ben hetzelfde van plan, om ze in elk geval 's nachts naar binnen te halen, want die 10-gradengrens zit er wel aan te komen. Ik zie wel op tegen dat uitgraven. Het zijn toch wel forse planten die ook nog eens vol hangen met paprika's, en ik heb geen idee hoe diep ze wortelen. Quote
Erny Geplaatst: 20 september 2016 Geplaatst: 20 september 2016 (aangepast) Even aanmelden voor het beste resultaat maar dan is hier een handleiding tot het Overwinteren: (Peppersrusforum link verwijderd want die is overgenomen door spammers) En een apart forumonderdeel over overwinteren: (Peppersrusforum link verwijderd want die is overgenomen door spammers) (met dank aan @Rorror voor het melden d.d. 29 augustus 2023) Er is géén standaard plan van aanpak. Ligt allemaal aan je eigen omstandigheden en karakter. Probeer wat uit en kom er door de jaren heen achter wat het best bij jou en je situatie past. Overwinteren op een lichte warme vensterbank is wat anders dan op een donkere koele zolder. In de voorgaande pagina's van dit topic staat ook al bijna alle benodigde informatie. Verdere tips: - In volle grond: breng de planten met zoveel mogelijk wortels intact over naar een pot met verse potgrond. Breng de planten naar binnen voordat het 's nachts koud wordt. - Denk aan luizen en luizenbestrijding dmv bv Spruzit. - Snoei de planten terug, vooral als je ze op een donkere plek overwintert. Over het afrijpen van peper en paprika's zijn diverse andere topics met tips. Te vinden via de zoekfunctie. Lijkt me onhandig om dat ook in het "overwinter-topic" te behandelen. Zelf overwinterden pepers bij mij alleen geheel toevallig. Soms overleven een aantal het wat langer en sommigen daarvan redden het met een beetje water zo af en toe zelfs tot de lente (en sommigen zelfs 3 jaar). Het probleem is dan vervolgens dat er in het verse groen van de overwinteraars al snel luis ontstaat die ik dan zeker niet bij mijn jonge kweeklingen wil zien dus moet ik ze apart houden. Daar heb ik zelf hier niet echt veel ruimte voor. En afgelopen jaar vonden mijn overwinteraars het in de keuken niet echt fijn en hebben het loodje gelegd. Nu heb ik geen planten meer thuis, die staan elders, en vriezen de planten allemaal netjes dood in de winter en heb ik er geen omkijken meer naar. Voor mij geen overwinteraars meer (behalve misschien ooit nog een leuk bonchi (bonsai chili) project maar dat is weer wat anders). 29 augustus 2023 aangepast door Erny Links verwezen nu naar spam. Quote
speets Geplaatst: 20 september 2016 Geplaatst: 20 september 2016 ... vriezen de planten allemaal netjes dood in de winter en heb ik er geen omkijken meer naar. Voor mij geen overwinteraars meer Dat vind ik een uitstekend idee Al dat gedoe, al die luizen vooral ja ...De paprika's en pepers die er nu nog aan hangen, mogen proberen binnen te rijpen. En anders gebruik ik ze gewoon groen En in februari nieuwe plantjes zaaien. Dat is veel leuker dan luizen bestrijden op planten die maar een beetje staan te kwijnen Diana heeft ook heeeel veel geschreven over alles wat met pepers te maken heeft, dus mensen: leest dat ook eens Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
simonvb Geplaatst: 20 september 2016 Geplaatst: 20 september 2016 Ik moet zeggen dat ik toch positief sta tegenover overwinteren voor mijn peperplanten. Voornamelijk de soorten die anders pas zeer laat rijpen, zijn minstens een maand vroeger rijp en heb ook meer oogst. Heb vorig jaar drie planten tot op 15-20cm hoogte afgedaan wanneer de meerderheid van de bladeren begon af te vallen en onder een raam gezet., Dit jaar werden het veel vlugger mooie planten dan de gezaaide pepers. Heb geen verlichting of serre, net zoals de gezaaide stuks staan ze hier gewoon op de vensterbank op het zuiden. Quote
svvoorden Geplaatst: 20 september 2016 Geplaatst: 20 september 2016 Ik heb een paar jaar planten overwintert en dat ging wel maar, zoals Erny ook al aangeeft, vorig jaar zijn al mijn nieuwe planten daardoor onder de luis komen zitten vanuit de oude planten die ik elders in de kas had staan. De schade aan deze planten want bijna 2 maanden groeiachterstand. Ik kweek ook gewoon nieuwe planten tegenwoordig en als ik ze al laat overwinteren houd ik ze ver weg van mijn nieuwe plantjes.Alleen voor heel bijzondere of laat rijpende pepers zou ik het nog doen. Quote
daand12 Geplaatst: 16 oktober 2016 Geplaatst: 16 oktober 2016 Ik heb zelf sinds dit jaar ook zelf gezaaide peperplanten staan,- African Birds Eye- OrozcoNu maakt juist de African Birds Eye nu veel bloemen / vruchten aan en dat vindt ik echt persoonlijk veel en veel te laat. Daarin tegen gaat Orozco sinds Juli / begin augustus als een speer en heb al kunnen oogsten daarvan.Waar zouden jullie die planten persoonlijk zetten ? Het opkweken zonder propogator gaat namelijk niet zo heel erg snel en heb niet zo zin om ze opnieuw te zaaien in Februari / Maart. Ik ga ze sowieso snoeien om ze klein te houden nadat ik alle pepers heb geoogst. Is het gewoon kweste van de meeste bladeren eraf knippen en de kleine laten zitten ? Heb dit al eerder gedaan bij een niet hete peper plant en de bladeren komen mooi terug, ook omdat die helemaal aangevreten was door slakken. Mijn paprika planten hebben daar ook last van ( heel klein beetje luis ) en 'snachts komen de slakken te voorschijn . Ben van 2x op een dag water geven naar om de 3~4 dagen gegaan en afbouwend. De orozco wil ik om mijn kamer zetten en de African birds eye in de schuur denk ik gezien de hoogte van de plant en de pot ervan. Volgend jaar wil ik nog Madame Jeanette gaan zaaien en ook de rode peper van de appie. Zaad is van beide al mooi gedroogd. Madame Jeanette hadden ze toevallig ook bij de Albert Heijn, dus mooi meepakken en kost veel minder dan zaad kopen op Internet. Moet zeggen dat madame Jeanette ook aardig heet is. Al eet ik ze snel genoeg gewoon rauw en is lekker ook. Quote
henkg Geplaatst: 17 oktober 2016 Geplaatst: 17 oktober 2016 Mijn Habanero orange staat nu een kleine twee weken binnen, om de laatste pepertjes te laten afrijpen (en dat gaat verrassend goed):Die grote groene is -nog geen 2 dagen na bovenstaande foto- al voor de helft oranje) Toch ga ik deze plant niet laten overwinteren, dat is me te veel werk, ik heb er ook geen heel lichte plek voor.Over een a twee weken ruim ik de plant op, ik zaai liever opnieuw (wel al eind januari, Chinenses zijn trage kiemers / groeiers.)Een "overwinteraar" mag de plant hebben (staat in 11 liter bouwemmer, is bossig, ca 40 cm hoog). Locatie: Flupland West. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Erny Geplaatst: 17 oktober 2016 Geplaatst: 17 oktober 2016 @DaandIk betwijfel ten zeerste of jouw Appie Madamme Jeannette ook een écht madammeke is. Vaak wordt de Ajuma aangezien en verkocht als Madammeke. Zelfs bij mijn favoriete toko, waar ik dus steeds het foute bordje erbij weg haal (en al vaak melding heb gedaan).Heb je een foto van de betreffende peper? Waar je je planten laat overwinteren ligt helemaal aan de situatie die je thuis hebt. Als je schuur vorstvrij is kan dat een goede plek zijn. Maar lees vooral de rest van het topic eens door en volg de geboden links naar sites met meer informatie. Zet de planten nog een tijdje in je vensterbank totdat de pepers afgerijpt zijn. Zo meteen heb ik even een vrind met auto ter beschikking en haal dan ook een paar peperplanten op van de tuin. Onder andere de Black Pearl staat er nog zo waanzinnig mooi bij dat die nog even in de vensterbank mag schitteren en niet langzaam in de kas van de overburen hoeft te verkommeren.De rest van de planten blijven wel daar en zullen dus komende winter afsterven. Quote
koolrabi Geplaatst: 17 oktober 2016 Geplaatst: 17 oktober 2016 Ik heb vorig jaar ook een aantal pepers in huis laten rijpen en overwinteren. Rijpen ging heel goed. Maar geen van de pepers heeft het overleefd. Ik meen dat een paar planten luis kregen. En toen heb ik ze weg gedaan. Nu laat ik de pepers rijpen in de kas. Dat gaat tot nu voorspoedig. Elke dag nieuwe gerijpte pepers. Een week geleden heb ik alle rijpe pepers exemplaren geplukt en nu zie je al weer zoveel kleurige pepers. Over een paar weekjes ga ik ze opruimen. Het laten overwinteren vind ik erg bewerkelijk. Ze zijn ook te groot geworden voor binnen. In januari ga ik lekker opnieuw beginnen met het zaaien van de eerste pepers. In februari volgt dan de rest. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
smileyutrecht Geplaatst: 10 maart 2017 Geplaatst: 10 maart 2017 ik heb ook peper planten staan . en wel binnen opgekweekt , het 1ste jaar geven ze geen vruchten(pepers) , pas in het 2de jaar komen die , wel voor genoeg wortel ruimte zorgen , dus overpotten en het plantje zoveeel mogelijk aan de rand zetten en niet in he midden . en mischien gek , maar ik geef heel afentoe een scheutje bier ...plantjes groeien fantastisch , alleen houden ze een soort van winterslaap , in april zie je weer dat ze groeien . succes met de geen die peperplanten hebben . Quote
speets Geplaatst: 12 maart 2017 Geplaatst: 12 maart 2017 Ik kon de verleiding toch niet weerstaan en had de mooie Etkezesi binnengehaald. Hij zat nog vol vruchten.En al snel zat hij dus ook vol luis Zeker vier keer behandeld en tenslotte teruggesnoeid. En toen dacht ik dat ik het gered had. Maar de laatste weken is hij zwart geworden: schimmel. Volgende keer snoei ik hem pas in het voorjaar, als hij weer aan de groei gaat. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Krikke83 Geplaatst: 8 oktober 2018 Geplaatst: 8 oktober 2018 Zelf al een paar keer laten overwinteren. Ik vind het een gedoe. Ik heb ook mijn plaats nodig op de vensterbanken in het voorjaar. Echter nu heb ik zeer mooie planten staan. Vooral mijn Trinidad Scorpions staan 1,60 meter hoog en geven een overvloed aan pepers. Ergens toch pijnlijk dat zo'n mooie planten gaan kapot gaan. Iemand al ervaring met ze te beschermen met stro? Mijn pepers staan in de serre. Quote Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zadenWij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.
donaldk Geplaatst: 8 oktober 2018 Geplaatst: 8 oktober 2018 Tuurlijk kun je ze laten overleven in je serre, of kas, vergeet stro, denk turf. Iets verder samengeperste turf, tot vloeibaar aan toe kan ook;-). Kortom duur. Ik heb afgelopen winter een Grandpa's Home Pepper en een Thai Sun naar binnengehaald. De Thai Sun had gelijk verschrompelend blad en verhoutende takjes. Snoeien spuiten met pyrethrum tegen de luis, enzovoorts. Uiteindelijk heb ik hem twee weken geleden de deur uitgedaan. Het plantje van opa staat er nog, maar ook te weinig licht gehad. Dus niets geproduceerd. Nu hangen er een paar bloemetjes en een miezerig pepertje aan. Maar ook wat dood blad. Ik ga het wel opnieuw proberen met mijn binnenplanten. De Aribibi Gusano hebben nog niets gegeven, want bij de eerste ronde met bloemen had ik miniscule rupsjes die het blad opvraten. De Rooster Spur had al vruchten dus die groeiden door. Nu ze zelfs met een natte 1L pot uit de vensterbank vielen, moet ik ze wel gaan verpotten. 9L moet voorlopig wel genoeg zijn. Waarom maar 9L?Omdat die net in de 12L emmers passen die ik als waterdichte ompot ga gebruiken. Ik ben al bij twee kringloopwinkels geweest voor bijzettafeltjes, of iets dergelijks om ze op te zetten,maar helaas niets gevonden. Ik heb een brede vensterbank, maar daar wil ik het gewicht niet inzetten, dus moeten ze ervoor. Ik heb ook manshoge planten in het kasje, maar die krijgen weinig licht en warmte meer, dus afwachten wat er nog rijp wordt. Echt heet worden ze met deze temperaturen toch niet meer. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
woldistel Geplaatst: 28 augustus 2023 Geplaatst: 28 augustus 2023 Hoewel dit topic al best oud is en het laatste bericht ook al uit 2018, schop ik hem toch weer met plezier wat omhoog. Vooral omdat de titel verder alles wel dekt. Een aantal links van de voorgaande jaren zijn trouwens vervangen door schaars geklede vrouwen. Wees gewaarschuwd! (of ga op zoek) Ik wil eigenlijk wel een aantal peperplanten overwinteren, maar niet als dragende planten. Meer op de manier zoals je ook knollen en bollen overhoudt. Dus om volgend jaar al met een flinke plant van start te gaan, ook al moet ie even bijkomen van de overwintering. De laatste pepers nog laten rijpen kan wel, maar ik ga geen nieuwe bloemetjes vertroetelen. Dat beperkt in de meeste gevallen dus ook aantasting door luis of andere beessies, want er valt niet zoveel te vreten. Dat wordt dus snoeien, misschien verpotten en koel wegzetten. Ook geen geknutsel met extra licht enzo. Ik heb hier alvast een link Quote
donaldk Geplaatst: 28 augustus 2023 Geplaatst: 28 augustus 2023 Hier wordt het altijd een paradijs voor bladluizen. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
donaldk Geplaatst: 28 augustus 2023 Geplaatst: 28 augustus 2023 @woldistel Habanero heeft zijn forum opgeheven en domein laten verlopen, dan krijg je dat. 1 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.