Jorg Posted January 8, 2014 Share Posted January 8, 2014 In dit topic vindt je een lijst met groenten,fruit en kruiden die je in de maand maart kunt zaaien en/of planten. Zaaien in maartAspergesTuinbonenBietenWortelsKnolselderijSelderijArtisjokkenSlaUienPreiErwtenRadijsSpinazieSnijbietTomatenPepersPaprikaBroccoliSpitskoolSpruitjesRaapstelenPosteleinTuinkersRucolaPastinaakPlanten in maartAardappelspootuienFrambozen en bramenFruitstruiken en bomenRabarberZeekoolKnoflookAardpeerErvaringen met vroeg of laat zaaien?Zaai je vroeger, of juist later? Vul dan vooral dit overzicht aan door te reageren. Meld jouw ervaring met vroeg/laat zaaien, je werkwijze en eventueel raskeuze. Er zijn bijvoorbeeld heel veel mensen die in januari starten met het zaaien van tomaten. Hoe is dat gegaan? Doe je dat komend jaar weer op dezelfde tijd en met dezelfde werkwijze? Kortom help andere leden het seizoen te vervroegen of te verlaten door jou zaai of plant ervaring te delen. Jaarkalender (nog niet allemaal beschikbaar)Wat zaaien / planten in januariWat zaaien / planten in februariWat zaaien / planten in maartWat zaaien / planten in aprilWat zaaien / planten in meiWat zaaien / planten in juniWat zaaien / planten in juliWat zaaien / planten in augustusWat zaaien / planten in septemberWat zaaien / planten in oktoberWat zaaien / planten in novemberWat zaaien / planten in december Wil je weten wat andere leden nu hebben gezaaid? Kijk dan hier: https://www.moestuinforum.nl/wat-heb-je-net-gezaaid-geplant-seizoen-2014-t11947.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted March 1, 2014 Author Share Posted March 1, 2014 Tomaten zaaien op 10-12 maart is hier vaste prik. Het zaaien van tomaten in de eerste of tweede week van maart is vroeg genoeg om eind mei mooie planten te verkrijgen. Ik zaai ze binnen in een zaaibak en zet die warm weg. Na het ontkiemen plaats je de zaailingen op een lichte en warme plaats (18-21 graden). Verplant de zaailingen wanneer ze drie twee of drie echte blaadjes hebben. In de kas zaai ik erwten in potjes, sla en diverse kolen waaronder broccoli, koolrabi en rode kool. In de volle grond start ik met de eerste rijtjes spinazie, wortel, pootuien en plant ik sla uit. Met de aardappels wacht ik nog even tot eind maart, begin april. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Als je in streken woont waar je nog redelijk lang nachtvorst krijgt vind ik aardappels poten in maart erg vroeg. Zeker niet voor het einde van de maand. Als het loof bevriest sterft het af, er komt dan wel weer nieuw loof, maar de plant heeft een achterstand. Het moet zeker niet 2 x gebeuren. Dus later poten, of heel erg goed de nachtvorsten in de gaten houden en de aardappelenplanten bij eventueel vorst beschermen met vliesdoek of grote bloempotten erover heen zetten. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kuikhoven Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Misschien leuk (voor de nieuwe tuinders, zoals ik ) om erachter te zetten of het binnen of buiten zaaien is. Ik heb echt geen flauw idee Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lexiej_88 Posted March 6, 2014 Share Posted March 6, 2014 Vraagje,Kan je uien meteen in de volle grond zaaien in maart of nog even wachten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hudsonstijgers Posted March 7, 2014 Share Posted March 7, 2014 gezien de huidige 14 dagen verwachting kan je het wel doen. Bij zitten ze ook al een week in de volle grond. Anders doe je de helft nu en de andere helft over 1 maand (risicospreiding). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
balkontuinder Posted March 2, 2015 Share Posted March 2, 2015 Het is maart! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
annavaris Posted March 2, 2015 Share Posted March 2, 2015 Wat kan je gelijk in de volle grond zaaien en wat moet je in maart voor zaaien? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
balkontuinder Posted March 2, 2015 Share Posted March 2, 2015 Heb je al bij februari gekeken annavaris? Daar staan veel tips on over dezelfde planten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harmony Posted March 10, 2015 Share Posted March 10, 2015 Ik zou het ook fijn vinden Jorg als je achter de te zaaien soorten wilt zetten of het buiten of binnen is.Gewoon met een afkorting (zb = zaaien binnen, vg = volle grond, kb = koude bak/onverwarmde kas) Groetjes, Monique Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piggy Posted March 10, 2015 Share Posted March 10, 2015 Binnen of buiten is niet enkel afhankelijk van de lokale weersomstandigheden en zaaimethode, maar ook van de variëteit. Het eenvoudigste is de richtlijnen op het pakje volgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Enjoy! Posted March 16, 2015 Share Posted March 16, 2015 Half februari paprika en pepers gezaaid die staan bijn allemaal zo'n 5 cm boven de grond en beginnen aan het derde en vierde blad. Vorige week tomaten geplant, 3/4 staat inmiddels ook boven de grond.Ik heb alles in p9-potjes gezaaid, 2-3 zaadjes per potje. Zo'n 50 potjes paprika/peper en een zelfde hoeveelheid tomaten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gerritr1955 Posted March 16, 2015 Share Posted March 16, 2015 Binnen of buiten is niet enkel afhankelijk van de lokale weersomstandigheden en zaaimethode, maar ook van de variëteit. Het eenvoudigste is de richtlijnen op het pakje volgen. Je zeg daarmee eigenlijk dat dit topic overbodig is Quote Hortus est amicus meus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted March 16, 2015 Share Posted March 16, 2015 Ik zag Rode Biet in het lijstje staan. Zijn hier meer mensen die nu biet zaaien? Volgens mijn info pas in april, maar met alle liefde doe ik het nu al in de grond. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
harm07 Posted March 16, 2015 Share Posted March 16, 2015 Als het lekker weer is (en dat word het deze week)mgaan de bietenzaadjes hier waarschijnlijk de grond in. Ik heb ook komkommers gezaaid, maar die staan niet op het lijstje. Ben ik te vroeg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DubbelB Posted March 16, 2015 Share Posted March 16, 2015 Ik heb de rode bieten voorgezaaid in de kas, al in februari. Gaan dan rond begin april naar buiten. Komkommers is aan de vroege kant. Je zit dan eind april met ontzettend grote planten die nog niet naar buiten kunnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
benonderkoffer Posted April 1, 2015 Share Posted April 1, 2015 Met dit mooie weer in aantocht volgende week, begint het toch aardig te kriebelen om allestekjes naar buiten te doen. Quote Groeten Ben Onderkoffer,Wie zaait zal oogsten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted April 2, 2015 Share Posted April 2, 2015 Ik heb rode biet binnen gezaaid, geen idee of die ook nu al buiten gezaaid kunnen worden. Merk je vanzelf wel gok ik zo. Heb wel dille gezaaid buiten gisteren, maar dat is te vroeg dus voor de zekerheid heb ik dat ook maar binnen gezaaid. De weersvoorspellingen zien er zeker goed uit, zo is tuinieren nog leuker! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted March 9, 2016 Share Posted March 9, 2016 Jorg je schrijft dat je erwten in potjes zaait..doe je dat meteen in ruime potjes of in die kleintjes?En is er iemand die al snijbiet zaait in de koude kas? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dirk Dijkstra Posted March 9, 2016 Share Posted March 9, 2016 Rode bieten kun je al best buiten in de koude kas zaaien. Ik heb op mijn balkon op het zuiden plastic kweekbakjes staan. 17 februari gezaaid, dus best veel kou gehad maar..............................de 1e zaailingen zijn zichtbaar. Dus vanaf nu kun je dat natuurlijk helemaal doen!! vr. gr. dirk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted March 9, 2016 Share Posted March 9, 2016 @Appelvrouw Ik steek de peulen en bonen en mais straks weer in wcrolletjes (die dan weer precies in die pluggen van de Lidl trays passen). Dan hebben ze wat meer aarde tot hun beschikking. Als ik erwten zou zaaien zou ik die ook in de wcrolletjes zetten. Snijbiet heb ik in mn zaaizakje bij me... morgen naar de tuin... als ik een geschikt stukje in de bak gereed heb en tijd heb dan was ik wel van plan daar wat van te zaaien, volle grond dan, misschien met een klein glazen kasje eroverheen (waarvan een paar ruiten missen dus niet echt effectief) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted March 14, 2016 Author Share Posted March 14, 2016 Jorg je schrijft dat je erwten in potjes zaait..doe je dat meteen in ruime potjes of in die kleintjes? In trays. Zo kan ik ze redelijk snel na ontkiemen buiten in de volle grond planten (zonder dat de grond uit de kluit valt). De erwten zitten in de voorste trays (1x wit en 2x zwart). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted March 14, 2016 Share Posted March 14, 2016 Ok dank je wel. Die trays heb ik wel.Nog een vraag, wanneer haal je ze dan uit de trays? Ik heb altijd zo`n gedoe met de worteltjes..mar misschien haal ik ze er te laat uit, of juist te vroeg.( Erny, ik lees je reaktie nu pas..ik heb helaas geen wc rolletjes gespaard.) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted March 17, 2016 Author Share Posted March 17, 2016 Het wortelen van erwten gaat meestal vrij snel, maar het is een herkenbaar dat zeker niet alle plantjes mooie stevige kluitjes vormen. Bij de piepschuim trays is dat meestal niet zo''n probleem, bij die zwarte plasic trays heb ik het vaker (daar zijn de plantjes lastiger uit te drukken). Mocht het plantje er met losse wortels uitkomen is dat geen probleem, kwestie van flink vast wateren na het planten. Ik plant de erwten meestal door gewoon een diepe voor te trekken en vervolgens elke 2-3 cm een plantje te leggen. Daarna grond tegen aan werken en flink water geven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nieuw Posted March 19, 2017 Share Posted March 19, 2017 Wie zal wat zaaien? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts