Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Ervaring met kousenband?

Featured Replies

Geplaatst:

Mijn allereerste kousenbandjes. Dat kousenband groeit als kool is niet mijn ervaring : ik heb bijv al een kilo of 5 sperziebonen geoogst, en van de kousenband ( die ik eerder had gezaaid, en die ook een plekje in de kas hebben) zie ik nog maar een enkel kousenbandje in wording. Dat zal ongetwijfeld komen door mijn gebrek aan groene vingers, de soort kousenband of de luizenplaag die ook ik had. Maar ik denk dat ik volgend jaar geen herhaling meer doe met kousenband, gezien de erg beperkte ruimte in de kas. Toch leuk het eens geprobeerd te hebben

20250712_104527.jpg

20250712_104512.jpg

Geplaatst:

<off topic : wat leuk om je kas nu helemaal begroeid te zien @driepinter nadat we ook de opbouw hebben gezien. Echt prachtig geworden!>

@Frans Ik ben benieuwd wat je uiteindelijk van je buitenteelt haalt. Het lijkt me leuk om volgend jaar ook eens te proberen (buiten).

• 2 weken later...
Geplaatst:

De nieuwe serie planten voor de buitenteelt is momenteel ongeveer halverwege hun reis naar boven (als ze dat gaan halen tenminste). Aan de stokken gaat het als vanzelf maar de planten aan de palen hebben het door de grotere diameter moeilijker. Ze moeten tijdelijk worden aangebonden want anders lukt het niet. Er zijn nog geen bloemen maar bloemknoppen zijn ruim aanwezig.

kouseband39.JPG

Bij de nieuwe in de kas gezette planten uit deze serie duurde het even voor ze lekker door wilden groeiden. Kwam waarschijnlijk omdat ze veel langer in potjes hadden gestaan waardoor hun wortels moeite hadden door de compacte wortelkluit heen te breken. De plant op de achtergrond is nog een van de eerste planten. Produceert nog steeds hoewel hij er wat 'zielig' bij staat. Komt omdat ik steeds meer van zijn bladeren weghaal om de luizen onder controle te houden.

kouseband40.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

• 2 weken later...
Geplaatst:

Na het fiasco van de eerste serie planten (veel luizen gevolgd door mozaïek virus) doet de tweede serie planten het daarentegen uitstekend.

kouseband41.JPG

De eerste plant heeft zelfs de top bereikt.

kouseband42.JPG

Volop bloemknoppen.

kouseband43.JPG

Ook de eerste bloemen. Als het weer een beetje redelijk blijft verwacht ik de eerste peulen over ongeveer een week te kunnen oogsten.

kouseband44.JPG

Zijranken ontwikkelen zich meer en meer maar die moeten meestal even geholpen worden met klimmen want uit zichzelf doen ze dat zelden.

kouseband45.JPG

De vierkante palen voldoen niet. Waarschijnlijk door een te grote diameter hebben de planten er moeite mee en moeten gedurende hun klim tijdelijk aangebonden worden.

kouseband46.JPG

Als contrast nog even dit plaatje van 36 dagen geleden dat laat zien hoe verdomd snel kouseband kan groeien.

kouseband27.JPG

Ik heb vandaag ook nog foto's van de planten in de kas gemaakt. Waarschijnlijk plaats ik die morgen.

Geplaatst:
1 uur geleden, Frans zei:

Ook de eerste bloemen. Als het weer een beetje redelijk blijft verwacht ik de eerste peulen over ongeveer een week te kunnen oogsten

Prachtige planten Frans, en ongelooflijk snelle groei. Maar begrijp ik je nu goed dat tussen bloem en oogstbare peul (zo lang als ze zijn) maar 1 week zit?! Geweldig!

Geplaatst:

Als ik momenteel naar weeronline kijk zou ik weleens te optimistisch geweest kunnen zijn. Die tijdsduur van ongeveer een week is gebaseerd op mijn ervaring met kouseband in de kas. De komende week blijven echter voor de buitenteelt zowel dag- als nachttemperaturen aan de lage kant. Pas vandaag over een week wordt het in mijn omgeving weer een stuk beter met temperaturen overdag van 27° tot 28 °C en nachttemperaturen die weer richting 16°C gaan.

Behalve lagere temperaturen worden de bloemen ook nog eens regelmatig nat door de regen en in hoeverre dat nog een rol kan spelen weet ik niet al is het principe van bevruchting een beetje vergelijkbaar met dat van de tomaat. De bloemen zijn tweeslachtig en kunnen zichzelf bestuiven. Stuifmeel wordt o.a. door trilling los gelaten.

Al met al had ik vanwege mijn geringe ervaring met kouseband in de buitenteelt die schatting beter niet kunnen geven. Maar we gaan het zien. )

Geplaatst:

De planten in de kas.

Links voor 3 stokken met planten uit dezelfde serie als buiten. Ze hadden tot uitplanten toe veel langer in potjes doorgebracht dan de planten buiten en zijn, hoewel de omstandigheden in de kas gunstiger zijn, minder ver in hun ontwikkeling. Komt waarschijnlijk omdat hun wortels door het wel erg lange verblijf in de potjes vergroeid waren geraakt in een zeer vaste en compacte wortelkluit waardoor het goed uitgroeien van de wortels naar de omgeving wat langer heeft geduurd. De achterstand zal ongetwijfeld snel ingehaald worden.

kouseband47.JPG

In ieder geval zijn er ook aan deze planten al volop knoppen en de eerste bloemen.

kouseband48.JPG

Na het rooien van de 4 stokken met planten van de eerste serie vanwege luis heb ik niet meer exact de productie van de resterende stokken bijgehouden. Hoewel het hoogtepunt al een tijdje voorbij is is de dagelijkse oogst nog steeds de moeite waard. Verder heb ik nog een paar peulen door laten groeien voor zaadwinning. Hier 2 zaadpeulen waarvan de bovenste bijna rijp is.

kouseband49.JPG

Bij de 'oudjes' ontstaan nog steeds bloemen op plekken waar je het niet meer verwacht. Aan de achterzijde van de plant met zaadpeulen zie je boven de onderste peul er een paar hangen terwijl daar toch al eerder geoogst is.

kouseband50.JPG

Van luizen geen last meer (even afkloppen ). Ik ben er nu wel op voorbereid, heb neemolie gekocht, maar in hoeverre dat spul nu echt werkt is de vraag. Ik was al langer nieuwsgierig naar de bruikbaarheid van neemolie in de moestuin dus dat wordt weer een experimentje op zichzelf.

Geplaatst:

Een tip voor wat de manier van oogsten van kouseband betreft.

De bloemen van kouseband verschijnen in paren zodat ook de peulen in paren groeien. Toen ik 2 jaar geleden voor het eerst kouseband teelde wilde ik de peulen 'netjes' oogsten en deed dat door hun gezamenlijke stengel door te knippen. Later ontdekte ik dat dat helemaal fout is want op die manier beperk je in grote mate de verdere productie.

kouseband51.JPG

Oogst je de peulen zoals op onderstaande foto dan ontwikkelt zich later nog een tweede bloemenpaar wat anders niet meer mogelijk zou zijn. Zelfs een derde bloemenpaar kan nog.

kouseband52.JPG

Hier zie je een paar in ontwikkeling zijnde bloemknoppen op een plek waar al eerder geoogst is op de manier die ik beschreef. Die 3 bruine dingen zijn verdroogde stukjes peul die na het knippen bleven hangen. Een vierde stukje heeft al los gelaten. Op dit plekje is dus al 2 keer eerder een stel peulen geoogst is en de oogst van een derde stel is alleen nog maar een kwestie van tijd.

kouseband53.JPG

Geplaatst:

Ok @Frans, nu ben ik helemaal om. Volgend jaar ga ik het ook weer eens proberen.

Eerst dit hele topic herlezen en dan maar op zoek naar zaden en soorten.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

De nieuwe planten in de kas hebben inmiddels hun draai gevonden. Het dak is bereikt. Het 'oudje' dat als laatste in deze rij stond heb ik geruimd.

kouseband54.JPG

De eerste peulen van de nieuwe serie , rechtsonder op de foto , zijn na het nemen van de foto geoogst.

kouseband55.JPG

Er gaan er heel snel nog veel volgen.

kouseband56.JPG

Geplaatst:

De buitenteelt.

De bloemen zijn 's morgens vroeg op zijn mooist. Daarna verwelken ze snel.

kouseband57.JPG

kouseband58.JPG

kouseband59.JPG

De planten aan de stokken groeien al over de dwarsverbinding heen maar aan de palen hebben ze het moeilijk. In meerdere opzichten blijken palen niet te voldoen. Niet alleen moeten de planten gedurende hun klim worden aangebonden, als ze zwaarder worden zakken ze met touw en al langs de paal naar beneden. Opbinden met geplastificeerd binddraad helpt wel maar ideaal is het niet.

kouseband60.JPG

kouseband61.JPG

Wat opvalt is dat er bij vrij veel peulen al nieuwe bloemen ontstaan terwijl de peulen nog niet geoogst zijn. In de kas zie ik dat niet.

kouseband62.JPG

Geplaatst:

De productie in de vollegrond is goed op gang gekomen. Niet zo verwonderlijk eigenlijk als je het weer van de afgelopen dagen bekijkt.

kouseband63.JPG

kouseband64.JPG

Geplaatst:

Tropisch Limburg. Bloemen vanaf beneden tot in de top. Vanmorgen 356 gram peulen geoogst.

kouseband65.JPG

kouseband66.JPG

kouseband67.JPG

Nog iets over de bloemen. Nieuwe bloemen gaan 's morgens open en verkleuren nog dezelfde dag van lila naar geel.

Daarna zijn ze snel weg om plaats te maken voor mini kousebandjes.

Geplaatst:

Idiaal gewas voor de klimaatverandering … ik kweekte haar vorig seizoen in een potgrondzak op mijn zuidbalkon… was toen ook hitte golf en prima oogst van gehad…👍😊😋🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

• 3 weken later...
Geplaatst:

Nog steeds volop productie in de vollegrond maar in de kas is het bijna afgelopen.

kouseband68.JPG

kouseband69.JPG

• 2 weken later...
Geplaatst:

Er komen steeds meer kale plekken in de tuin. Ook de sperziebonen die naast de kouseband stonden zijn geruimd omdat ze aan het eind van hun productie waren maar de kouseband weet van geen ophouden. Wat opvalt is dat diens peulen de laatste tijd wél donkerder worden maar dat heeft geen enkele invloed op beet en smaak.

kouseband70.JPG

kouseband71.JPG

kouseband72.JPG

De oogst van vandaag waarmee de totale opbrengst in de buitenteelt op 4658 gram komt. Het ziet er naar uit dat er nog veel kouseband geoogst kan gaan worden maar dat heeft natuurlijk alles te maken met hoe het weer zich de komende tijd zal ontwikkelen.

kouseband73.JPG

In de kas heb ik de laatste planten gerooid. Ze produceerden nog wel maar kregen alweer in hoge mate last van luis terwijl de buitenteelt daar geen last van heeft. Als ik volgend jaar kouseband teel zal dat alleen nog maar in de buitenteelt gebeuren in de hoop dat het dan net zo'n gunstig jaar zal worden als dit jaar.

Geplaatst:

Mooie oogst Frans. Mijn kousebandplantjes in de kas hadden maar een schamele oogst, en luizen heb ik daar ook gehad. Misschien doe ik volgend jaar ook buiten proberen ( als ik plek heb) en dan inderdaad hopen op net zulk mooi weer. Volgens mij had ik een Surinaamse variant die misschien toch wat uitdagender is om buiten te kweken in ons klimaat, en had jij andere. Mag ik vragen welke soort jij hebt?

Geplaatst:

Ik heb de zwartzadige variant @driepinter . Omdat zowel opbrengst als smaak prima zijn is er voor mij geen reden een andere variant te proberen. Bovendien ben ik sinds ik 2 jaar geleden met de teelt van kouseband begon zelfvoorzienend in de zaden dus waarom dan zaden van een ander ras gaan kopen ?

Geplaatst:

@acpronk

Ik heb de oude verpakking nog. Er staat geen rasnaam op vermeld alleen maar dat het black seeded is. Gekocht via Bol maar daar zie ik hem niet meer staan.

kouseband74.JPG

Ik moet de zaden van dit jaar nog uit hun peulen halen en het zullen er veel meer zijn dan ik nodig heb. Indien geinteresseerd wil ik je er tegen verzendkosten best wel wat van toesturen. Aanbod geldt natuurlijk ook voor @driepinter .

Geplaatst:

@Frans ik was er eigenlijk niet op uit, maar zo'n aanbod van een bewezen ras kan ik uiteraard niet afslaan. Ik formuleerde eigenlijk de vraag van Driepinter nogmaals.

Maar ik neem graag gebruik van jouw aanbod, maar ik ben niet te beroerd om ook nog wat extra's voor de moeite te geven hoor. Ik stuur je straks wel een PB.

Vorige maand heb ik ook zaden van mijn moeder uit Thailand gekregen, van een (als ik de foto mag geloven) laag ras en (volgens de verpakking) bonen van ongeveer 30cm. Die ga ik dan volgend jaar ook telen en vergelijken.

Geplaatst:

Inderdaad bewezen ras maar dat is nog geen garantie op succes voor volgend jaar. Zoals je weet blijft het weer nog steeds een belangrijke rol spelen.

Uit principe vraag ik nooit iets voor zelf geteelde zaden. Tegen verzendkosten gaan ze weg.

Geplaatst:

@Frans, als je voldoende kousenband peulen/bonen over hebt, houd ik me ook aanbevolen voor een aantal daarvan. Mijn kousenband is na een vlotte start in de foliekas dit jaar overleden aan het mozaiekvirus. Ik moest alles rooien. Ik waag graag volgend seizoen een nieuwe poging met de kas op een andere plek.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Tanja, ik heb wel wat kouseband voor je, weet niet welke soort.

Geplaatst:

Oh top @Arja , ik ben niet erg kieskeurig, wil het gewoon nog een keertje proberen.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.