Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Erg zonnig hoekje - wie denkt er vast mee voor volgend jaar?


essiebes

Aanbevolen berichten

Ik heb hier een soort inham, tussen het huis en de schuur. Dat is een muur van 3 meter lang, en de inham is 60 cm diep. Deze muur is op het zuiden, dus vrijwel de hele dag schijnt hier de zon. Alleen laat in de middag geeft ons eigen huis hier schaduw.

Volgend jaar ga ik mijn perenboom en pruimenboom in deze inham zetten. Maar dan heb ik nog een groot stuk over. Ik zat al te denken om mss een brede plank wat hoger aan de muur te bevestigen zodat er nog wat potten op kunnen (mss wat kruiden).

 

Nou kan ik natuurlijk ook iets tegen die muur laten klimmen. Maar wat? Is er een fruitplant die klimt? Het liefst heb ik er iets staan wat vast is. Maar als het makkelijk groeit kan een eenjarige ook wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik zat ook al een beetje te denken aan een amandelstruikje, eigenlijk

Die klimt dan wel niet, maar hij past best wel in dat stukje Ik zag dat de amandel de perzik kan bestuiven, maar kan dat ook andersom? In combinatie met een perzik is natuurlijk wel heel leuk. Maar als de perzik niet de amandel bestuift, zou ik mss toch beter 2 amandelstruiken kunnen doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft denk ik jouw opmerking naar mij over de prunus tribola (sier-amandel) , waar je over zei dat die die bestuiving bevorderde van alle andere prunus-rassen.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan de amandel de perzik bestuiven? Volgens mij niet hoor? Een amandel is alleen een erg goede zelfbestuiver.

 

Dit las ik op je website: Het ras robijn heeft zeer zoete zaden die in de kern van de vrucht liggen. Houd van een zonnige standplaats, doorlatende grond. Liefst kalkrijk, u kunt altijd kalk toevoegen aan de bodem liefst in het voorjaar of in de herfst. De roze bloemen zijn prachtig en kunnen de perzik bestuiven Zie HIER bovenin in het zwarte blok.

 

Maar de amandel is dus in elk geval een goede zelfbestuiver, dat is handig om te weten. Hoef ik er in elk geval niet gelijk 2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh maar ik zoek ook niks meer voor dit seizoen hoor Pas dit najaar ga ik ruimte maken op dat plekje en die 2 boompjes verplanten. Misschien kom ik tegen die tijd wel bij je langs, lijkt me leuk om eens te zien.

 

Nog een hele rare vraag Frank (of iemand anders die het weet): Ik zag die duo-fruitbomen. Maar dat is steeds wel met dezelfde soort fruit. Zou je ook 2 verschillende fruitsoorten op 1 stam kunnen enten, bijvoorbeeld een pruim en een perzik?? En zou je dat ook op bestelling doen dan, Frank? Als ik heel lief kijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is in theorie mogelijk... alleen ik ga hem niet voor je enten. Dan heb je pas over drie jaar je boompje, en wordt niet te betalen. Je kunt het natuurlijk wel zelf doen. Onderstam regelen, een stekje pruim en een stekje perzik.

 

http://www.houtwal.be/vakartikels/vermeerdering/veredelen/onderstammen_soorten.htm

St. Julien A gebruiken we hier.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...