harmony Geplaatst: 27 april 2011 Geplaatst: 27 april 2011 Alles 15-20 cm boven de grond opgegeten?Konijnen? Quote
moedersmoestuin Geplaatst: 20 mei 2011 Auteur Geplaatst: 20 mei 2011 UP-DATE: Ik ben normaal gesproken GEEN opgever, maar nu geef ik het op. Zoals ik al eerder schreef op 25 april: Van de 50 erwten planten zijn er nog 22 over. Het lijkt erop dat als het plantje wat groter is, ongeveer 5 cm, dat ze dan met rust gelaten worden.Nog maar even afwachten en hopen dat de overlevenden het blijven doen.quote] 2 weken geleden (10 april) het net eraf gehaald en een klimrek er langs gezet.Paaszaterdag heeft mijn moeder vol trots de overgebeleven (22) erwten planten later zien aan een vroegere buurman die er ook verstand van heeft. De overgebleven planten groeide erg goed. De planten zijn dus 2 weken lang met rust gelaten! Een dag later (1e paasdag) op bezoek geweest. Vol verwachting lopen we naar de moestuin. Daar aangekomen: Alle overgebleven erwten tot op 15 a 20 cm boven de grond afgeknaagd!! Mijn moeder stond met grote ogen te kijken en zegt: zo zag het er gisteren niet uit hoor! [end quote] Op 24 april, de binnen voor gezaaide erwten, in moedersmoestuin gezet. Kippengaas in de grond en een net eroverheen. Dit leek goed te gaan. Dus nog meer erwten binnen voor gezaaid en op 8 mei in de moestuin gezet. Alles sloeg erg goed aan. De randen van het net bedekt met grond zodat er geen beesten onderdoor konden kruipen. 3 x per dag gaat mijn moeder kijken hoe het erbij staat en de muizenvallen controleren en de dode verwijderen. Gisteren belde ze me nog dat het er allemaal zo goed bij stond, de erwten waren tot zeker 35 cm gegroeid.Vandaag kwam het verdrietige telefoontje, dat alles weer tot op 10 cm afgeknaagd was. Volgens mij is het nu toch al te laat voor het opnieuw zaaien van erwten, dus ik houd de erwten maar voor gezien. Eerst maar eens alle muizen uit de buurt vangen Ik weet het ook niet meer Nu maar hopen dat ze van de sperziebonen afblijven. Groetjes KarinPS; oh, wat mis ik mijn vader op dit soort momenten, hij zou het wel geweten hebben. Quote
dennislp Geplaatst: 20 mei 2011 Geplaatst: 20 mei 2011 netje plaatsen??? Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
moedersmoestuin Geplaatst: 20 mei 2011 Auteur Geplaatst: 20 mei 2011 Hoi, Net plaatsen is gebeurd! We doen tegenwoordig overal netten overheen en de randen van het net bedekt met grond zodat er geen beesten onderdoor konden kruipen! We zien ook geen graaf sporen waardoor je zou denken dat ze eronderdoor gegraven hadden. Komend jaar maar weer erwten uit blik Groetjes Karin Quote
dennislp Geplaatst: 20 mei 2011 Geplaatst: 20 mei 2011 bedekken met stenen? / Zouden ze er over heen kunnen? Of toch graven, misschien dan ook gas over de grond spannen met haringen ofzo? Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
jasmin Geplaatst: 20 mei 2011 Geplaatst: 20 mei 2011 Hoi Karin, Ik ben in het dagelijks leven ook geen opgever, maar in mijn tuin ga ik niet vechten tegen de bierkaai. Als in de tuin iets niet lukt, draai ik mijn plan en schema om. Mocht het troost zijn: vandaag heb ik óók mijn erwten uit de grond getrokken... Wonder van Amerika, en de Oregon Sugar Pod... Geen knaagzoogdieren, maar aardvlooien... Ik heb voorzichtig was sojaplantjes neergezet, hopelijk mogen die er wel groeien van het aardvlo-comité, want dan zaai ik er daarna meer achter aan... Vreemd genoeg heb ik weer tot nu toe geen last van slakken, nog geen slak gezien, en iemand met een tuin verderop heeft al haar mooie knoeperts van aardbeien aangevreten... En bij mij zijn ze weer prachtig én ongeschonden.... Oh ja... en alles wat van de koolfamilie is heeft hier witte maden in de wortels... nog 1 zaaironde, maar anders zijn er nog genoeg andere dingen om te zaaien dan bv. radijs enzo. Ik weet niet of de fout bij mijzelf ligt, bij de voorgaande tuinders, of dat het vanwege het warme weer is. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Jorieke123 Geplaatst: 21 mei 2011 Geplaatst: 21 mei 2011 Vervelend, als het je zo onmogelijk wordt gemaakt. Het is op zich niet te laat om nog erwten te zaaien, op mijn zakje staat dat je tot half juni kunt zaaien, en dat dat meestal lukt Maar goed... om ze nou alleen te zaaien om ze aan de knagers te voeren..? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Lisa Geplaatst: 22 mei 2011 Geplaatst: 22 mei 2011 Indien mogelijk; is het misschien een idee om een koude bak/kasje te plaatsen waar de erwten en aanverwante groenten in kunnen?Als je dat plaatst over een groot (gegraven) gat, met worteldoek erover en dan aarde erin, misschien dat het dan kan lukken.Het is wel veel werk natuurlijk. Quote http://www.hobbyzaden.nlZaden te koop al vanaf 0,25 €.
rommert Geplaatst: 23 mei 2011 Geplaatst: 23 mei 2011 je kunt ook voorzaaien in 10 cm potjes en de plantjes later uitplanten. Quote
moedersmoestuin Geplaatst: 23 mei 2011 Auteur Geplaatst: 23 mei 2011 Hallo allen, Hartelijk bedankt voor alle ondersteunende adviezen, kennelijk hebben er meer mensen last van ongedierte, we zijn niet de enige. Gisteren maar eens afgereisd naar Tilburg om het leed te bekijken en de voor gekweekte sperziebonen in de moestuin te zetten. Wat de erwten betreft, de oorzaak is (voor 90% zeker) bekend. We hadden toch een klein gedeelte van het net over de erwten niet goed dicht gemaakt. De buurman had twee weken geleden een beestje zien lopen, het ging snel maar het leek op een konijn, bovendien lagen er bij hem konijnenkeutels op het gazon. Dus het konijn is de boosdoener van onderstaand leed. Alles op ongeveer 15 cm door gebeten! Waarom blijft dat beest niet lekker op de buurman zijn gazon zitten. Dat maait hij toch niet en er zitten lekkere klaverblad en paardebloemen in. Is toch ook lekker voor hem? Maar goed, toch weer een les geleerd, goed kijken of je het net overal goed hebt zitten. De sperziebonen staan nu lekker in de tuin met net erover. Groeien maar, boontjes!! Groetjes Karin Quote
jasmin Geplaatst: 23 mei 2011 Geplaatst: 23 mei 2011 SUCCES!! Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Helly Geplaatst: 23 mei 2011 Geplaatst: 23 mei 2011 En nu geen konijntjes meer op je tuin. Anders even 'op jacht' en ze bij de buurman droppen Quote Good things come in small packages
moedersmoestuin Geplaatst: 24 mei 2011 Auteur Geplaatst: 24 mei 2011 Moeders net aan de telefoon gehad, alles stond er nog perfect bij. Bovendien heeft ze nu de boosdoener zelf gezien. Het is een klein (wild) konijntje. Iemand ervaring met het vangen van konijnen? Groetjes Karin Quote
Helly Geplaatst: 24 mei 2011 Geplaatst: 24 mei 2011 Ik zou een soort van val (nee, niet doodmaken!) proberen met vers groen erin. Komen ze meestal wel op af. Ze zijn erg snel hoor, die wilde konijntjes. Ook als ze nog klein zijn. Quote Good things come in small packages
Jorieke123 Geplaatst: 25 mei 2011 Geplaatst: 25 mei 2011 In de programma's die ik kijk, maken ze bunny-burgers, of pidgeon-pitta-pockets van om te verkopen op een farmersmarket Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 25 mei 2011 Geplaatst: 25 mei 2011 Levert aardig wat centjes op Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Helly Geplaatst: 25 mei 2011 Geplaatst: 25 mei 2011 Joh, hoe krijg je ze de nek omgedraaid? Misschien is t een kwestie van doen en gewenning, maar ik moet er niet aan denken t zo even te doen. Quote Good things come in small packages
Jorieke123 Geplaatst: 25 mei 2011 Geplaatst: 25 mei 2011 Ze schieten ze over het algemeen... Maar ik zou het ook niet kunnen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
moedersmoestuin Geplaatst: 25 mei 2011 Auteur Geplaatst: 25 mei 2011 (aangepast) Dames, dames .... jullie gedachten schieten op hol. Ik zou nooit een konijntje dood kunnen maken. Vangen, verjagen dat is wat anders. Groetjes Karin 31 mei 2011 aangepast door Gast Quote
moedersmoestuin Geplaatst: 25 juli 2011 Auteur Geplaatst: 25 juli 2011 Ik zou nooit een konijntje dood kunnen maken. Vangen, verjagen dat is wat anders. Groetjes Karin Door een bizar ongeluk is het konijntje er niet meer. In het houthok, naast de moestuin, stond nog een lang vergeten muizenval. Het konijntje is met zijn staart daarin terecht gekomen. Van de schrik of pijn is het konijntje gaan rennen of zo. Waardoor een gedeelte van het hout is gaan schuiven en een groot blok is in zijn nek gekomen. Klinkt ongeloofwaardig maar het is echt zo gegaan. Trouwens, ik denk dat het beestje toch niet lang te leven meer had. Aan de oogjes te zien had hij een of andere konijnen ziekte.Zielig voor het konijntje, maar ik bentoch wel blij Groetjes Karin Quote
Guus D Geplaatst: 25 juli 2011 Geplaatst: 25 juli 2011 Welkom op het forum, Karin GR Quote Omdat het kan.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.