Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hallo allen,


moedersmoestuin

Aanbevolen berichten

Ik ben Karin.Ik ben zelf niet in het bezit van een moestuin, maar mag de moestuin van mijn moeder helemaal volzetten. Een lapje grond van 6 bij 5 meter.

Omdat ik op dit moment problemen heb met de tuinbonen, heb ik dit forum gevonden. De zaaibonen worden van onder uit op gegeten Hier heb ik nog nooit last van gehad.

 

Ik ga eerst maar eens op dit forum lezen wat mogelijk de oorzaak is, kom ik er niet uit dan plaats ik snel een bericht. Ben wanhopig

 

Groeten Karin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Karin. Welkom op dit forum.

Hopelijk heb je het probleem gauw opgelost. Anders is er hier genoeg hulp.

Leuk dat je de moestuin van je moeder mag overnemen. Lukt het haar niet meer om het bij te houden of wil ze het niet meer?

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Helly,

De oorzaak is inderdaad opgelost. Mede door dit forum en mijn moeder. Via het forum kwam ik er al achter dat we woelmuizen in de moestuin hebben. Mijn moeder is, met een stervend plantje, naar de speciaalzaak gegaan. Daar werd ook gezegd dat het om woelmuizen gaat. Nu nog maar proberen van ze af te komen.

Ik snap het niet? We hebben hier nooit last van gehad.

 

Overigens heeft mijn moeder nooit veel in de moestuin gedaan, mijn vader wel. Helaas is hij vorig jaar overleden en mijn moeder vond het zonde dat er met de grond niets gedaan werd, zodoede.

 

Omdat mijn man en ik elke week wel zeker 3 keer bellen hoe de moestuin erbij staat, vond mijn moeder het vervelend telkens te moeten melden dat de tuinbonen en nu ook de erwten het begeven. Vandaar dat ze nu ook geinteresseerd is.

 

Ik hoop nog veel te leren van dit forum. Ben al ver met inlezen maar heb nog veel berichten te gaan.

 

Groeten Karin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Jorieke123,

 

Terwijl ik het bericht aan het schrijven was, heb jij gereageerd. Echte gaten zien we niet. Er zitten verzakkingen op de plek waar de zaaiboon gezeten heeft.

Echte in en uitgangen zien we niet, maar die kunnen ook in de tuin van iemand anders zitten, denken wij.

 

In ieder geval: de oorlog is verklaard aan de woelmuis.

Groeten Karin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja er bestaan korfjes waar je je bonen in kan saaien maar dat is vrij prijzig. Wij hebben ze ook op de tuin.. en laat af en toe de gangen vol lopen met water. Wat ze niet lekker vinden is brandnetel gier. Maar dat vind ik zelf ook stinken. Onverdund in de gangen en dan zoeken ze hun heil ergens anders.

Even stukje gegoogled voor je

 

Harde geluiden en stank

Woelmuizen kunnen verder niet tegen stank en harde geluiden. Door in de holen een niet zo lekker ruikend goedje te gieten (aftreksel van vlierbessenmest of knoflook) willen de beesten ook nog wel eens verdwijnen.

Bovendien schijnt het planten van de giftige wolfsmelk te helpen. Als de woelmuis de zaden daarvan eet, zou hij sterven aan de gevolgen van de giftige stoffen in de plant.

Ook flessen schuin in de grond graven zou soelaas bieden. Daardoor ontstaat er steeds lawaai als er maar een zuchtje wind door de fles gaat en daar kunnen de dieren niet tegen.

Vanzelfsprekend kunnen de woelmuizen ook met klemmen worden gevangen. De dieren sterven daardoor wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo karin

Zou het ook niet kunnen zijn dat er Veenmollen zitten in de tuin.

Deze beestjes tasten vooral de jonge wortels aan van nieuwe aanplant .

Daar zijn korrels voor te krijgen.

Maar ook een glazen jampot met een laagje water ingraven tot en met de rand werkt .

Veenmollen zijn lelijke beestjes om te zien en kunnen veel schade aanrichten met name aan aardappels ook die ze aanvreten

de vraag dus heb je dit eerder gezien bij je aardappels .

 

groet jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allen,

 

Afgelopen weekend maar eens zelf gaan kijken hoe het slagveld eruit zag. Het was echt te triest voor woorden. Van de 140 tuinbonen die we gezet hadden zijn er nog 7 over. Van de 50 erwten planten zijn er nog 22 over. Boontjes en worteltje weg, en overal slappe, net gekiemde plant restanten. Afgeknaagd!

 

Het lijkt erop dat als het plantje wat groter is, ongeveer 5 cm, dat ze dan met rust gelaten worden.

We hebben goed gezocht naar een soort gangenstelsel maar niets gevonden.

De bekende roze muizenkorrels waren na 5 dagen nog onaangeroerd.

 

Dit hebben we nog nooit gezien, ook niet vorig jaar bij de aardappels.

 

Nog maar even afwachten en hopen dat de overlevenden het blijven doen.

 

Groetjes Karin

PS: Ik kom uit Gelderland, mijn moeder, waar ook de moestuin is, woont in Tilburg. Maar ik geloof dat hier ook geen veenmollen voorkomen, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een rotzakken!

Hopelijk heb je nog wat aan de rest van je plantjes. Misschien is het idee van Jasmin een beetje veel werk, maar als het helpt dan zou ik het zeker doen. In ieder geval is al uitgesloten dat het om vogels ging.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

UPDATE: (ik blijf maar in de voorsteltopic schrijven omdat hier al zoveel geantwoordt is op ons probleem)

 

Pasen was voor ons pure ellende!

 

Van de 50 erwten planten zijn er nog 22 over.

 

Het lijkt erop dat als het plantje wat groter is, ongeveer 5 cm, dat ze dan met rust gelaten worden.

Nog maar even afwachten en hopen dat de overlevenden het blijven doen.

quote]

 

2 weken geleden (10 april) het net eraf gehaald en een klimrek er langs gezet.

Paaszaterdag heeft mijn moeder vol trots de overgebeleven (22) erwten planten later zien aan een vroegere buurman die er ook verstand van heeft. De overgebleven planten groeide erg goed. De planten zijn dus 2 weken lang met rust gelaten!

Een dag later (1e paasdag) op bezoek geweest. Vol verwachting lopen we naar de moestuin. Daar aangekomen: Alle overgebleven erwten tot op 15 a 20 cm boven de grond afgeknaagd!! Mijn moeder stond met grote ogen te kijken en zegt: zo zag het er gisteren niet uit hoor!

 

Waarom laten die beesten alles 2 weken met rust, en de dag dat we langs komen is alles weg?

 

Vraag: gaan woelmuizen bij gebrek aan beter (met deze droge dagen) ook op zoek naar lekkere verse blaadjes boven de grond?

Of hebben we hier te maken met een ander beest?

 

Groeten (zeer wanhopige) Karin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...