raijmond00 Posted January 21, 2014 Share Posted January 21, 2014 Mijn vraag is dus, Kan je het 1 en ander op zolder kweken?( voor bijvoorbeeld in de winter) Ik heb in het verleden wel eens suikermaïs geprobeerd,maar zodra het plantje 10 cm groot was ging het dood.Ik bedoel geen kruiden enzo,maar zelfde soort dingen als in de moestuin zelf,aldan niet met hulp middelen? Ik hoop op goede ideeën.......... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loraine Posted January 21, 2014 Share Posted January 21, 2014 Met groeilampen moet dat zeker wel lukkenHet is maar net hoeveel stoom en materiaal je eraan kwijt wil Quote Groetjes Loraine "Wat niet kan, moet nog gebeuren." Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted January 21, 2014 Share Posted January 21, 2014 Ja hoor, er kan héél veel ( warmtematten en lampen ). Zie daarvoor ook al de topics op dat gebied. Er zijn topics die de lampen behandelen , de warmtematten , links met verkooppunten, allerlei topics over binnen zaaien, en en en..... Zat te vinden hier op het forum ! ( zie ook zoekfunctie , of neus eens heel het forum af ) Succes ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
raijmond00 Posted January 21, 2014 Author Share Posted January 21, 2014 Ik bedoel eigenlijk zonder lampen.Ik heb 2 dakramen vlak naast elkaar zitten,en er komt redelijk veel licht door.Daarmee moet toch wel het 1 en ander te kweken te zijn. Heeft iemand hier nog niet mee geëxperimenteerd? Groente of fruit???? Just crazy ideas trough my mind......... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted January 21, 2014 Share Posted January 21, 2014 Welke hulpmiddelen ( zie je openingspost ) bedoelde je dan, als je liever geen lampen inzet ? Maar kijk gerust ook eens andere topics door op het forum. Er zijn er een hele hoop ja, die experimenten op dat vlak doen. Ook zónder lampen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted January 21, 2014 Share Posted January 21, 2014 Binnen is er echt te weinig licht om planten op te kweken, tenzij het een serre is waar het licht uit meerdere hoeken op de plant valt. Op het forum zijn maar een paar mensen met positieve ervaringen met het binnen telen van groenten (pepers). De rest krijgt te maken met iele, zwakke en langgerekte planten en typische voor de droge binnelucht plagen (trips, spint, luizen). Verwacht in ieder geval niet hetzelfde resultaat (in groei, oogst, smaak) als buiten of in een kas. Sterker nog ik zou er niet eens aan beginnen (en al helemaal geen mais). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted January 21, 2014 Share Posted January 21, 2014 Je vraagt of je een en ander in de winter op je zolder kan kweken ? je geeft aan dat je 2 ramen hebt en niet met lampen wil gaan werken.Zoals Jorg aan geeft kan je pepers maar ook paprika´s binnen best goed kweken maar, ik zeg er ook bij dat je die zolder kan gebruiken om juist heel vroeg pepers en paprika´s te zaaien en je zaailingen licht en niet te warm weg te zetten. Dat kan nu dus mooi. En die straks naar buiten doet. Als je echt groenten wilt kweken is het licht echt heel belangrijk maar, je zou eens wat pluksla als Eikenbladsla in de stijd kunnen gooien dat zou moeten lukken. Of de ruimte gebruiken om winterstekken te maken. Witlof forceren maar, daar heb je geen ramen en licht voor nodig. En dan de laaste tip lees eens dit draadje dat kan makkelijk op je zolder : kweek-technieken-t8367.html even promotie voor mijn eigen verslaving. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted January 22, 2014 Share Posted January 22, 2014 Ik kweek al een paar jaar pepers en paprika's en tomaten voor op zolder.eerst warmte mat er onder en daarna bijlichten.gaat perfect!maar ik moet er wel bijzeggen dat wij een rechte zolder hebben, dus geen schuine kanten.met ramen over de beide lengtes, voor en achter.ik kweek op het zuiden, heb daar een raampartij van ruim 5 meter lengte. Licht genoeg dus. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted January 22, 2014 Share Posted January 22, 2014 U is gezegend Gemma ! Maar hij wil niet bijlichten he ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
malouis Posted January 22, 2014 Share Posted January 22, 2014 Proberen met groenten die ook van (half)schaduw houden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted January 22, 2014 Share Posted January 22, 2014 Gewoon eerst kleinschalig proberen, kost niks. Wel in het seizoen. In de winter lijkt me echt kansloos. In de winter bij bewolkt weer is er ongeveer 100x zo weinig licht als in de zomer bij zon. Daarnaast is de daglengte in de winter veel korter. Nu zullen je dakramen niet zo groot zijn (?). Als de plantjes op de vloer staan zullen ze maar eventjes zon krijgen, en zon (veel licht) hebben ze echt nodig. Deels op te lossen door iets te maken waardoor de planten veel dichter bij het dakraam staan. Planten kunnen dan langer zon krijgen. Pepers kweek ik (in het seizoen) binnen in de vensterbank, tot en met de oogst. Wel direct achter een groot raam (2 × 3 m), op het ZZW. Bij deze - voor binnen- optimale situatie had ik afgelopen jaar zelfs twee opeenvolgende oogstjes rijpe cayenne pepers.Bij een minder optimale situatie zullen de resultaten (veel) minder zijn. Over teelt binnen, in de winter: mijn experiment met tomaten: zelfgeteelde-tomaten-met-kerstmis-t2878-30.html?hilit=kerstmis#p63780Kansloos dus. Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts